הזעזועים במחירי התובלה וחומרי הגלם עשו שמות ברווחיהן של הספקיות המקומיות של מוצרים לשידרוג הבית בשנה החולפת, לאחר תקופה שבה נהנו מעלייה חדה בביקושים עקב הגאות בענף הנדל"ן למגורים.
אחד מבכירי החברות הללו מציין כי "שוק הבנייה והשיפוצים סובל בשנה האחרונה מחוסר יציבות גדול, שהתגבר בשבועות האחרונים. לאחר שראינו צמיחה מטורפת בהתחלות הבנייה לקראת סוף 2021, בעקבות העלאות הריבית המגמה נבלמה בסוף השנה שעברה, כך שהצפי של מי שפועל בתחום המוצרים לבית הוא להתמתנות בקצב הפעילות".
מתוך ארבע חברות ציבוריות המספקות מוצרים לשיפוץ הבית (דלתות, חלונות, אינסטלציה, קרמיקה וכו'), שלוש רשמו שחיקה משמעותית ברווחיהן בשנה החולפת, כשמניות החברות כולן צנחו אשתקד בעשרות אחוזים.
מדובר בחברות מולטי ריטייל (רשת ה"עשה זאת בעצמך" אייס לשעבר), קליל המייצרת מוצרי אלומיניום (חלונות, דלתות), קבוצת חמת שמוכרת כמשווקת מוצרי אינסטלציה וקרמיקה ויצרנית הדלתות רב-בריח שהונפקה בתל אביב באוגוסט 2021.
הצצה לדוחותיהן של הארבע מגלה כי בשנה שעברה הצליחו כולן להגדיל את מחזור ההכנסות שלהן, הודות להתרחבות בעסקיהן, בין היתר באמצעות רכישת פעילויות נוספות.
אלא ששיעורי הרווחיות שלהן נפגעו כאמור אשתקד מסיבות שונות, החל מעלייה במחירי התובלה (מולטי ריטייל), דרך ההאטה בשוק השיפוצים ועד לזינוק במחירי האלומיניום (קליל). וכשמביטים קדימה - הקיפאון בשוק הנדל"ן והחששות מהאטה במשק - נראה שהאתגרים העומדים בפני החברות הללו לא תמו.
הבכיר בענף מציין כי המגמה השלילית החלה "לאחר ששוק הבנייה והשיפוצים נהנה מעדנה חסרת תקדים בתקופת הקורונה, שבה אנשים היו נעולים בבתיהם והפנו משאבים כספיים רבים יותר לתחזוקת ושיפוץ הבית".
לדבריו "הצרות התחילו עם ההמראה במחירי התובלה וחומרי הגלם אשתקד, שלאחר מכן ירדו בסוף 2022, אלא שאז הגיעה עליית הריבית והיחלשות השקל מול סל המטבעות וסידרו לנו רכבת הרים בתקופה האחרונה. לגבי 2023, מי שפועל בתחום השיפוצים רוצה רק 'לצלוח את השנה', בוודאי עם המצב הפוליטי הנוכחי".
רשת מוצרי העשה זאת בעצמך מולטי ריטייל רשת מוצרי העשה זאת בעצמך מולטי ריטייל (לשעבר אייס) הנמצאת בשליטת קרן ההשקעות קדמה ובניהולו של איציק אוזנה, סיימה את השנה שעברה עם עלייה של 4% בהכנסות שהסתכמו ב־746 מיליון שקל. הצמיחה הגיעה הודות למגמת ההתרחבות של הרשת שבמאי אשתקד השלימה את רכישת רשת הרהיטים ביתילי תמורת 100 מיליון שקל כשבעסקה נכללו גם רשתות הרהיטים אורבן ואיי.די.דיזיין.
אלא שהרווחיות נשחקה, כאשר שיעור הרווח הגולמי של החברה עמד על 44% בתום השנה שחלפה. במולטי ריטייל מסבירים כי הירידה ברווחיות נבעה ממכירת מלאים ברווחיות יותר נמוכה. יחד עם עלייה בהוצאות השיווק שנבעו מרכישת הפעילויות החדשות לצד עלייה בהוצאות השכר, נפל הרווח התפעולי ב-76% והסתכם ב-13 מיליון שקל בסיכום השנה, ובשורה התחתונה נרשם הפסד של כ-7 מיליון שקל מול רווח נקי של 31 מיליון שקל ב-2021.
ההרעה בתוצאות הובילה את החברה לדווח לאחרונה כי פנתה לשני הבנקים שהעמידו לה מימון וביקשה מהם להקל באמות המידה הפיננסיות (קובננטים) שלהן התחייבה מולם. הבנקים נעתרו לבקשות.
"מה שבעיקר השפיע עלינו בשנה שעברה, ולהערכתי על מרבית היבואנים, היו אירועים כלכליים שהתרחשו גם ברמה העולמית", מציין מנכ"ל מולטי ריטייל איציק אוזנה בשיחה עם גלובס. "בשנים 2020 ו-2021 היתה הצטיידות מטורפת בעקבות חשש אמיתי למחסור במלאים. הזמנו סחורה ולא ידענו אם נקבל אותה או לא. בהמשך מחירי ההובלה קפצו בשיעור דרמטי.
"חלק ניכר מהיבוא שלנו הוא של רהיטים. אז כשמביאים 50 ספות בתוך קונטיינר ומחיר ההובלה של המכולה מזנק מ-2,000 דולר ל-20,000 דולר בתוך כמה חודשים, אלו עלויות שמצטברות לעשרות מיליוני שקלים.
"הרציונל אומר לך: זה יקר - אל תביא לארץ. אבל מצד שני, אם לא מביאים סחורה - אין מה למכור ללקוחות. כך הגענו לרמת מלאי בשווי של 155 מיליון שקל בסוף 2021. בהמשך נוצר עומס על המחסנים הלוגיסטיים שלנו ש'הצטרף לחגיגה'. כך שב-2022 הסחורה התייקרה כל כך, בפערים שלא ניתן היה לתרגם ללקוח. נאלצנו לספוג אותם ולכן שיעור הרווח הגולמי נשחק ב-3%, שזה דרמטי עבורינו".
מה המצב הנוכחי מבחינת המלאי והעסקים?
"נכון להיום רמות המלאי הן נכונות, מחירי ההובלה חזרו לשפיות. אנשים חושבים שכשמחיר ההובלה ירד, מחירי המוצרים ירדו גם. אבל זה נכון רק לסחורה חדשה. נהיה פרדוקס, משום שירד המחיר ולא יכולנו לקנות בעלות מופחתת (הסחורה הקיימת נרכשה במחירים הגבוהים). אנחנו חוזרים להצטיידות במחירים משופרים, אז השיפור יגיע".
מה צפוי להערכתך בהמשך השנה?
"אם בקורונה הייתה אי ודאות, היום נוצרה סיטואציה של אי ודאות מסוג אחר. ניצלנו את השנה לחזק את התשתיות שלנו. גם עסקנו בהטמעת הרכישה של קבוצת ביתילי. בשנה המטורפת שעברה, הצלחנו לבנות תשתיות לשנים הקרובות. הדולר אמנם התחזק ביחס לשקל, אבל זה פחות דרמטי מהעלייה אשתקד במחירי התובלה. הם יורדים עכשיו וזה מקזז את ההשפעה של השקל/דולר". מניית מולטי ריטייל צנחה אשתקד בכמעט 30%, משקפת שווי של פחות מ-300 מיליון שקל.
קליל: "מאמינים שהשוק יחזור למצב נורמטיבי"
גם יצרנית הפרופילים קליל גם יצרנית הפרופילים קליל ( 16,140.00 ), שבשליטת צורי דבוש ובניהולו של פרדי אבוקרט, הציגה שחיקה במדדי הרווחיות שלה אשתקד. הכנסות החברה, העוסקת בפיתוח, עיצוב, ייצור, ומכירת מערכות אלומיניום (בעיקר חלונות) לבנייה ולתעשייה, עלו ב-10% והסתכמו ב-454 מיליון שקל בסיכום השנה שעברה.
בחברה הסבירו כי נאלצו לייקר את מחירי המכירה על רקע הזינוק במחירי האלומיניום, חומר הגלם העיקרי של החברה ב-2022. שיעור הרווח הגולמי של החברה ירד כתוצאה מהתייקרות זו מ-26% ל-22% בשנה שעברה. שחיקה זו ברווחיות הגולמית הייתה הסיבה העיקרית לרישום ירידה של 35% ברווח הנקי בסיכום השנה, ל-33 מיליון שקל.
המנכ"ל אבוקרט אומר כי "אחת הנקודות החשובות לנו כיום זו היכולת להתאים את עצמנו למצב. אנחנו ממשיכים עם האסטרטגיה שלנו ומאמינים ששוק הבנייה יחזור להיות ענף חזק ומוביל, ולכן עושים את כל ההערכויות, כולל יציאה בקמפיין חדש. אנחנו מאמינים שבעתיד השוק יחזור למצב הקודם והנורמטיבי". בינתיים איבדה מניית החברה 37% מערכה בשנה החולפת, משקפת לקליל שווי של 372 מיליון שקל.
חמת: פעילויות חדשות שחקו את הרווח הגולמי
מגמה של הרעה בנתוני הרווחיות נרשמה גם בקבוצת חמת מגמה של הרעה בנתוני הרווחיות נרשמה גם בקבוצת חמת ( 1,363.00 ), שבשליטת יואב גולן ובניהולו של ניר קליין. החברה הפועלת בתחום מוצרים למטבח וחדרי אמבטיה, ביצעה מסע רכישות מזורז בשנים האחרונות (חברת מוצרי הקרמיקה ועיצוב חזי בנק, מטבחי זיו ופורמקס, המייצרת חזיתות ודלתות לארונות).
הודות להתרחבות בעסקיה, ההכנסות של חמת זינקו בשנת 2022 ב-29% ל-1.06 מיליארד שקל - החברה הגדולה בענף מבחינת מכירות - אך שיעור הרווחיות הגולמית שלה נשחק על רקע צירוף הפעילויות החדשות.
עלייה בהוצאות התפעוליות, בין היתר עקב הפחתות והפסדי אשראי של לקוחות, הובילה לעלייה מתונה יותר של הרווח התפעולי ב-7% ל-128 מיליון שקל. הרווח הנקי לא השתנה ביחס לשנה הקודמת ועמד על 90 מיליון שקל. למרות השמירה על הרווח נחתכה מניית החברה ביותר מחצי בשנה האחרונה, משקפת שווי חברה של כחצי מיליארד שקל.
רב-בריח: "היום אנחנו הרבה יותר זהירים"יצרנית הדלתות רב-בריח ( 85.10 ) שבשליטת שמואל דונרשטיין, שהונפקה באוגוסט 2021, הצליחה לרשום שיפור בפרמטרים שונים בדוחותיה הכספיים. הכנסותיה עלו ב-29% והסתכמו ב-708 מיליון שקל ב-2022, הודות להתרחבות בתחום מכירת מוצרים לתשתיות אנרגיה הירוקה. החברה גם רשמה עלייה בשיעור הרווח הגולמי מ-19% מההכנסות בשנת 2021 ל-20% אשתקד.
נוסף על כך, על רקע עדכון התחייבות בגין רכישה ועקב העובדה שבשנה קודמת נרשמו הוצאות חריגות של 9.6 מיליון שקל בשל הרישום למסחר, זינק הרווח התפעולי של החברה ל-25 מיליון שקל אשתקד. בשורה התחתונה עברה רב-בריח להציג רווח נקי של כמיליון שקל, מול הפסד של 5 מיליון שקל בשנה הקודמת.
מנכ"ל רב-בריח עידן זו-ארץ ציין בשיחה עם גלובס כי 2022, הייתה "שנה מאוד חזקה עבורנו. עמדנו בתוכניות הצמיחה שלנו, והשגנו התרחבות בכל פרמטר, בין אם במחזורי המכירות או בנתוני הרווחיות. החברה עומדת בתוכנית האסטרטגית שהציגה בספטמבר האחרון - מכירות של 1.85 מיליארד שקל עד 2027".
איך הקיפאון בענף הבנייה בחודשים האחרונים משפיע עליכם?
"רב-בריח היא אחת החברות הגדולות בענף. אנחנו יושבים על שלוש רגליים: בנייה למגורים, בנייה מוסדית (בתי חולים, בתי ספר וכו') והשוק הפרטי - קרי עולם השיפוצים. יש לנו גידור פנימי שאליו נוספו פעילויות כמו אספקת ציוד לתחום האנרגיה הסולרית. צבר ההזמנות שלנו ענק והוא גדל. כמו כן, החוזים בתחום הבנייה מתפרשים על פני שנים, כך שאנחנו כיום מלאים בעבודה".
על ענף השיפוצים הוא אומר כי "אנחנו חשים האטה. לישראלי הממוצע יש פחות כסף פנוי, וזה מתבטא גם בזה. יחד עם זאת, מוקדם יחסית להגיד מה ההשפעה הכללית על התחום. בעבר היו הרבה סיטואציות שבהן כשנמכרו פחות דירות, אנשים נאלצו לשפץ יותר, ימים יגידו. בכל מקרה אנחנו הרבה יותר זהירים היום משום שרמת הסיכון בשוק עלתה".
מניית רב-בריח צנחה בשנה האחרונה ב־42% ושווי החברה עומד על 324 מיליון שקל.