אחרי יותר משנה של מלחמה יקרה מאוד, החל מהחודש הבא יוגש החשבון, והוא מוגש בעיקר למעמד הנמוך ולמעמד הביניים. אחרי כעשור ללא שינוי, המע"מ יעלה מ-17% ל-18% - ומשקי הבית בישראל ב"כוננות ספיגה". רפאל, אזרח, אמר בשיחה עם חדשות 12: "אתה קונה היום, אתה שם בעגלה, אתה לא שם הרבה דברים וזה מאות שקלים. ל-100 שקל כאילו אין ערך היום. 1% זה לא משמעותי, אבל המצב היום כבר קשה מאוד".

למעשה, מס ערך מוסף מוטל על כל עסקה שאנחנו מבצעים. גם אם עלייה של 1% נשמעת שולית, היא צפויה להשפיע על כל הוצאה שלנו. ברנרדו בלחוביץ', מבעלי קבוצת קפה גן סיפור, אמר: "ללקוח שלי ולאורח שלי אין עוסק מורשה ולכן עליית המע"מ בעיניו זאת עליית מחיר לכל דבר. ההוצאות שלנו לא קטנות, להפך, גם הארנונה, גם החשמל יעלה, וגם העבודה ככל הנראה תרד כי יהיה פחות כסף חופשי בקרב הלקוחות שלנו".

עליות מחירים החל מחודש ינואר
עליות מחירים החל מחודש ינואר

רפי, אזרח,  אמר: "משרדים בממשלה הם לא יסגרו אבל את המע"מ ואת הנטל על הציבור ימשיכו להפיל עלינו". בנוסף, בעלי עסקים ובהם גם מסעדנים, אמרו לחדשות 12: "במצב הקיים לא נוכל לספוג עליית מחירים והגזרות הכלכליות יגולגלו אל הלקוחות".

בלחוביץ' הוסיף: "ככל הנראה לא תהיה לנו ברירה, אנחנו סופגים לא מעט עליות מחירים לאורך השנים האחרונות, והשנה האחרונה הייתה מאוד-מאוד קשה לענף שלנו ולמדינה שלנו. לא תהיה לנו ברירה אלא להעלות את האחוז הזה, שאגב, הוא לא משמש אותנו, הוא עובר הלאה למדינה, וזה יפגע בלקוחות שלנו".

כאמור, העלאת המע"מ תשפיע על הרבה היבטים בחיינו, והיא תגולגל אלינו כמעט בכל תחום, החל מקניות בסופר, דרך בגדים ודלק, ועד רכב ודירה - מחיר שעשוי להגיע לעשרות אלפי שקלים. צחי גרוסמן, יועץ משכנתות ומומחה לבנקים, אמר: "מחיר המע"מ עולה, מחיר הדירה עולה. זה לא כמו שקוטג' עולה, הוא מתייקר בעשרות אלפי שקלים. אם הדירה עולה 2 מיליון שקלים, עלה אחוז, זה 20 אלף שקל".

עליית המע
עליית המע"מ

בנוסף, ההשלכות של עליית המע"מ חלות לא רק על מי שיבצע עסקת נדל"ן. החל מהחודש הבא, הן יחולו גם על מי שכבר ביצע עסקת נדל"ן ולא העביר עדיין את כל הסכום. גרוסמן הוסיף: "מי שקנה במבצע 90/10 ולדוגמה קנה דירה בכ-3 מיליון שקלים, כלומר, נותר לו חוב של כ-2.7 מיליון, העלייה של המע"מ באחוז מעלה את הדירה ב-27 אלף שקל. כלומר, אם הוא לא הקדים תשלומים - התייקר לו אוטומטית מחיר הדירה".

מומחים בשוק מעריכים שעליית המע"מ עלולה לשמש תירוץ לחברות רבות במשק לייקר מוצרים בלי קשר לעליות דה-פקטו, וכך הצרכן הישראלי צפוי לספוג גם הרבה יותר מהאחוז הבודד, בנוסף לכל יתר הגזרות שייכנסו לתוקף בחודש הבא.

אורי בן דב, מנכ"ל IBI קרנות נאמנות: "זה מע"מ, זה חשמל, זה ארנונה, זה מים, זו תחבורה ציבורית. מדובר פה במתקפה משולבת על הצרכן הישראלי. זאת החזית השמינית האמיתית. הממשלה בחרה בפתרון הכי קל כדי לממן את המלחמה המאוד-מאוד יקרה, המלחמה הכי יקרה בתולדות מדינת ישראל, והיא בחרה בפתרון הכי טריוויאלי, הכי פשוט, הכי לא יצירתי שיכול להיות".