שנת 2024 הייתה שנה לא רעה לענף ההיי-טק, למרות המלחמה, עם זינוק מרשים של 38% בגיוסי ההון (לפי נתוני IVC). אולם בכל הנוגע לגיוס עובדים, אין ספק שחברות ההיי-טק לחצו על דוושת הבלם. הסיבות לכך רבות: ההאטה הכלכלית בעולם, המלחמה, וגם העלייה בשימוש ב-AI, שמובילה לחיסכון בכוח אדם. נכון, גם היום יש תפקידים בהיי-טק שנהנים מביקוש גבוה וממחסור בעובדים מוכשרים, אבל כשמדובר בתפקידי כניסה (entry level) לענף, המסע אל העבודה בהיי-טק מאתגר מאי פעם. כמות המשרות הפתוחות שמוצעות לג'וניורים – מועמדים בתחילת דרכם המקצועית, החל מחסרי ניסיון ועד לבעלי ניסיון תעסוקתי של עד שנתיים, נמוכה משמעותית כיום לעומת שיא הגאות לפני כשנתיים-שלוש, ועל כל משרה מתחרים הרבה מאוד מועמדים.
אז איך בכל זאת אפשר לשפר את הסיכויים להשתלב בענף ההיי-טק? "במצב השוק הנוכחי, לא מספיק לחפש עבודה בשיטת ה'שגר ושכח' הקלאסית, שבה שולחים קורות חיים וממתינים לתשובה. החיפוש היום חייב להיות הרבה יותר אקטיבי, אסרטיבי ויוזם", מסבירה מאיה בוכניק, יועצת קריירה וחיפוש עבודה ומנטורית בדרושים IL מבית יד2.
איך עושים את זה בפועל? לפניכם כמה טיפים מועילים שגיבשנו בסיועה של בוכניק:
- הרחיבו את החיפוש: חפשו משרות פנויות בכל פלטפורמה אפשרית - אתרי דרושים, לינקדאין, פייסבוק, טלגרם, אתרי בוגרים של מוסדות אקדמיים, חברות השמה ועוד.
- פעילות בקבוצות ופורומים: הצטרפו לקבוצות ופורומים של התחום שבו אתם רוצים להשתלב והתחילו להיות פעילים, לכתוב פוסטים, להגיב לאחרים – כך תגרמו לאנשים לשים לב אליכם.
הטיפ הזה עבד מעולה למחפש עבודה שרצה להיכנס לתחום השיווק הדיגיטלי למרות שלא היה לו שום ניסיון קודם בתחום הזה. בתחילה הוא התחיל לעקוב אחר פרופילים של מובילי דעה בלינקדאין והצטרף לקבוצות בתחום השיווק. בהמשך הוא התחיל לכתוב תגובות לפוסטים של מקצוענים בתחום, ושלח להם בקשות חברות. כשכבר בנה לעצמו רשת משמעותית של קשרים, התחיל לפרסם 2-3 פוסטים בכל שבוע עם שאלות, תובנות ולינקים למאמרים מעניינים בתחום. לאחר מספר חודשים של התמדה - הוא מצא עבודה בתחום השיווק דרך אחד הקשרים החדשים שיצר ברשת. - הפיצו את הבשורה: קשרים הם תמיד הדרך הטובה ביותר לפתיחת דלתות, אבל לא רק: מפגשים חברתיים, שיחות על הבר עם הברמן, קורסים, מכון כושר, הרצאות וכנסים מקצועיים הם "שניים במחיר אחד" - גם בילוי או הרחבת ידע מקצועי וגם הזדמנות מצוינת לנטוורקינג - מכירים אנשים חדשים ומפיצים את הבשורה שמחפשים עבודה.
אין ברירה, תתחילו לפרסם|צילום: Natee Meepian, shutterstock - לבדל את עצמכם באמצעות פעולות ויראליות כדי "לעלות על הרדאר" של המגייסים. אפשר, למשל, להקים אתר מגניב, לפתח משחק מחשב שאתם גיבור העל בו, לצלם סרטון מצחיק, לפרסם מודעת דרושים הפוכה (דרוש מעסיק!). כל רעיון שיגרום לאנשים להגיב, לשתף, להעביר הלאה יכול להתאים. כל עוד שומרים על טעם טוב, כמובן.
לדוגמה, ע', בוגר תואר להנדסת תוכנה שחיפש משרת Front End, יצר לעצמו סרטון תדמית, ממש כמו חברה שמפרסמת את שירותיה - דרך מעולה לתפוס את תשומת לב המעסיקים ולייצר סקרנות לגבי האדם שעומד מאחורי קורות החיים. מועמד אחר בחר למשוך תשומת לב על ידי כך שהעלה תמונה בעמוד הלינקדאין שדורשת חיפוש של פרט קטן בתוך ציור גדול וצירף אליה את הטקסט הבא: "שלום לכולם, ככה נראה שוק מחפשי העבודה היום. הצלחתם למצוא את הוולדו שלכם? אשמח לעזרתכם במציאת המקום הבא שבו אצמח ואתפתח". וכאן בא פירוט המשרה שהוא מחפש. התמונה זכתה לתגובות מפרגנות רבות וגם עוררה התעניינות מצד מספר חברות שקריאטיביות חשובה להן. מועמד נוסף פרסם מודעת דרושים לאיתור מעסיק. - צרו לעצמכם ניסיון: כשצריך ניסיון אפילו כדי להתקבל לעבודה הראשונה, אין ברירה אלא לייצר יש מאין: חפשו דרך לבצע עבודה בהתנדבות, כזו שתאפשר לכם לבנות תיק עבודות, להשיג ממליצים וכמובן להתנסות. איפה מתנדבים? למשל בעמותות או בעסקים קטנים שישמחו לקבל אתר או אפליקציה ללא עלות. מה יצא לכם מזה? ניסיון אמיתי, עוד פסקה בקורות החיים, דוגמאות לספר עליהן בראיונות עבודה, תחושה טובה וגם "בוסט" לביטחון העצמי.
זה בדיוק מה שעשה מפתח Full Stack, עתודאי שחיפש עבודה לאחר שהשתחרר מהצבא, שם שירת בתפקיד שלא כלל בכלל פיתוח תוכנה. הוא מצא עסק קטן בתחום הנדל"ן, בנה לו בהתנדבות אתר ואחרי זה גם אפליקציה, עיבה והעשיר את התוכן בקורות החיים שלו, וגם זכה לממליץ מרוצה. - למדו למכור את עצמכם: זהו את החוזקות שלכם, מה אתם מביאים למקום העבודה מבחינת יכולות, אישיות, אופי. כשאין עדיין ניסיון, לאופי ולכישורים הרכים, למוטיבציה וליכולת הלמידה - לכל אלה יש משקל רב בתהליך הגיוס לחברה.
"לפני מספר שנים פנתה אליי מחפשת עבודה, בוגרת תואר בפילוסופיה, עם בקשה אחת: להתקבל לעבודה בחברת גוגל. מיותר לציין שכשמדובר בחברה שרבים חולמים לעבוד בה - האתגר גדול שבעתיים. קבענו פגישת ייעוץ, עברנו על הרקע התעסוקתי הקצר שלה, שדרגנו את קורות החיים והכי חשוב - עשינו סימולציה של ראיון עבודה, ושימוש בטכניקת Story Telling תוך שימוש בשיטות מתחום המכירות. כחודש לאחר מכן קיבלתי ממנה הודעה שהיא התקבלה לעבודה בחברה. זו הייתה החברה היחידה שהיא שלחה אליה קורות חיים והיחידה שהתראיינה בה".מאיה בוכניק|צילום: שחר הילה, יחסי ציבור - התאימו את כתיבת קורות החיים למשרה: אחת הטעויות הנפוצות של מחפשי עבודה, במיוחד בעידן שבו הכול מתבצע מהסמארטפון, היא לשלוח קורות חיים "on the go" מהנייד. לחפש עבודה זה לא "על הדרך", צריך להקדיש לזה תשומת לב וזמן. שימו לב לדרישות המשרה הספציפית שאליה אתם פונים ותנו לכך מענה בניסוח קורות החיים שאתם שולחים. חשוב לדעת גם שרוב המגייסים משתמשים במערכות ATS - מערכות לסינון אוטומטי של קורות החיים, ולכן חשוב להתאים את קורות החיים ככל האפשר לדרישות המשרה.