צילום אילוסטרציה (צילום: משה שי / פלאש 90)
נשארים בנתב"ג. ג'יימס ריצ'רדסון|צילום: משה שי / פלאש 90

פרסום ראשון: ג'יימס ריצ'רדסון זכו היום (רביעי) במכרז להפעלת הדיוטי פרי גם בטרמינל 1 וגם בטרמינל 3. מדובר בהתפתחות מפתיעה, לאחר שלאחרונה פורסם כי חברת ג'יימס ריצ'רדסון, שהייתה אמורה להפעיל את חניות הדיוטי פרי עד 2020, ביקשה לצאת מהמכרז כי התקשתה לעמוד בתנאיו. כעת זכתה החברה במכרז לעשר שנים, שייכנס לתוקף בינואר 2018.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

לאחרונה ג'יימס ריצ'רדסון זכתה במכרז ב-2013, והיתה אמורה להפעיל את חניות הדיוטי פרי עד 2020 - אך היא ביקשה לצאת לפני סיומו כיוון שהתקשתה לעמוד בתנאיו. על פי החוזה המקורי, התמלוגים היו נגזרת מסך המכירות ומספר הנוסעים, כך שבפועל נוצר מצב בו דווקא ריבוי הנוסעים נהפך לנטל על החברות הפועלות בנתב"ג, והתמלוגים האמירו מ-169 מיליון דולר בשנה ל-210 מיליון דולר לשנה. רק השבוע דחה בג"ץ עתירה שרשתות הפארם הגישו נגד ג'יימס ריצ'רדסון בשל הפטור ממע"מ בקניות מקוונות‎: הרשתות טענו ש אין לאשר פטור ממע"מ ומס קניה בעת הזמנה באתר טרם הטיסה.

קריאות לחרם חרדי על הדיוטי פרי (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90, חדשות)
השינויםי במכרז הובילו לזכייה|צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90, חדשות

כמות הנוסעים לכאורה גדלה, אך מכיוון שרבים מהם נוסעים בתדירות גבוהה ואף כמה פעמים בשנה, העצירה לקניות בדיוטי פרי - שהייתה בעבר חלק מחוויית היציאה לחו"ל - לדומיננטית פחות. למרות שחברת ג'יימס ריצ'רדסון לא עמדה בתנאי המכרז המקורי, לא הייתה מניעה שהיא תשתתף במכרז החדש: נראה כי ההתאמות שנערכו עבורה השפיעו על גיבוש תנאי המכרז החדש.

בעקבות הקשיים של ג'יימס ריצ'רדסון לעמוד בתנאי המכרז ומתוך הבנת התנאים המשתנים, הודיעה רש"ת (רשות שדות התעופה) כי בתנאי ההפעלה החדשים יירד שיעור ההצמדה למדד תנועת הנוסעים מ-70%, כפי שהיה במכרז האחרון, ל-40%. מדובר בהפחתה דרמטית שנובעת מהגידול במספר הנוסעים והירידה במכירות בהשוואה למספר הנוסעים.