בחודש מרץ הקרוב צפוי לפוג תוקף פטור מהסדר כובל שניתן ל"וולט מרקט", שמעניקה שירותי משלוח מוצרי מזון ופארמה. החשש שעלה אז היה שוולט, שכאמור מציעה שירותי משלוחים קמעונאיים, גם מארחת באפליקציה שלה את רוב הרשתות הקמעונאיות הגדולות - ואוספת מידע על ההזמנות מהן.
כעת, רשות התחרות בוחנת האם הפטור המקורי, שניתן במרץ 2022 כשוולט מרקט הייתה בחיתוליה, עדיין רלוונטי כאשר וולט התחזקה, ושתיים ממתחרותיה (AVO וקוויק) פשטו את הרגל. הקמעונאים מלינים על כוח רב מדי של וולט, אבל בוולט מתעקשים: "וולט מרקט היא תוספת חשובה ופרו-תחרותית".
ב-16 במרץ 2022 פרסמה רשות התחרות החלטה שלפיה היא מעניקה לוולט פטור מהסדר כובל. זאת על רקע העובדה שהיא גם מתחרה בשוק המשלוחים הקמעונאיים בעזרת "חנויות רפאים" הפרוסות ברחבי הארץ, וגם מאפשרת ללקוחות להזמין דרך האפליקציה שלה משלוח מאחת מרשתות השיווק הקיימות, דרך שליח של וולט.
אולם על-פי החלטת רשות התחרות דאז, הקמעונאים "חופשיים להשתמש בכל פתרון משלוחים אחר, כולל שירות משלוחים מתחרה לוולט", כמו למשל ינגו דלי, המתמחים בכך, או תן ביס, שבשירותיה משתמשת למשל רמי לוי.
נוסף על כך, אמרו אז ברשות התחרות, "כל ההחלטות הנוגעות לתמחור… הן בשיקול-הדעת הבלעדי של הקמעונאים", כך שוולט לא יכולה לכפות תמחור לטובתה.

עם זאת, הדגישו אז ברשות התחרות, יש שני חששות תחרותיים עיקריים: האחד "יחסי תלות בין הקמעונאים שיהיו לקוחות הפלטפורמה ובין וולט. תלות מעין זו עלולה להקשות על הקמעונאים להתחרות בוולט, ולהגביל את מהלכיהם". והשני: "וולט רואה רווח מפעילות הקמעונאים, בה-בעת שהיא מתחרה בהם כוולט סופרמרקט, והדבר עשוי להקטין את התמריץ שלה להתחרות בהם".
השוק השתנה דרמטית
אולם לדברי רשות התחרות מ-2022, חששות אלה לא היו מספיק משמעותיים: ראשית, "התלות של הקמעונאים בוולט אינה משמעותית, מכיוון שמרבית המכר של הקמעונאים, כיום, הוא במכירה פיזית ולא במכירה מקוונת, וההסדר אינו מגביל את הקמעונאים מלעשות שימוש בפלטפורמות או בספקי משלוחים אחרים".
ובקשר לחשש השני, חוסר הרצון להתחרות בקמעונאים שמהם אפשר פשוט לגבות עמלה: "במכירה מקוונת של מזון קיימים שחקנים רבים, ובכלל זה רשתות מזון המספקות שירות במשלוח מהיר, וכן ספקי משלוחים מהירים נוספים כמו תן ביס, ינגו דלי, AVO ועוד. בנוסף, מרבית הקמעונאים שבהסדר הם שחקנים קטנים או מקומיים, וגם וולט סופרמרקט טרם החלה לפעול. לפיכך פטור זה יינתן לתקופה של שלוש שנים, ולאחר מכן ייבחן החשש האמור בהתאם למצב התחרותי שישרור בשוק".

ואכן, שלוש שנים עברו, והמצב בשוק השתנה דרמטית: וולט תפסו מקום דומיננטי, והיום הם מעניקים שירותי משלוחים ל-450 סניפי סופרמרקטים, נוסף על 26 סניפים של "וולט מרקט" עצמה. גם מתחרים כמו AVO וקוויק נסגרו, אך מתחרים אחרים כמו ינגו דלי ותן ביס נותרו.
בינואר 2023 שופרסל הצטרפה לפלטפורמה של וולט, ומנכ"ל האונליין שלה דאז, צביקה ביידא, היה אופטימי לגבי החששות התחרותיים: "בעולמות המזון יש חפיפה מסוימת, אבל יש הבדל בין סל מתוכנן של כ-50 פריטים ובין צורך ב'סגירת פינה'; זה צורך צרכני אחר לגמרי".
אך היום, גורמים בשוק הקמעונאי נשמעים אחרת לגמרי: "וולט הם מונופול בשילוח; גם המסעדות לא יכולות בלעדיהם. יש להם כוח שוק מטורף", הם אומרים.
"הם לא יקבלו שוב פטור"
אחד החששות שמזהים ברשות התחרות עתה הוא השימוש במידע שנאסף על הרכישה אצל המתחרים, כדי לשפר את החנויות של עצמם. על כך אומרים אותם גורמים: "הם שואבים את הדאטה מכל המתחרות. הם יודעים לזהות את דפוסי הצריכה ולנצל את זה לטובתם. הם בונים עם הדאטה הזה את התמהיל של החנויות שלהם, ונותנים עדיפות לעצמם".

בעיניהם, "הרבה מאוד דברים השתנו מאז שנתנו להם את הפטור, תנאי השוק השתנו. וולט מבססים מעמד מונופוליסטי". אותם גורמים מעריכים כי "הרשות לא תיתן להם שוב פטור, כי הם מבססים יחסי תלות בין הקמעונאים ובין וולט. זה יוצר היעדר תחרות ופגיעה בצרכן".
אך בוולט אופטימיים לגבי פסיקת רשות התחרות, מדגישים את הערך התחרותי שהם מציעים לרשתות השיווק שאינן מפעילות בעצמן משלוחים מהירים, ואומרים כי "כל פטור מהסדר כובל, לקראת הארכתו, נבחן ברשות התחרות. וולט מרקט היא תוספת חשובה ופרו-תחרותית במגזר הקמעונאי בישראל ולצרכן הישראלי, ואנחנו מאמינים שכך תראה זאת גם רשות התחרות".
בוולט מדגישים שוולט מרקט מתנהלת כחברה נפרדת מפלטפורמת וולט ובניגוד מוחלט לנטען אינה מקבלת מידע של קמעונאים אחרים.
מרשות התחרות נמסר: "בקשת הפטור בבדיקה. נימוקי ההחלטה יפורסמו, כשהיא תתקבל".