שרת התחבורה מירי רגב קפצה השבוע לאילת, לדון עם אלי לנקרי, ראש העיר, על הקמת שאטל תחבורתי שיסייע בתנועת האנשים בין בתי המלון בעיר. בדרך, היא גם השתתפה בוועידת מרכז הבנייה הישראלי והתייחסה לרצונה להקים מערך שאטלים ימיים.

"נפגשתי עם אלי לנקרי, ראש עיריית אילת, ודיברנו על שאטל תחבורתי שיסייע בתנועת האנשים בין בתי המלון בעיר. סיכמנו להוציא קול קורא בהקדם האפשרי", אמרה השרה. בנוסף, התייחסה לפרויקט תוואי הרכבת שהיא מתכננת להקים מקריית שמונה עד אילת.

עוד פרויקט שהשרה חשפה היא הקמת שאטלים ימיים. "במשך שנים לא ניצלנו את הים כחלק מהתחבורה – ועכשיו אנו עושים זאת. בתוך שבועיים נפרסם קול קורא להפעלת שאטל ימי שיחבר בין נהריה לאשקלון, ומשם לתל אביב", אמרה.

סאגת השאטלים הימיים מדוברת זה 4 שנים. ביולי 2020 הכריזה רגב לראשונה על היוזמה ואף הבטיחה שעלות השיט בתחבורה הציבורית הימית תסובסד, בדומה לנסיעה באוטובוס. הפרויקט נגנז בתקופתה של השרה מירב מיכאלי, וכעת רגב מעוניינת לקדמו בשנית.

עם זאת, במשרד התחבורה הודו בעבר כי לאחר בחינת המיזם לעומק, זה לא נמצא בראש סדר העדיפויות שלהם. גם עיריית תל אביב הודתה כי: "לא נמצא פתרון בעל ערך תחבורתי וישימות כלכלית ותפעולית".

בנוסף, חשפה השרה כי היא הורתה לקדם פתרונות חדשניים כמו שימוש ברחפנים להעברת סחורה לאתרי בנייה, מה שיכול לצמצם את העומס בכבישים.

מסוף הנפט של קצא
מסוף הנפט של קצאא באילת|צילום: Rivkin Fenton

"לא יודע מה הדירוג שלי ואם אני נחשב יהלום"

מי שסירב להתרגש מההכרזות היה דווקא ראש העיר לנקרי, שעלה לדבר מיד לאחר שהשרה עזבה: "אני יודע כמה שרת התחבורה מירי רגב מקבלת ביקורת. והאמת, אינני שופט שרים ולא נותן להם ציונים. אני שופט אותם על פי מעשיהם. אני גם לא יודע מה הדירוג שלי או אם אני נחשב יהלום.  קיבלתי הרבה הבטחות בעבר שלא מומשו בנוגע לקצא"א והנפט. לא רק שאני לא מרוצה מההחלטה הזאת, אני כועס וזועם עליה".

לנקרי התייחס להחלטת הממשלה שהתקבלה השבוע, במסגרתה אושרה ההצעה לבטל את מדיניות "אפס תוספת סיכון" במפרץ אילת. בעקבות ההחלטה תוכל חברת קצא"א להגדיל את היקף שינוע הנפט דרך הנמל הדרומי בישראל.

"הקלות שבה מקבלים החלטה דרמטית כזו מבלי לבדוק אותה עד הסוף ומבלי להתייעץ איתנו, אנשי העיר אילת, היא בלתי נתפסת. אני רואה כאן סיכון אמיתי לעיר אילת, בראש ובראשונה לבריאות התושבים. ההחלטה הזאת מסכנת את הנכס הכי חשוב של אילת – מפרץ אילת. אוי לנו לעיר אילת בלי הנכס האסטרטגי הזה", אמר.

"והזוי לחשוב שמתי מתקבלת ההחלטה? כשאנחנו עדיין מאוימים. כטב"ם נפל 200 מטרים בלבד מהמיכלים של קצא"א. בנס זה הסתיים עם שני פצועים, כטב"ם עושה נזק קטן בהשוואה למה שטיל שיוט יכול לעשות".

לנקרי התייחס גם למצבה העגום של העיר בעקבות המלחמה: "אילת היום מתמודדת גם עם קליטת מפונים, גם עם קטסטרופה כלכלית וגם עם חזית מלחמה. לגבי ה-50 מיליון מהמדינה צריך להגיד ביושר חלק מהסכום מומש, 25 מיליון שקל עדיין לא עברו. מדובר בבירוקרטיה מטורפת של משרדי הממשלה, משהו שאי אפשר להסביר".

"בסופו של יום, אם לא מיישמים החלטות ממשלה, חבל לעבוד כל כך קשה על ההחלטות", תקף את הממשלה. "אני לא מבין למה ממהרים? נמל אילת סגור כבר 14 חודשים! אני אומר לממשלה קודם כל: טפלו בפתיחת המצרים. לא ייתכן שנתיב שיט בינלאומי במדינה ריבונית יהיה סגור. תורידו את זה מסדר היום, ואז נדבר על קצא"א".