דוח חדש של חברת פנגו מציג את השינויים בדפוסי התחבורה והחנייה בישראל ב-2024 על רקע המלחמה. הנתונים מבוססים על השוואת החודשים ינואר עד אוקטובר 2024 לעומת 2023, ומראים כיצד המציאות שכפתה שנת המלחמה הראשונה פיצלו את דפוסי ההתנהגות של ציבור הצעירים (גילי 30-18) לעומת האוכלוסיות המבוגרות יותר.

עוד ב-N12 כלכלה:

• מתווה הפיצויים למפוני הצפון שיחזרו לבתיהם: אלו הסכומים
• ראיות חדשות: בנק הענק השוויצרי סייע למשטר הנאצי
• 20 חברות ההייטק החדשות של 2024 שהכי רוצים לעבוד בהן

בחניה בכחול-לבן חלה ירידה כללית של 6% ברמה הארצית וממוצע החניות בכחול-לבן לכל נהג ירד ב-10%. ניתוח לפי קבוצות גיל מעלה כי בשעה שהממוצע הכללי של שימוש בחניות אלו ירד, קבוצת הגיל 18-30 דווקא הגדילה את השימוש ב-7.3%. בפנגו מייחסים את המגמה לשימוש במוגבר בקרב צעירים לתנועה מוגברת של חיילים סדירים ואנשי מילואים ברחבי הארץ, שנאלצו לחנות מחוץ לאזור המגורים שלהם. שונות זו נרשמה גם בנתוני השימוש בחניונים: השימוש שני בני 30-18 בחניונים זינק ב-23.7% - כמעט פי 2 מהשינוי באוכלוסייה הכללית.

לעומתם, בני 60 ומעלה הפחיתו משמעותית את השימוש בחניות כחול-לבן, שירד ב-11.5% בהשוואה לינואר-אוקטובר 2023. בפנגו מסבירים את הירידה בנטייה של אוכלוסייה זו להישאר קרוב לבית בתקופת חירום.

האכיפה נעלמה - ואיתה התשלומים

ההשפעה הגיאוגרפית של המלחמה על דפוסי החנייה הייתה דרמטית. ביישובי הצפון המפונים נרשמה כמעט הפסקה מוחלטת של שימוש בחניות כחול-לבן: בקריית שמונה, ע'ג'ר והגליל העליון חלה צניחה של כ-98% ומעלה בתשלום על חניה בכחול-לבן. גם בערי הצפון שלא פונו רשמית כמגדל העמק ועכו וביישובי הגליל המערבי נרשמו ירידות משמעותיות של כ-72%, 35% ו-64% בהתאמה בתשלום על חניה בכחול-לבן.

בפנגו מסבירים את הירידות הללו בפחות יציאות מהבית בגלל האזעקות, מעבר של תושבים למרכז כדי להתרחק מקו האש - וירידה באכיפה עד ביטולה המלא, שייתרה עבור החונים את הצורך לשלם עבור חניה.

בעוד שהשימוש הממוצע בחניה בכחול-לבן ירד בשנת המלחמה, השימוש בחניונים דווקא עלה בשיעור של 12.5% ברמה הארצית. ערים שקלטו מפונים מהצפון ומהדרום רשמו עלייה דרמטית בתשלום על חניונים: 86% בקיסריה ו-68% באילת. לעומת זאת ביישובי הצפון נרשמו ירידות חדות.

תחבורה ציבורית: יותר נסיעות לבסיסים

מנתוני פנגו עולה כי שנת המלחמה השפיעה גם על השימוש בתחבורה הציבורית. בחברה בדקו את מספר הנסיעות בתחבורה הציבורית אל כל עיר וזיהו עליות של יותר מ-50% בנסיעות ליישובים הסמוכים לבסיסים צבאיים כעתלית, לבית ובאר שבע, ושל כ-43% בנסיעה לתל אביב.

תחנת אוטובוס בירושלים (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
תחנת אוטובוס בירושלים (ארכיון)|צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

מנגד, יישובים בקווי העימות רשמו ירידות משמעותיות: צניחה של יותר מ-80% בנסיעה בתחבורה ציבורית לשדרות ולאחיהוד ושל יותר מ-20% בנסיעות לנהריה ונתיבות.

"אנחנו שמחים לראות בתקופה האחרונה התאוששות וחזרה מדורגת לפעילות באזורים רבים בארץ שהיו ממש ריקים", מסרה ליטל פרנקל, סמנכ"לית שיווק ופיתוח עסקי בפנגו. "הישראלים חוזרים לנסוע בכבישי הצפון, לטייל ולנסוע בתחבורה הציבורית".