המלחמה באוקראינה שהחלה לפני כ-6 שבועות גרמה לזינוק פראי במחירי הדלק ואלו הקפיצו גם את מחירי כרטיסי הטיסה. אל התופעה שהחלה בחו"ל, ובה נדרשו הנוסעים לשלם תוספת של עשרות דולרים לכרטיס אחד, הצטרפו גם החברות הישראליות.

אל על הוציאה מכתב שבו היא דורשת מהסוכנים: שלמו עכשיו את המחיר הישן על הזמנות שביצעתם, כי בתוך שבוע המחירים יעלו גם רטרואקטיבית. סיטונאי התיירות, קווי חופשה וקשרי תעופה, שלחו מכתבים דומים, והקפיצו את מחירי הטיסות הקצרות לנופשונים ב-25 דולר בממוצע. בישראייר החלו מייקרים כל טיסה ב-35 דולרים, וגם בארקיע מתכוונים להעלות מחירים.

נתב
צילום: שמעון איפרגן.

עוז ברלוביץ', מנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל, טוען כי כבר עכשיו בחודש אפריל הגיעה התייקרות של 40% במחיר הדלק. לדבריו, העניין ישפיע באופן ישיר על עליית מחירי הכרטיסים כבר מעכשיו, ומחירם יתייקר בין 10% ל-15%.

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, סיפר כי טיסה לדובאי, למשל, התייקרה ב-13 אלף דולר רק בגלל מרכיב הדלק. עבור הנוסעים – מחיר הטיסה יתייקר בגלל הדלק בסדר גודל של 80 עד 100 דולר לנוסע.

לין שהתכוונה לטוס לאיים המלדיביים בפסח, סיפרה על אירוע חריג ולפיו נדרשה לשלם תוספת תשלום של 180 דולר על כרטיס טיסה: "הזמנו ארבעה כרטיסים, כל כרטיס עלה 1,200 דולר. חודש וחצי אחר כך התקשר אליי נציג והסביר לי שאני צריכה להוסיף 180 דולר עבור כל כרטיס". יחד עם לין עשרות נוסעים נוספים הם אלה שנדרשו לשלם את אותה תוספת – אותה דרישת תשלום שאייר סיישל העבירו לקשרי תעופה, וגולגלה לסוכנים שהעבירו את הדרישה לצרכנים.

תדלוק מטוסים (צילום: 123rf)
תדלוק מטוסים|צילום: 123rf

"הודיעו לי שהספק יבטל את כרטיסי הטיסה שלנו אם לא נשלם את התוספת של 180 הדולרים עבור כל כרטיס", שיתפה לין. "לא הייתה לי ברירה והייתי חייבת להוסיף את התשלום הזה כי כבר סגרתי מלון וביטוחים".

ניר מזור, סמנכ"ל שיווק קשרי תעופה, הגיב על הטענה שביקשו מהנוסעים להוסיף כסף על כרטיסי הטיסה: "החלטנו לוותר על הנושא הזה. כמובן שבכל מקרה ניתן היה לבטל את ההזמנה ולקבל עליה זיכוי מלא.

לבסוף, בחברות הנסיעות ספגו את הפער, אבל כל מי שמזמין עכשיו כרטיסי טיסה, כבר מרגיש את העלייה. רבים בענף טוענים שמחירי הדלק הם סתם תירוץ עבור חברות התעופה להקפיץ את המחירים. כך או כך, השאלה הגדולה היא אם מדובר בהתייקרות זמנית, או שמחירי הדלק יטיסו את מחירי החופשות.