רגע לפני העלאת מס הקנייה על הרכבים החשמליים, הגיע הבוקר (שלישי) לנמל אשדוד המשלוח הגדול ביותר של טסלה לישראל, עם קצת יותר מ-2,500 רכבים ממודל 3.
כתב מגזין הרכב "אוטו", גיא גיאור, סיפר שהעלייה בביקוש לרכבים חשמליים נמשכת גם בתקופה זו. "כשמחירי הדלק בישראל נעים בים 7.5-8 שקלים ועלות החשמל עולה בערך כ-10 אחוז מהמחיר הזה, זה גורם לצרכנים לרצות את הרכב החשמלי", הוסיף גיאור.
עד היום, מרבית רכבי הטסלה שהגיעו לישראל הגיעו ללקוחות פרטיים, אך במשלוח הנוכחי רבע מהרכבים יהיו מיועדים גם לחברות הליסינג וההשכרה - והביקוש גבוה. "הרכבים החשמליים נכנסים אט אט לחברות הליסינג", אמר לוי מי-רון, סמנכ"ל הרכב, קבוצת לוי יצחק. "כמו כולנו, גם חברות הליסינג רוצות לבחון את ערך הגרט של הרכבים החשמליים. הן לאט לאט מכניסות את הרכבים לתוך הציים שלהן".
העלייה בביקוש לרכבים חשמליים עלתה בתקופה האחרונה, בין היתר, כדי להקדים ולמנוע את עליית מס הקנייה על הרכב החשמלי בתחילת 2023, מ-10 אחוזים ל-20 אחוזים - עלייה שתעלה לצרכן בממוצע עוד כעשרת אלפים שקלים לכל רכב. "הטבת מס היום נאמדת בעד מחיר של 75 אלף שקלים. אנחנו משלמים רק 10 אחוז מס ועל יתר הסכום של הרכב אנחנו משלמים מס קנייה רגיל - 83 אחוז פוס מע"מ", הסביר גיאור. "החל מה-1 בינואר גובה הטבת המס יורד מ-75 אלף שקלים ל-60 אלף שקלים ועליהם נשלם במקום 10 אחוז 20 אחוז".
מכירות הרכב החשמלי הכפילו את עצמן בשנה האחרונה - בעיקר עם כניסת מותגים סיניים לישראל, בהם, מותג הרכב הסיני ג'ילי, שנמצא בראש רשימת הקניות של התקופה האחרונה. "אנחנו מרגישים שלקראת סוף השנה הלחץ של הלקוחות הולך ומתגבר, לקבל את הרכבים לפני סוף השנה ולא לספוג את עליית המס", אמר רונן יבלון, מנכ"ל ג'ילי בישראל. "נסיים את השנה עם קרוב ל-7,000 רכבים על הכביש ועדיין לא הצלחנו לכסות את כמות ההזמנות שקיבלנו מהלקוחות".
כניסת רכבים חשמליים לשוק הליסינג עבור חברות זו בשורה חשובה שיכולה לחסוך עבור המעביד עשרות אחוזים בהוצאות על הדלק, אך המהלך הזה לוקח זמן והוא לא מאוד פשוט. "אנחנו מרגישים גם מחברות הליסינג וציי הרכב ביקוש מאוד מאוד גדול לרכבים חשמליים", הוסיף יבלון. "הסיבה היחידה שהיום זה הולך טיפה יותר לאט היא ההיצע, שהוא עדיין לא מספיק גדול בשביל להתאים לרמת הביקוש".