מחיר המכוניות עומד לעלות: רשות המיסים פרסמה להערות הציבור את הצו הקובע בכמה יעלה מס הקנייה על מכוניות חשמליות, ובכמה תצומצם הטבת "המס הירוק" הניתנת למכוניות שאינן חשמליות לפי מידת הזיהום שלהם. מהצו עולה כי עדכון גובה הטבת המס למכוניות החשמליות, שהופחתה מ-45% ל-35%, הוא רק חלק מהסיפור. לכך נוספה הקטנת תקרת ההטבה מ-50 אלף שקל כיום - ל-35 אלף שקל החל מינואר 2025. כלומר עבור מכוניות רבות המס יביא לתוספת מחיר של 15 אלף שקל.

בנוסף, הצו צפוי להעלות את מחיר המכוניות שאינן חשמליות בכ-4,000 שקלים עבור דרגות זיהום 14-1. על המכוניות בדרגות הזיהום הגבוהות ביותר, שלא נהנו מהטבת "המס הירוק" תוטל תוספת מס.

במסגרת הצו מוצע כי מס הקנייה על רכבים חשמליים לשנת 2025 יעמוד על 45% עם תקרת הטבה של 35 אלף שקל. בשנת 2024 מס הקנייה על רכבים חשמליים עומד על 35% עם תקרת הטבה של 50 אלף שקל. החוק הקיים קובע כי ההטבה צפויה להתבטל כך שיחול על מכוניות חשמליות מס קנייה מלא של 83% עם הפחתה כספית לפי הטבת "המס הירוק". הצו מיועד למנוע את ביטול ההטבה ובמקום זאת להפחית את גובה הטבת המס. 

פקק תנועה בנתיבי איילון (צילום: AP / FLASH 90, פלאש 90)
מכוניות בנתיבי איילון (ארכיון)|צילום: AP / FLASH 90, פלאש 90

במקביל מוצע בצו כי מ-1 בינואר 2025 תצומצם הטבת "המס הירוק" שניתנת לרכבים שאינם חשמליים. עבור מכוניות בדרגות זיהום 13-1 תקטן ההטבה ב-3,990 שקל. עבור מכוניות בדרגת זיהום 14 ההטבה תצומצם באופן שיעלה את מחיריהן ב-3,990 שקל לרכב. על מכוניות בדרגת הזיהום 15 הגבוהה ביותר תוטל תוספת מס של 2,455 שקל למכוניות בעלות ציון ירוק של 300-251; של 5,000 שקל למכוניות בעלות ציון ירוק של 350-301; ושל 7,500 שקל למכוניות בעלות ציון ירוק של 351 ומעלה.

הצו אף מציע כי כי בשנת 2025 בלבד תחול הפחתה נוספת של הטבת מיסוי ירוק ב-750 שקל: כלומר ההפחתה במס הקניה תקטן ב-750 שקל למכוניות בדרגות 14-1 ואילו תוספת מס תגדל בעוד 750 שקל למכוניות בדרגה 15.

מאז שנת 2009 מונהג בישראל מס קניה על רכבים בשיעור של 83%, עם הפחתות שקליות בהתאם לדרגת זיהום האוויר של הרכב (הטבת "מיסוי ירוק") ורמת האבזור הבטיחותי שלו. במסגרת הטבת מיסוי ירוק, מחולקים רכבים ל-15 דרגות בהתאם לרמת הזיהום שהם פולטים (1 – הכי פחות מזהם, 15 – הכי מזהם), כאשר הפחתת המס גדלה ככל שהרכב פחות מזהם.