הסערה סביב מכרז הרכבת הקלה: בעקבות מכתב האזהרה לפני התביעה ששיגרו החברות אלקטרה ודן לחברת אלסטום שפרשה מהמכרז בטענה להפרת זכויות אדם - החברה הצרפתית מבהירה: אין שום קשר לזכויות אדם.
למרות שחברת אלסטום פרשה מהמכרז באופן מפתיע מבלי לספק הסברים - על פי המכתב ששלחה מדובר בשיקולים אחרים, פיננסים, כלכליים ועוד - ללא קשר לזכויות אדם.
בתגובה שנשלחה לחברות דן ואלקטרה, החברה הביעה את מורת רוחה מההאשמות והסבירה כי היא פועלת בישראל למעלה מ-3 עשורים ולכן אין קשר לזכויות אדם. בנוסף, הם מביעים צער מהאכזבה שהורגשה בקרב החברות עם ביטול השתתפותה במכרז.
למרות שהיא דוחה את הטענות - לא ברור מדוע אלסטום חברת הענק הצרפתית שהשקיעה ונערכה למכרז תקופה ארוכה, לא ניגשה לבסוף כזכור, אלסטום נחשבת לחברה ותיקה שפועלת כבר שנים בארץ ובעלת ניסיון רב. היא יצרנית הקרונות ברכבת הקלה כיום ומתחזקת את הקרונועים של רכבת ישראל.
לפני כשלושה ימים פורסם כי בתגובה לביטול ההשתתפות במכרז, החברות אלקטרה ודן שנפגעות באופן משמעותי מהמהלך שלחו לחברה מכתב חריף, ובו הן מאיימות בתביעה: "נפסיד בגללכם מאות מיליוני אירו, היו בטוחים שנדרוש פיצוי".
"למרבה הצער, ברור כעת כי פגעתם באמוננו והפרתם את התייחבותכם", כתבו. החברות מאשימות את אלסטום בהצבת דרישות לא הגיוניות ובכך שפעלה באופן מכוון לסכל כל אפשרות ריאלית לגשת למרכז.
"פעלתם באופן לא הוגן ודו פרצופי", כתבו בחריפות. "הצגתם מצג שווא לפיו אתם מעוניינים לגשת למכרז, אך במקביל סיפקתם דרישות שאינן סבירות וברור שלא יתקבלו. חלקכם בפרויקט חיוני ופרישתכם ממנו תהפוך זאת לבלתי אפשרי עבורנו לעמוד בדרישות".
"אנו תולים בכם את האשמה על הנזקים שייגרמו לנו כתוצאה מאיבוד הפרויקט", כתבו החברות והסבירו כי מדובר ברווחים פוטנציאליים של מאות מיליוני אירו, על פני תקופת זמן של 25 שנה, שירדו לטימיון. "היו בטוחים שנדרוש מכם פיצוי הולם ונגבה אותו", הבטיחו לבסוף.
במקביל, המכרז יצא לדרכו וממשרד האוצר נמסר כי התקבלו שתי הצעות: אחת של שיכון ובינוי ואגד בשיתוף קבלני משנה מסין, ספרד, פורטוגל ופולין, והשנייה היא הצעתן של "שפיר" וחברת CAF הספרדית בשיתוף קבלני משנה מפורטוגל ואוקראינה.