"זה לא נורא אם המשק יתנהל בתקציב 1/12 בינואר, בדרך כלל גם ככה לא קורה כלום בינואר", אמר שר האוצר בצלאל סמוטריץ' היום (שלישי) בוועדת הכספים בדיון על מיסוי הרווחים הלא מחולקים במסגרת התוכנית הכלכלית ל-2025. בדברים למעשה הודה סמוטריץ' כי בניגוד להבטחותיו הקודמות תקציב 2025 לא יאושר עד תום השנה ויחייב את הממשלה להתנהל בתקציב המשכי שלא מתמודד עם הצרכים האמיתיים בשטח.
עוד ב-N12 כלכלה:
• מכת ינואר: בחודש הבא הכל מתייקר והנטו שלכם עלול לצנוח
• ברגע האחרון: זה גובה המס שיוטל על רכב חשמלי ב-2025
• מצטרף להייטק: הג'וב החדש של הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי
"אתם צודקים שחל עיכוב, אני מאוד מקווה שהתקציב יונח מחר על שולחן הכנסת, יו"ר הכנסת ואני ישבנו אתמול בלילה, סיכמנו את הדברים, התקציב יונח מחר ויובא לקריאה ראשונה ביום ראשון", אמר סמוטריץ'. "הסיבה שהתעכבתי זו המלחמה, ניסיתי למצוא את הנקודה עם מקסימום הוודאות. אם הייתי מביא את התקציב מוקדם מידי, כשלא ידענו לאן הולכת המלחמה בצפון... היום אנחנו יודעים הרבה יותר לאן הולכים. כעת התקציב יהיה הרבה יותר אמיתי".
אלא שבעוד שהתקציב צפוי להיות מאושר רק בתחילת 2025, האוצר כבר מניח את התשתית לסדרת צעדי מיסוי שתיכנס לתוקף כבר בינואר. במוקד התוכנית הכלכלית עומדת שורת העלאות מיסים והתייקרויות נרחבת, הכוללת העלאת המע"מ בנקודת אחוז ל-18%, התייקרות בתעריפי ארנונה, מים וחשמל ועלייה בתשלומי הביטוח הלאומי שתגיע עד 720 שקלים לעובד בשנה. במקביל, יוקפאו קצבאות הילדים ומדרגות מס ההכנסה - צעדים שיבטלו הקלות שתוכננו לציבור.
"עשינו הכל לא לגעת במס חברות"
בדבריו ניסה סמוטריץ' לשכנע את חברי הוועדה כי משרדו עשה הכל כדי לצמצם את הפגיעה במגזר העסקי במסגרת הצעת התקציב: "עשינו הכל כדי לא לגעת במס חברות. אנחנו מקפיאים מדרגות מס, מעלים מע"מ - אבל משאירים את מס חברות על 23%. אני מקווה מאד שנוכל להוריד גם מס חברות כדי לעודד את הפעילות הכלכלית", אמר.
בנוסף טען סמוטריץ' כי אגרת הגודש, שתחייב נהגים הנכנסים לתל אביב בתשלום אגרה, חזרה לשולחן. קידום האגרה הוקפא לפני כחודש בעקבות חילוקי דעות בין האוצר למשרד התחבורה. בדיון בוועדת הכספים אמר סמוטריץ' בתגובה לשאלת אחד הח"כים כי "בהסכמות שלנו עם שרת התחבורה אגרת הגודש הולכת להתקדם".