בימים האחרונים התפרסמו ברשתות עדויות רבות על אודות ביטולי טיסות של חברות תעופה - וישראלים רבים נותרו ללא פיצוי ועם עוגמת נפש גדולה. שוחחנו עם ישראלים אשר ביטלו להם את הטיסות בימים האחרונים ועם עו"ד אשר רוטבאום, מומחה לדיני תעופה שעשה סדר והסביר – מה מוביל לגל הביטולים העצום וכיצד ניתן להתמודד עמו.

עדי גינזבורסקי, התבשרה במייל כי הטיסה חזור שלה מברלין לתל אביב בוטלה. "הזמנו טיסה מסקייסקנר והלוך חזור זה לא מאותו חברה", סיפרה ל-N12. "הטיסה חזור מברלין שלנו התבטלה, ואז כדי לקבל את ההחזר אתה צריך לפנות ולחכות מלא זה עד שחברת הביניים תענה לך, זה בעצם הספק שסגר לנו את הטיסה ולא החברה עצמה. מעבר לזה צריך גם לשלם 120 שקל על זה שיבקשו מהחברת תעופה את ההחזר, ככה שאני גם לא מקבלת החזר מלא על הטיסה הזאת".

נוסעים עם מזוודות בנתב
נתב"ג. ארכיון|צילום: AP / FLASH 90, פלאש/90

"זה מתסכל מאוד כי עכשיו הזמנתי טיסה חזור בכמעט כפול מהמחיר שהזמנתי את הטיסה הקודמת מברלין לתל אביב", ציינה גינזבורסקי. "עשינו את ההזמנה דרך 'מיי טריפ'. הכי מעצבן לקבל את זה במייל, הם גם לא יודעים להגיד אם ההחזר בוודאות יגיע. זה שגם אין סיבה לביטול זה משהו מעצבן, אני מרגישה שברגע שמבטלים טיסה צריכים לתת לנו סיבה וגם אני דורשת שיביאו לנו החזר. אני מחכה עכשיו בתקווה להחזר והזמנו טיסה אחרת מברלין לתל אביב במחיר מאוד גבוה".

גם שרון ברכה, אימא של נער שביטלו לו ולחבריו את הטיסה למילאנו סיפרה ל-N12: "שבעה חבר'ה בני 17 הזמינו טיסה לפני חודש באיזי ג'ט וביום חמישי שכבר נסענו לשדה תעופה הם קיבלו בדרך הודעת ביטול. אמרתי להם בהתחלה לא להתייחס לזה. הגענו לשדה תעופה לטרמינל 1 רואים את הטיסה בלוח המראות. אבל הבחור בדלפק אמר לנו שהטיסה בוטלה. עומדים חסרי אונים, לא יודעים למי לפנות ואין מי שעוזר. לא קיבלנו עדיין פיצוי. היה שם סדרן שאמר לנו להיכנס לאתר של איזי ג'ט ולציין שם שהטיסה בוטלה. אמרו לנערים לחזור הביתה. אמרו שאם אנחנו לוקחים את טיסה חלופית איזי ג'ט תשלם. החבר'ה עמדו שם חסרי אונים עם המזוודות שלהם. התקשרנו למלון במילאנו לבטל את ההזמנה, איך שהודענו למלון הוא חייב אותם בכל הסכום 2,000 יורו. תחושות נוראות ממש. הייתי כל כך עצובה בשביל הנערים, הם כל כך חיכו לטיסה הזאת, חלקם זו הטיסה הראשונה שלהם. זה שאין למי לפנות זה הכי מתסכל, לך תתמודד עכשיו לבד עם כל הביטולים".

"קודם כל לפנות לשירות הלקוחות של חברות התעופה"

עו"ד אשר רוטבאום, מומחה לדיני תעופה ניסה להעריך בשיחה עם N12 את הסיבה לגל הביטולים: "קשה לי לדעת בשלב הזה מאיפה זה מגיע. קיבלתי המון פניות לאחרונה על המון ביטולים, לדוגמא בקו של תל אביב לונדון. להגיד לך מאיפה זה מגיע אני לא יודע עדיין. ביטולי טיסות יכול להיות מהמון סיבות ומהמון אירועים שחלק מהם לא תלוי בכלל בחברות התעופה. חלק מהתקלות תלויות בחברות התעופה – למשל תקלות טכניות במטוסים, יש לפעמים מקרים שבהם גופים חיצוניים שאומרים לחברת התעופה שהיא לא יכולה להמריא. כמו שהיה לא מזמן בדובאי וחברות תעופה נאלצו לבטל טיסות. יש המון סיבות שטיסות מתבטלות".

עו"ד רוטבאום הסביר מה אזרח יכול לעשות כאשר מתבטלת לו טיסה: "אזרח שמבטלים לו טיסה יכול קודם כל לפנות לשירות הלקוחות של חברות התעופה ולדרוש פיצוי. מהניסיון שלי בדרך כלל חברות התעופה לא ישמחו לתת פיצוי על ביטול טיסה והן ינסו לזרוק את זה על הקליינט בכל מיני דרכים. חלק מהמקרים גם מוצדקים. יש את חוק טיבי, שלמעשה מסדיר סוג של פיצוי על ביטול טיסה והוא אומר שבמידה והטיסה בוטלה מגיע לנוסע סוג של פיצוי. אבל מצד שני גם כתוב באותו חוק שבמקרים מסוימים חברות התעופה לא יצטרכו לפצות וחברות התעופה נאחזות באותו סעיף בשביל לא לתת פיצוי. הדבר הנוסף שאפשר לעשות זה להגיש תביעה. אני מכיר אלפי נוסעים שחברות התעופה גלגלו אותם מהמדרגות ואמרו שלא מגיע להם ואני הולך להוכיח שכן מגיע להם. אני כל מקרה בודק לגופו. בסוף חשוב להבין שזה הרבה השקעה והרבה מאמץ. בגדול אני ממליץ לא להיכנע בפני חברות התעופה כל כך מהר, גם אם קיבלת תשובה שלילית תן למישהו מקצועי שיבדוק את זה, כי בסוף חברות התעופה הולכות על שיטת מצליח. מתוך 100% נוסעים שמבקשים פיצוי לטיסה, 90% לא יתנו להם - ורק 10% יילחמו על הפיצוי שמגיע להם וחברות התעופה יודעות את זה. שווה לחברות התעופה לנפנף את כולם ולשלם רק ל-10% אחוז שיתעקשו, לכן שווה לתת למישהו מקצועי לבדוק את זה".