רובנו מכירים את דוכני ההגרלות השונים, שבהם כל מי שרוצה להשתתף בהגרלת לוטו של מפעל הפיס קונה כרטיס וממלא את המספרים לבדו. אבל יש גם מועדוני הגרלות שמהוות סוג של "קבוצת רכישה" לטופס שנשלח: לכל חבר יש אחוזים בטופס בהתאם לסכום ששילם והוא משתתף בהרבה הגרלות, אבל מצד שני גם הזכייה מתחלקת ליותר אנשים וסכום הזכייה נמוך יותר. כך השיטה שלהם עובדת – וכך תדעו להיזהר בעצמכם.

כל העדכונים על הבחירות - הצטרפו לטלגרם של החדשות 

מדובר בחברות פרטיות שלא קשורות למפעל הפיס, שבאמצעות שיווק אגרסיבי משכנעים אנשים להיכנס לעסקה הזאת בטענה שהזכיות אצלם הן כמעט ודאיות. אבל לא כולם מבינים שגם באמצעות אותן חברות סיכויי הזכייה עדיין נמוכים מאוד.

נציג שהבטיח הכנסה פסיבית (צילום: החדשות‎)
נציג שהבטיח הכנסה פסיבית|צילום: החדשות‎

"בדרך כלל אנשים מתנהגים באופן לא רציונלי", הסביר ד"ר איגור רוכלין, מרצה בכיר במכללה למנהל. "הם שומעים שיש פה עוד אנשים שממלאים לוטו, שהסיכוי שלהם עולה ואז הם חושבים שכן כדאי - אבל הסיכוי עדיין שואף לאפס".

"בהתחלה אמרתי לא ובסוף שברו אותי"

טלי גורן (60) מקיבוץ גזית לא הימרה בחייה ולמרות זאת נכנעה ללחצים שהופעלו עליה והסכימה לשלם 200 שקלים - מדי חודש. "לפני מספר חודשים הטלפון שלי הנייד צלצל מאיזה מספר לא מוכר, אבל הרמתי. אני לא מהמרת, ואז התחיל המכבש", סיפרה טלי. 

"'לא, תשמעי, יש לנו מערכת", היא שחזרה. "אין שום סיכוי שאת מפסידה בה. את משלמת ככה וככה, תתני לי רק את כרטיס האשראי ותראי, יש לנו איזו מערכת דיגיטלית כזאת, אלקטרונית... בטוח בטוח שאת מרוויחה".

אילוסטרציה (צילום: רויטרס, חדשות)
אילוסטרציה|צילום: רויטרס, חדשות



טלי סיפרה כי מיד אחרי השיחה היא הבינה את הטעות, ואחרי שאזרה אומץ התקשרה כדי לבטל את המינוי. "טלפנתי אליהם ואמרתי להם: 'שלום, אני נתתי את כרטיס האשראי שלי. אני רוצה לצאת מזה", סיפרה טלי שהוסיפה כי החברה ענתה לה שיש סטטיסטיקות והסתברויות, ואין סיכוי תפסיד. אחרי שלדבריה ענתה להם שהיא כבר הפסידה 200 שקלים, הם שיכנעו אותה לתת לזה צ'אנס.

אלון (שם בדוי), נרשם להגרלות דרך "לוטו דיל" וגם הוא התחרט מהר מאוד: "בהתחלה אמרתי לא ובסוף שברו אותי. נכנעתי בפזיזות וללא חשיבה, לא כל כך חשבתי, פשוט נתתי להם את כל הפרטים ובדיעבד אני די מצטער על זה".

"תמיד יש זכיות"

הנציגים של אותן חברות מציגים בשיחות הטלפון עם הלקוחות הפוטנציאליים הרבה נתונים סטטיסטיים, ומי שלא מכיר את השיטה טובע בהסברים ומבין רק את האמירה שסיכויי הזכייה שלו גדלים. כך נשמעה שיחה שקיים חבר מערכת עם נציגת "לוטו דיל":

נציגה: ה-278 הגרלות הן מתנהלות במהלך חודש. זה 198 שקל, זה יוצא כל הגרלה 72 אגורות.
החדשות: אבל מה הסיכוי?
נציגה: הסיכוי הוא גדול, האנשים פה מקבלים זכיות מאוד יפות. יש לך את הטופס הזה שמגדיל את האפשרות של זכיות.
החדשות: כן... אמרת "כשזוכים", (אבל) זה "אם זוכים".
נציגה: תמיד יש זכיות. אני אגיד לך משהו שאני לא אוהבת להגיד, אבל גם ככה זה יהיה כתוב כשאנחנו שולחים את זה: החברה מתחייבת לשתי זכיות. אז אתה תשאל אותה מה הסכום של הזכייה נכון? אז קטונתי, אני לא יכולה לדעת מה הסכום.

יש אפילו חברות שמבטיחות לציבור הכנסה לגיל הפנסיה - לא פחות - אם יצרפו עוד לקוחות למועדון. "לפני 13 שנה החלטתי שאני בונה משהו שהוא יהיה אפשרי לכל אחד", אמר למצלמה הנסתרת א' מחברת "שי - צרכנות תבונה". לדבריו, "השיווק הרב-שכבתי הוא מאוד מאוד פשוט - הוא בעצם יוצר הכנסה פסיבית מ'חבר מביא חבר'".

במועצה לצרכנות התקבלו שורה של תלונות על מועדוני ההימורים שמנצלים תמימות של אנשים. "צרכנים מתלוננים על כך שבסופה של השיחה הם הרגישו שהייתה פה מכירה אגרסיבית מאוד, תוך לכאורה הטעייה שמדובר ברכישה של מינוי קבוצתי במפעל הפיס", הסביר ראש המועצה עופר מורם.

"הלקוח, בסופו של דבר, חושב שהוא מגדיל את הסיכוי שלו כאשר הוא משתתף ברכישה קבוצתית כאשר למעשה – אין שום שיפור באחוזי הזכייה שלו". השבוע הודיעה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה שהפעילות של המועדונים האלה אינה חוקית, ובחוות הדעת הרשמית נכתב שהמשטרה מוסמכת לנקוט פעולות אכיפה נגדם. כל שנותר זה לקוות שכך אכן ייעשה.

תגובת לוטו דיל (נקודת שיווק וסחר): "חברתנו פועלת כדין. ככל שלקוח משתתף ביותר הגרלות כך סיכוייו לזכות גדלים, זו עובדה מתמטית פשוטה. לקוח יזכה לפחות פעמיים בחודש ואנו מציינים ללקוחות כי לא ניתן להתחייב על סכום זכייה. חוקיות הפעילות הגיעה לפתחו של בית המשפט שם קבע כי הפעילות מותרת. עם כל הכבוד, הפסיקה גוברת על חוות דעת אחרות".

תגובת חברת שי - המועדון לצרכנות נבונה: החברה קיימת 13 שנה במטרה להוביל שינוי חברתי וכלכלי. אנו פועלים לפי תקדים משפטי. אם חל שינוי בחוק נפעל בהתאם. לעולם לא פגענו באיש וכל אחד יכול להפסיק חברותו ללא תנאי.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו