המעבר של רשויות מקומיות מהפעלת שירות היסעים לתלמידים משלהן למימון נסיעות בתחבורה ציבורית באפליקציות וכרטיסי רב-קו הביא להגדלת שימוש שצעירים בתחבורה ציבורית. מנתונים של חברת הופ-און, מפעילת אפליקציית רב-פס, עולה כי נרשמו זינוקים של מאות אחוזים במספר הנסיעות שהתחילו בני נוער בתוך העיר בתחבורה ציבורית בעקבות המעבר.

עוד בנושא ב-N12:

האוצר נגד רגב: תקציב התחבורה יוצא במקומות הלא נכונים
מהפכת החניה בת"א יוצאת לדרך: כל מה שצריך לדעת
כמה מרוויחים פקחי האוטובוס עבור כל קנס לנוסעים?

תלמידים שמתגוררים במרחק של יותר מ-3 ק"מ מבית הספר שלהם זכאים למימון הסעות. העלות השנתית של הסעות התלמידים ברשויות המקומיות היא כ-2.7 מיליארד שקלים, שמתחלקים חצי-חצי בין משרד החינוך ובין תקציבי הרשויות המקומיות והמועצות האזוריות.

לפני כשנתיים נכנסה לתוקף רפורמת "דרך שווה" שמאפשרת לשלם על נסיעה בתחבורה ציבורית באמצעות אפליקציות בסמארטפון. לפי הופ-און, הרפורמה הביאה להורדת המימון העירוני הנדרש למימון נסיעות לתלמידים הזכאים לגובה של 1,180-520 שקל בשנה לתלמיד. זאת לעומת עלות של כ-350 שקל בחודש לתלמיד למימון מערך היסעים עירוני.

לפי נתוני הופ-און, המעבר של הרשויות מהפעלת מערך היסעים למימון נסיעות באפליקציה הביא לא רק לחיסכון בעלויות, אלא גם להגדלת השימוש של בני הנוער בתחבורה ציבורית, ובכך להפחתת הגודש בכבישים.

כך, מספר הנסיעות הממוצע של תלמידי תיכון בפתח תקווה בתחבורה הציבורית זינק מ-8 בחודש ל-25 נסיעות שהתחילו בתוך העיר - זינוק של יותר מ-200%. בעפולה מספר הנסיעות בתחבורה ציבורית שביצעו התלמידים זינק מ-7 לכ-22 נסיעות שהחלו בעיר (220%). קפיצות דומות נרשמו גם בחולון (מ-9.5 ל-22) ותל אביב (מ-7.5 ל-21). בערים אחרות כירושלים, באר שבע ונשר מספר הנסיעות של התלמידים הוכפל.

אלפי תלמידים ללא הסעה (צילום: חדשות 2)
הסעות תלמידים (ארכיון)|צילום: חדשות 2

הופ-און מקיימת הסדר פרטני מול הרשויות המקומיות והאזוריות להסדרת התשלום עבור נסיעות התלמידים באמצעות אפליקציית רב-פס שהיא מפעילה. לטענת החברה, היא זכיינית התשלומים היחידה של משרד התחבורה שמאפשרת תשלום גם באמצעות האפליקציה שלה או באמצעות גרסה מקוונת של כרטיס הרב-קו.

לדברי מייסד הופ-און עופר סיני "השירות מקטין את היקף ההסעות של ההורים בעיר ומעודד ומחנך את בני הנוער להשתמש בשירותי התחבורה הציבורית בכל שעות היום. ההצלחה בשטח מוכיחה שהחיבור בין טכנולוגיה לחזון חברתי-סביבתי יוצר אימפקט רחב – עבור התלמידים, ההורים, הרשויות והמדינה".