על רקע הזינוק במחירי הטיסות והדחיות החוזרות ונישנות בחזרת חברות התעופה הזרות לישראל, מטה ההייטק מודיע כי הוא מגבש פתרון חלופי: לפי הודעת המטה, בענף החליטו לא להמתין לפתרונות משרד התחבורה ומנהלים כעת מגעים מתקדמים להפעלת קו תעופה עונתי לציבור הרחב בין ישראל לארה"ב לחודשים ינואר-מרץ 2025.
עוד בנושא ב-N12:
• גל ביטולי הטיסות מחריף: מי טס ומי לא - מנוע חיפוש
• בונוס ענק: זה הסכום שירוויחו טייסי אל על
• מה באמת עוצר את החברות הזרות מלחזור לנתב"ג
לפי הודעת המטה, מחירי הטיסות יהיו נמוכים מאלו שמציעות כיום חברות התעופה בקו הישיר בין ישראל לנמל התעופה ניוארק. במטה אף ציינו כי הם "מתחייבים להגינות ומחירים דומים לטיסות לארה"ב טרום המלחמה". מטה ההייטק הישראלי מאגד את חברות ההייטק הציבוריות וחברות הצמיחה הגדולות בישראל וכן קרנות הון סיכון מהמובילות בארץ.
לטענת המטה, בשלב זה מתקיים משא ומתן מסחרי עם מספר חברות תעופה להפעלת טיסות שבועיות ישירות ולסך הכל 36 טיסות בקו תל אביב-ניוארק-תל אביב. המטוסים שנבחנים הם מטוסי איירבוס 300 ו-330 בעלי 264 מושבי אקונומי ו-16 מושבי במחלקת עסקים, או דרימליינר ובו כ-300 מושבי אקונומי וכ-30 מושבי עסקים. המטוסים יוחכרו בצורה תפעול המכונה "רטובה": חוזה שכירות הכולל את הוצאות הצוות, הביטחון, סידורי הקרקע, תחזוקה וכ"ו.
חברות התעופה האמריקניות שמפעילות בשגרה טיסות בין נתב"ג לארה"ב לא צפויות לחזור ארצה בתקופה הקרובה. חברת התעופה דלתא צפויה בשלב זה לחזור לא לפני אפריל 2025 ואילו יונייטד איירליינס ואמריקן איירליינס לא הודיעו על מועד חזרה משוער. הביטולים הפכו את אל על לחברת התעופה היחידה שטסה בין ישראל לארה"ב, והחברה אף עיבתה על רקע זה את מספר הטיסות בקו. להערכת גורמים בענף מדובר באחד הקווים הרווחיים עבורה החברה.
"יש מצוקה אמיתית וממושכת של טיסות וכרגע אין פתרונות למי שצריך לטוס לארה"ב", נמסר ממטה ההייטק. "אין זמינות והמחירים בשמים. החלטנו לא לחכות לפתרונות ממשרד התחבורה ולייצר אותם בעצמנו. אנחנו כמובן פותחים את האפשרות לציבור הרחב ומקווים שבימים הקרובים נוכל להתחיל למכור את הטיסות דרך סוכני הנסיעות. ככל שיהיה ביקוש גבוה נפעל להגדיל את הקווים".