אם יש מוסכמה בשוק ההון לגבי חברת התעופה אל על, הרי שהיא כי לאחר שתסתיים מלחמת חרבות ברזל, נתח השוק שלה בנתב"ג יקטן. משקיעים רבים חוששים שתמחור המניה יקר מדי כבר כעת, ובכל זאת היא השלימה זינוק של יותר מ-40% בחודש האחרון (כולל עלייה של 5% בתחילת השבוע הנוכחי). אל על, בניהולה של דינה בן טל-גננסיה, נסחרת כעת בשווי של 4.3 מיליארד שקל, כשמנייתה השלימה מתחילת המלחמה זינוק של 166%.

עוד בנושא ב-N12:

• בסביבת רגב מאשימים: זה מי שמונע הוזלה של הטיסות לארה"ב
• הדיוטי פרי הולך לגדול: ההרחבה בנתב"ג יוצאת לדרך
• מועד החזרה החדש של ריינאייר - בניגוד להצהרה שלה בכנסת

את הקפיצה במניה לא ניתן להסביר במומנטום החיובי של חברות התעופה בעולם, בזכות הביקושים החזקים לטיסות. מניות התעופה האמריקאיות למשל טיפסו בחודש האחרון בשיעור חד ספרתי גבוה (אמריקן איירליינס טיפסה ב-6.6%, דלתא איירליינס ב-8.6% ובלטה מעליהן יונייטד איירליינס עם עלייה של 11.6%). גם ישראייר של רמי לוי הוסיפה לערכה בחודש האחרון כ-13% - הרבה פחות מאל על.

בשוק מעריכים כי העיכוב בחזרתן של חברות התעופה הזרות לישראל, משפיע לטובה על חברת התעופה המובילה בארץ, ומסמנים בעיקר את הקווים הרווחיים לארה"ב, שם אל על נהנית כעת מהחזקה של כ-90% מהשוק, ומדובר כזכור בקווים שבהם מחירי הכרטיסים יקרים מאוד. זאת בניגוד לקווים במחירים קבועים שמפעילה אל על לארבעה יעדים (יוון, אוסטריה, גרמניה ואיחוד האמירויות). "כל עוד חברות התעופה האמריקאיות ובראשן דלתא ויונייטד לא חוזרות, אל על תמשיך ליהנות מהשליטה בפועל בשמיים", אומרים בשוק.

השוק העולמי מאוד חזק

התוצאות יבואו לידי ביטוי בדוחות לרבעון הרביעי של 2024. המשקיעים יודעים שגם רבעון זה היה טוב מאוד מבחינתה של אל על, השאלה היא רק עד כמה. בדוחות לרבעון השלישי ציינה אל על כי היא מעריכה שהרבעון הרביעי יהיה טוב מאוד - יותר מהרביעי של 2023, אך פחות מהרבעון השלישי של 2024. ברבעון הקודם אל על שוב שברה את כל השיאים של עצמה, עם רווח של 187 מיליון דולר על הכנסות של יותר ממיליארד דולר.

מניית אל על מפרוץ המלחמה (אינפוגרפיקה: גלובס)
אינפוגרפיקה: גלובס

את האופטימיות לגבי המניה ניתן להסביר גם בכך שבחודשים אוקטובר-נובמבר אל על הידקה את אחיזתה בנתב"ג. אחרי שבחודשים הקודמים נתח השוק שלה ירד לכ-40%, בחודש אוקטובר שוב הייתה אל על אחראית להטסה של 50% מהנוסעים בנתב"ג ובנובמבר הנתח שלה עלה ל-57%.

איתי ליפקוביץ', מנהל בית ההשקעות הורייזן, מציין כי "לנו זה אולי לא נשמע משמעותי שהחות'ים יורים טיל פעם בכמה זמן, אבל על חברות התעופה הזרות זה מאוד משפיע. אל על כעת בתפוסה מלאה עם מחירים שלא נראו מעולם".

לדבריו, "גם אם החברות הזרות יתחילו לחזור בחודש אפריל, זה יקרה בהדרגה והמשמעות היא שגם תוצאות הרבעון הראשון יהיו פגז, וגם בשני. צריך לזכור ששוק התעופה העולמי כעת מאוד חזק, יש מחסור, הביקוש עולה על ההיצע, התפוסה מלאה ולכולם יש עבודה. ניתן לראות זאת גם בדוחות היפים שפרסמה דלתא האמריקאית. אם השוק היה חלש, החברות הזרות היו חוזרות לארץ כבר מזמן".

תצטרף לתחרות על כאל?

בינתיים אל על צוברת מזומנים בקצב גבוה. ברבעון האחרון היא ייצרה תזרים שוטף בסך 320 מיליון דולר (לעומת 93 מיליון אשתקד), קופת המזומנים שלה תפחה למעל מיליארד דולר והחוב הפיננסי נטו הצטמק ל-376 מיליון דולר בלבד.

אל על ניסתה להתמודד בחודש אוקטובר האחרון על רכישת השליטה בחברת כרטיסי האשראי ישראכרט, אך נסוגה במהירות מהצעתה "על רקע סד הזמנים הקצר שנקבע על ידי ישראכרט, ותהליך הבחינה הנרחב הנדרש לביצוע ההשקעה". עם זאת, החברה דיווחה כי "תמשיך לבחון הזדמנויות עסקיות התואמות את תוכניתה האסטרטגית, להרחבת סל המוצרים והשירותים ללקוחותיה, בין היתר בתחום האשראי והפיננסים". בשוק תוהים האם אל על תתמודד בעתיד הלא רחוק על רכישת חברת כרטיסי אשראי אחרת, כאל, כשזו תוצא למכירה (עד אמצע 2027).

דינה בן-טל גננסיה מנכ
מנכ"לית אל על דינה בן טל-גננסיה|צילום: תוכנית חיסכון, קשת 12

ליפקוביץ' מציין כי "החברה פספסה עסקה אחת אך היא מייצרת הרבה כסף ותוכל לעשות עסקה אחרת. למשל לרכוש את כאל בהמשך, או לחלק דיבידנד". ההיגיון ברכישת חברת כאל, שבנק דיסקונט יצטרך להעמיד על המדף, הוא ברור. "זו תהיה רכישה עם הרבה סינרגיה. אל על מחזיקה כבר היום הרבה לקוחות בישראל עם כרטיס פליי קארד, שנותן להם גישה לדאטה וגם ליהנות מעסקאות ופרסום". ככל הידוע השקעה כזו לא עומדת כיום על הפרק.

הכתבה פורסמה לראשונה באתר גלובס