"האיראנים משחקים בכלכלה העולמית. הם עשו טעות כי זה אירוע שמשפיע על הסחר העולמי ולא רלוונטי רק לישראל. ההשפעה עלינו לא שונה מעל שאר העולם", אומר תא"ל (במיל') יובל אילון, בהתייחס לדיווח על חטיפת ספינת המשא גלקסי לידר בידי החות'ים בתימן בתחילת השבוע.
• בגלל החות'ים: עיכובים בהגעת מכוניות חדשות מהמזרח
• על רקע המלחמה: זינוק של 53% בתלונות על אפליה בעבודה
• עסקים קטנים מתלוננים: "המדינה עושה הכל להקשות על המענק"
• "ישראבלוף": החוקר שטוען שהתוכנית של סמוטריץ' לא חוקית
אילון, כיום חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS ולשעבר ראש מספן המודיעין של חיל הים, מציג את האירוע האחרון כחלק ממערך גלובלי. מהשיחה עימו עולה כי אף שבישראל נראה ש"גילו" את האיום שמהווים החות'ים על הסחר העולמי רק בשבוע האחרון, בפועל יש להם כבר מסורת ארוכה בתחום. ואף שהציבור הישראלי התעורר לאיום החות'י מתימן רק במלחמה הנוכחית, במערכת הביטחון כבר מכירים אותם כבר תקופה ארוכה.
"זו לא הפעם הראשונה שהחות'ים עושים דבר כזה", מציין אילון. "בשנים האחרונות הם מציקים לאוניות במרחבי איראן וסעודיה, בין היתר באמצעות מוקשים. בשנתיים-שלוש האחרונות היו יותר ממקרה אחד או שניים בסגנון של האירוע הנוכחי. התקשורת הישראלית לא כל כך שמה את זה בפוקוס אז אבל זה לא חדש".
בימים האחרונים איימו החות'ים שוב ושוב לפגוע בספינות ישראליות ששטות בסמוך לגבול תימן, שיושבת קרוב לאחד מנתיבי השיט העמוסים בעולם שמוביל לתעלת סואץ. צה"ל גינה את האירוע האחרון וטען כי מדובר ב"אירוע חמור מאוד ברמה העולמית".
"מדינות ערב צריכות להיות הכי מוטרדות"
אילון מסכים עם טענת צה"ל כי מדובר בסוגיה בין-לאומית ולא רק ישראלית, ומחזק את הדברים: "שרשראות האספקה העולמיות נוסעות בים, זה יותר מ-90% מהאספקה העולמית. העולם נוסע בים. ולכן ההשפעה של פגיעה בנתיב שיט כזה או אחר משבש את האספקה".
לדבריו, מעברים כמו מיצרי באב אל-מנדב הסמוכים לתימן הם "מעברים הכרחיים כדי לא לעשות הקפות [סביב אפריקה] ולייקר את העלות. לא דין מצור על נמל בישראל כדין פגיעה בנקודה בשרשרת האספקה שפוגעת בכל העולם".
אילון מציין כי בגלל הדומיננטיות הרבה כל כך של נתיבי השיט לתנועת הסחורות העולמית, קשה להגיד שפעולות החות'ים משפיעות על מוצרים מסוימים יותר מעל מאחרים. התנועה הימית סמוך לתימן, בדרך לתעלת סואץ, כוללת חומרי גלם מתחום המזון כחיטה וסויה לצד נפט וגז וכן מוצרים מוגמרים כמכוניות.
"מי שצריך להיות הכי מוטרד מהם הן מדינות ערב: זה יפגע להן בנמלי הכניסה והיציאה כי אוניות עלולות לחשוש לעבור במיצרי סואץ", הוא אומר. "יצואן שחי במזרח הרחוק יחשוב פעמיים אם לייצא את הסחורה שלו לאירופה, ויכול להיות שצרכנים מסוימים יחליטו לקנות סחורה ממקום אחר, או שמחירי הסחורות יעלו". ומאחר ונתיבי השיט דו-כיווניים, אותו דבר נכון גם לגבי תנועת סחורות וחומרי גלם מאירופה למזרח.
"איראן עושה את זה באופן עקבי"
"אם התופעה תתמשך ותתרחב, אז ייתכן שמחירי הביטוח יעלו כמו שקרה בעקבות פעילות הפיראטים בסומליה [לפני כעשור]", אומר אילון, אך מציין כי כלל לא בטוח שחברות הביטוח יחליטו שההפרעה החות'ית מצדיקה העלאה של התעריפים. "אז, עם הסומלים, העולם שלח כח רב-לאומי שכלל מדינות מסין ועד לארה"ב, שהגנו על נתיבי הכלכלה העולמיים".
בניתוח של אילון, האיום החות'י על נתיבי השיט הוא ביטוי נוסף לאופן שבו איראן מפעילי את לוחמי הפרוקסי שלה. "זה אירוע אחר של הפעלת צבאות הטרור של איראן שפועלת כך לא מהיום ולא מאתמול", הוא מציין, "איראן עושה את זה באופן עקבי כבר תקופה והעולם מתעורר כל כמה שנים. הם עשו את זה במיצרי הורמוז. אבל לא ראינו שהשתלטות שלהם על ספינות הביאה לקריסה במחירים".
לדבריו, אם האיום החות'י על התעבורה הימית יהפוך למשמעותי, העולם יתגייס לטפל בו כפי שעשה עם הפיראטים הסומלים: "אם זו תהיה הפרעה סיסטמתית והחות'ים יתחילו לחטוף אוניות אחת אחרי השנייה, אז זה יהיה אירוע בסדר גודל אחר והעולם יתגייס".