אם קיוויתם שאחרי הפסקת האש בלבנון חברות התעופה הזרות יחזרו לישראל בהמוניהן, אתם צפויים להתאכזב. אחרי יותר משנה של מלחמה שבהן חברות התעופה הזרות ביטלו וחידשו, ביטלו, חידשו ושוב ביטלו את פעילותן בישראל, נראה כי רבות מהן החליטו שנמאס להן.

עוד ב-N12:

שיקום נרחב וחיילים: דרישות תושבי הצפון אחרי הפסקת האש
מהפכת החניה בתל אביב יוצאת לדרך: כל מה שצריך לדעת
"התוצאות האלו מוכיחות שהם לא היו חייבים להעלות מחירים"

האיום הקונקרטי אולי מתחלף - ירי מעזה, שיגורים מלבנון, כטב"מים מתימן או טילים מאיראן - אבל קיומו המתמשך נוטל מחברות התעופה את הדבר שהן צריכות יותר מכל: ודאות. וכמו רבים בקרב הציבור בישראל, גם בחברות התעופה הזרות ממתינים לראות מה תוליד הפסקת האש בלבנון וכמה זמן היא תחזיק מעמד לפני שמקבלים החלטות דרמטיות.

חלק מחברות התעופה הקטנות יותר עשויות לחדש את פעילותן בישראל תוך זמן קצר. וגם בקרב החברות הגדולות כבר נרשמו חידושים חלקיים. כך, ענקית הלואו קוסט ההונגרית וויז (Wiz Air) הודיעה היום כי תחדש את פעילותה בישראל בהדרגה, ותפעיל מ-20 בדצמבר את הקו בין נתב"ג ללרנקה בקפריסין לארבע טיסות בשבוע. עם זאת, שאר הקווים שהפעילה החברה בשגרה בין נתב"ג לשורה של יעדים באירופה לא יחודשו בשלב זה לפני ה-15 בינואר 2025.

חברת התעופה היוונית אג'יאן הודיעה שתחדש חלקית את פעילותה החל ב-10 בדצמבר. בשלב זה החברה, שבשגרה טסה בין ישראל לשורה של יעדים ביוון, צפויה להפעיל בהתחלה טיסות מנתב"ג רק לאתונה וללרנקה. אבל גם כאן לא בטוח שמדובר בבשורה: ההודעה הקודמת של החברה היתה על חידוש צפוי של הטיסות כבר ב-3 בדצמבר.

מעבר לכך, בתחילת השבוע, כשהחתימה על הסכם הפסקת האש כבר היתה באוויר, חברות התעופה אייר אירופה (Air Europa) ו-LOT הפולנית הודיעו כי הן דוחות שוב את חידוש טיסותיהן לישראל, הפעם עד ל-17 בדצמבר. בחברות רוצים לראות שהפסקת האש אמינה, ובתקופה שבה הן לא טסו לישראל הן לא ישבו בחיבוק ידיים: מטוס אייר אירופה שבימי שגרה היה טס בין ישראל למדריד כבר הוסב לקו חלופי.

בעולם לא מחכים לישראל

וזו אחת הסיבות לכך שחברות התעופה הזרות לא ממהרות לחדש את הטיסות לישראל. רוב החברות הגדולות העבירו בשנה האחרונה את המטוסים הגדולים שלהן לקווים אחרים. יונייטד איירליינס למשל העבירה את המטוס ששימש את קו תל אביב-ניו יורק לקו שטס בין ניו יורק למדריד.

ענף התעופה פועל בשתי עונות: עונת החורף שבין אוקטובר למרץ, ועונת הקיץ שבין אפריל לספטמבר. בשלב זה רוב חברות התעופה כבר קבעו את היעדים שאליהם יטוסו המטוסים לעונה הקרובה, ולכן רבות מהן דוחות את חידוש הפעילות לישראל למרץ 2025: עם אלו נמנות ריינאייר (מרץ), דלתא (סוף מרץ), איזיג'ט (אפריל), בריטיש איירווייז (אפריל), אמריקן איירליינס (סוף הקיץ) וכן וירג'ין אטלנטיק (אוקטובר).

אמריקן איירליינס (צילום: רויטרס)
מטוס של אמריקן איירליינס. לא תחזור לישראל עד סוף קיץ 2025|צילום: רויטרס

במקביל סובל ענף התעופה ממחסור במטוסים ובחלקי חילוף, ולא יכול להשאיר מטוסים ריקים בהמתנה לשקט בישראל. אם המצב בישראל יתייצב החברות הזרות ישמחו לחזור לפעול בשוק המקומי שנחשב לרווחי, אבל כדי שזה יקרה המצב צריך להתייצב - או שמדינת ישראל תמצא דרכים אחרות לעודד אותן לחזור.

למה כן מחכות החברות הזרות

הקפאת חובת הפיצוי על ביטול טיסות: החוק המכונה חוק טיבי מחייב את חברות התעופה לפצות נוסעים על ביטולי טיסות, וחייב לא מעט חברות לשלם פיצויים גדולים לישראל. חברות התעופה הזרות לוחצות להקפיא זמנית את החוק בהוראת שעה כפי שנעשה במהלך משבר הקורונה. מצד אחד מהלך כזה צפוי לפגוע בצרכנים - מצד שני קיומו של החוק הוא אחד החסמים העיקריים בפני חזרת חברות התעופה הזרות.

השתתפות בעלויות הביטוח: תעריפי הביטוח (הפרמיות) שמשלמות חברות התעופה עבור ביטוח המטוסים ואנשי הצוות שלהם בטיסות לישראל קפצו מתחילת המלחמה. מדינת ישראל התגייסה כדי לבטח את חברות התעופה הישראליות ולאפשר להן להמשיך לטוס, אך לא את החברות הזרות. החברות הזרות העמידו את הדרישה להשתתפות מדינת ישראל במימון פרמיות הביטוח הגבוהות כתנאי לחזרתן.

תמריצים כספיים: לפני שנים ספורות, כשמדינת ישראל רצתה לדרבן את חברות התעופה הזרות לטוס לנמל התעופה רמון החדש סמוך לאילת, היא ידעה לשלם על זה. שר התיירות דאז יריב לוין שילם מתקציב משרדו לחברות הזרות כ-60 אירו כנגד כל מושב במטוס שהוטס לנמל התעופה החדש - סכום שלפי ההערכות הגיע לכדי 3,000 דולר למטוס. גם היום המדינה יכולה לתמרץ בדרך דומה את חברות התעופה הזרות לחזור לטוס לנתב"ג אך היוזמה לא מקודמת.

מירי רגב (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
שרת התחבורה מירי רגב|צילום: חיים גולדברג, פלאש 90