בעקבות ריבוי המקרים בהן ניצלו חברות עסקיות את תמימתם של קשישים, עברה השבוע בקריאה ראשונה הצעת החוק של חבר הכנסת איציק שמולי שבאה למנוע בדיוק את זה. מטרת החוק היא לנסות ולמנוע מחברות לדחוף לקשישים מוצרים שאינם צריכים, רק כי הם אינם מבינים את פרטי העסקה לעומק.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

על פי סעיפי החוק החדש שיעבור עכשיו לדיון בוועדות הכנסת, תוארך התקופה שבה ניתן לבטל את העסקה. היום, לפי החוק, ניתן לבטל עסקה בתוך 14 יום. התוקפה הזאת תוארך לארבעה חודשים, מה שבתקווה אולי יקשה על המחטפים שנעשו על חשבון הקשישים.

למרות ריבוי השוטרים במקום - המחדלים נמשכ (צילום: חיים ריבלין, חדשות)
החוק יגן על קשישי, עולים ומוגבלים|צילום: חיים ריבלין, חדשות

החוק יכול על אנשים עם מוגבלויות, קשישים ועולים חדשים. לפי נתוני המועצה לצרכנות בשנה שעברה רק ביחס לקשישים התקבלו 700 תלונות, מחוסר בהירות על מה הם חותמים, מה מוכרים להם וכמה כסף הם עומדים לשלם. ההערכה היא שבפועל המספר גדול בהרבה.

בחלק מהמקרים לא מדובר רק על מאות שקלים, אלא אפילו עשרות ומאות אלפי שקלים של מוצרים שהם לא באמת צריכים. שיטת הפעולה של החברות היא בעיקר טלמרקטינג, אך גם באמצעות דוכנים במרכזים מסחריים.

האשמות המרכזיות הן חברות הסלולר שלפעמים פונות מראש לקשישים ועולים. לפעמים תוך כדי עסקת מכירה רגילה, מוסיפים עוד משהו שאין בו צורך וזה גורר את העלויות המיותרות. לצד הארכת התקופה במסגרתה ניתן לבטל, עולה הצורך גם לאכוף את החוק מול אלה שמנצלים פשוט באופן מכוון.