מארק צוקרברג, מנכ"ל מטא (פייסבוק) הזהיר בסוף השבוע את 77,800 עובדי החברה כי "מטא מתמודדת עם אחת מתקופות השפל הגדולות שלה בעת האחרונה". לפי הדלפות מתוך פגישה פנימית שקיימה החברה בווידאו ושהגיעו למערכת הניו יורק טיימס, צוקרברג התריע בפני העובדים כי עליהם להתכונן "לעשות יותר עם פחות" משאבים וכן שהביצועים שלהם יבחנו בזכוכית מגדלת. "יש אנשים שככל הנראה לא צריכים להיות בחברה", רמז צוקרברג למהלך פיטורים קרב, "ואני מניח שחלק מכם יחליט שמטא הוא לא מקום העבודה שמתאים להם".
צוקרברג הוסיף כי החברה מורידה את יעדי הגיוס שלה מ-10,000 מהנדסים חדשים לכ-6,000 או 7,000, ובאזורים אחרים בחברה אמר כי הגיוסים ייעצרו לחלוטין. כבר בתחילת מאי הודיעה החברה כי תצמצם את מספר הגיוסים החדשים עד סוף השנה לאחר שהוסיפה 5,800 עובדים חדשים ברבעון הראשון של השנה.
הפגישה ביום חמישי התקיימה באווירה מתוחה ועובדים מדווחים שצוקרברג נראה בה מתוסכל. אחד העובדים שאל אם מטא תמשיך במסורת "ימי מטא" (Meta Days), שהם ימי חג בתשלום, וצוקרברג עצר והתלבט איך להשיב לשאלה. לבסוף ענה כי החברה צריכה לעבוד קשה יותר ולהעריך עובדים בצורה נוקשה יותר. הוא הוסיף כי הוא צופה עזיבה של עובדים שלא יעמדו בציפיות החדשות ובקצב האינטנסיבי.
סמנכ"ל המוצרים של מטא: "אנחנו צריכים לתעדף בצורה חסרת רחמים, לדייק את המדידה וההבנה של המהלכים שיוצרים אימפקט, להשקיע במפתחים בצורה יעילה ומהירה, ולנהל צוותים רזים וטובים יותר
המילים הקשות והכנות שבהן בחר צוקרברג להעביר את המסר, משקפות את מידת הקושי שמטא מתמודדת איתו בשנה האחרונה. החברה שהראתה צמיחה אדירה לאורך כל חייה מתמודדת בפעם הראשונה בטריטוריה לא מוכרת של כלכלה גלובלית הפכפכה, אינפלציה ועלייה בשיעורי הריבית. עבור מטא זוהי פגיעה ישירה בליבת העסקים שלה - פרסום. אותה ליבה נפגעה כבר בתחילת השנה כשאפל הודיעה על שינוי במדיניות הפרטיות ש-iOS, באופן ששיבש את היכולת של פייסבוק ואינסטגרם לטרגט פרסומות בצורה אפקטיבית ולהתאים את המודעות להעדפת המשתמשים.
בנוסף לכלכלה הגלובלית מתמודדת מטא עם בעיות פנימיות משלה, הקשה ביותר היא הקיפאון ואף הירידה במספר המשתמשים שלה, שהובילו לצניחה במנייתה. ברבעון הראשון השנה דיווחה החברה על רווחים בהיקף של 7.5 מיליארד דולר - ירידה של 21% מהרבעון המקביל אשתקד. בהתאם לחדשות העסקיות המניה של החברה נחתכה בכ-52% מתחילת השנה, ומחירה היום עומד על 160 דולר, קרוב מאוד לשפל שהגיעה אליו בשיא הקורונה במרץ 2020. סיבה נוספת בגינה המשקיעים איבדו את חיבתם לחברה היא ההימור רחוק הטווח של החברה על המטאוורס, בהשקעה של מיליארדי דולרים, שמקלקל את שורת הרווח של החברה ולא ברור מתי יתחיל לייצר הכנסות.
מטא הורגת את הארנק הדיגיטלי
במזכר ששלח כריס קוקס, סמנכ"ל המוצרים של מטא (Chief Product Officer) ביום חמישי, הוא הדהד את המסרים של צוקרברג לגבי התקופה הקשה ותנאי השוק ההפכפכים. "אנחנו צריכים להוציא לפועל מוצרים בצורה מושלמת, באווירה של צמיחה איטית, ובתקופה שצוותי הפיתוח לא יכולים לצפות בה לנהרות של מהנדסים חדשים ותקציבים. אנחנו צריכים לתעדף בצורה חסרת רחמים, לדייק את המדידה וההבנה של המהלכים שיוצרים אימפקט, להשקיע במפתחים בצורה יעילה ומהירה, ולנהל צוותים רזים וטובים יותר".
קוקס הוסיף כי החברה ממשיכה להתמקד במוצר Reels שמתחרה בטיקטוק, וכן בשיפור הבינה המלאכותית שתפקידה להביא למשתמשים סרטונים פופולריים בפייסבוק ואינסטגרם ולהדביק אותם למסך – גם כאן, בדומה לאסטרטגיה של טיקטוק. הוא הוסיף כי החברה מתמקדת גם בפיתוח של מודל עסקי מאפליקציית ההודעות וחיפוש אחד הזדמנויות בתחום המסחר המקוון.
על פי דווח של בלומברג, פיילוט של מטא שהגיע לסוף דרכו הוא Novi, שירות העברת תשלומים באמצעות ארנק דיגיטלי של החברה, שהושק באוקטובר אשתקד. החל מה-21 ביולי משתמשים לא יוכלו להוסיף כסף לחשבונות שלהם והשירות ייסגר סופית ב-1 בספטמבר. החברה הודיעה למשתמשי הארנק למשוך את הכספים שלהם בהקדם האפשרי שכן אחרי סיום הפיילוט הם לא יוכלו לגשת לארנק, להיסטוריית ההעברות או לשאר הדאטה שיש בו.
החברה הוסיפה בכוונתה להשתמש בטכנולוגיה שפותחה למוצרים עתידיים או לפרויקטים במטאוורס. "אנחנו ממנפים את השנים שהשקענו בבניית היכולות של מטא בתחום הבלוקצ'יין ומשיקים מוצרים חדשים כמו פריטי אספנות דיגיטליים. תצפו לראות מאיתנו יותר בתחום הווב 3 כי אנחנו מאוד אופטימיים לגבי הערך של הטכנולוגיות האלו במטאוורס".