אחת הסיבות ליוקר המחיה הגבוה בישראל היא שליטתם של שני יבואנים גדולים: שסטוביץ' ודיפלומט, בייבוא בלעדי של שורה ארוכה של מותגים. במשרד האוצר יוזמים כעת רפורמה חדשה, שעשויה להוות בשורה צרכנית חשובה - אם תאושר על אף המאבקים הצפויים.

היבואניות יידרשו לבחור בין מותגים מובילי שוק

המוצרים ששסטוביץ' ודיפלומט מייבאות לארץ בבלעדיות, ושייכים לשורה ארוכה של מותגים, נמכרים במחירים גבוהים במידה ניכרת בישראל לעומת העולם - כך לפי השוואות בין-לאומיות. כעת, במסגרת חוק ההסדרים, האוצר מתכנן להחלישן משמעותית - עד כדי פירוקן. 

לפי הרפורמה, היבואן שסטוביץ' שמייבא לארץ את המותגים ברילה וקולגייט - מוצרים בעלי נתח שוק מאוד דומיננטי, יצטרך לבחור לוותר על אחד מהמותגים הללו: כאשר בחירה בייבוא של ברילה תדרוש ויתור על ייבוא של קולגייט - ולהפך. דיפלומט למשל, מייבאת לארץ את המותגים היינץ, קלוגס ופרוקטר אנד גאמבל (ג'ילט, פמפרז ואריאל), וגם כאן תדרוש המדינה מהיבואנית לבחור יצרן אחד, מוביל שוק, ולוותר על האחרים. 

אנשים קונים בסופר (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)
המהלך הקיצוני שמקדם האוצר - פירוק היבואניות הגדולות במשק|צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

הצעד הקיצוני גובש בדיונים שערכו שר האוצר בצלאל סמוטריץ' עם שר הכלכלה ניר ברקת ועם נציגי רשות התחרות, והוא יובא במסגרת חוק ההסדרים שנלווה לתקציב לאישור הכנסת. עד לאישורו צפויים מאבקים רבים, ואם יצלח אותם, צפויה כאן בשורה צרכנית מאוד משמעותית. 

רגע אחרי ההוזלה - מחיר הדלק צפוי לזנק בחודש הבא

הוזלת הדלק נכנסה היום לתוקפה, אך לא צפויה להימשך זמן רב. מחיר הדלקת הופחת היום ב-10 אגורות בגלל הורדת המס, לסכום של 6 שקלים ו-84 אגורות. מחישובים שנערכו במשק האנרגיה עולה כי צפוי זינוק של 30 אגורות מתחילת החודש הבא - מחיר ליטר דלק צפוי להגיע כמעט ל-7 שקלים ועשרים אגורות.

נראה כי מאותה מסיבת עיתונאים שבה הבטיחו שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו הקפאה של מחירי החשמל, המים והארנונה והורדה של מחירי הדלק - כנראה לא יישאר דבר.