עולם התעופה במשבר, גם זמן רב לאחר היציאה משגרת הקורונה והחזרה לאורח החיים הרגיל שהכרנו לפני פרוץ המגפה. נמלי התעופה במקומות רבים באירופה ובעולם בכלל חווים בשבועות האחרונים עומסים כבדים, שמאיימים על חופשת הקיץ של מיליוני בני אדם.

רבים קיוו שחופשת הקיץ שאחרי היציאה מהקורונה תהיה שמחה ועליזה, אבל כמו בתחומים רבים, השפעתה של המגפה ניכרת גם בתחום זה – וגוררת עומסים ותורים כבדים, פגיעה קשה באיכות השירות, ביטולי טיסות ועוד. הסיבות המרכזיות לבעיות הרבות הן היעדר כוח אדם במרבית נמלי התעופה, לצד שביתות ודרישות שכר של טייסים, פקידי צ'ק-אין ומובילי המזוודות והכבודה – וכל זאת במקביל לעלייה של מאות אחוזים בהיקף הטיסות.

העומסים הגדולים על רקע שלל הבעיות של חברות הטיסה ונמלי התעופה שנגררו מתקופת הקורונה יוצרים במקומות רבים צוואר בקבוק של ממש, וחברות רבות כבר הודיעו על ביטולן של טיסות רבות. בימים האחרונים נרשמים תורי ענק בנמלי תעופה רבים בבריטניה, הולנד, בלגיה, אירלנד ומדינות נוספות – ונראה כי זו רק ההתחלה של חופשת קיץ קשה לציבור הטסים.

שביתות ועיצומים

ענף התעופה הוא אחד מהענפים שנפגעו בצורה הקשה ביותר בתקופת הקורונה, עם הפסדים מוערכים של מאות מיליארדי דולרים. בשל כך, עובדים רבים – החל מטייסים ועד אחרוני הסדרנים והפקחים – נאלצו לקצץ בשכרם. כעת, רבים מהם דורשים להעלות מחדש את שכרם, ומנצלים את הקיץ העמוס לשביתות.

עובדי חברות התעופה בנורווגיה כבר זכו להעלאה של כמעט 4% בשכרם, ובבריטניה ובלגיה כבר מתוכננות שביתות לתקופה הקרובה – אם לא ייענו דרישות העובדים. עובדי נמל התעופה שארל דה גול בפריז דורשים העלאה רוחבית של 300 אירו בחודש, לצד שיפור התנאים. שביתות נוספות צפויות בחברות ונמלי תעופה באיטליה, פורטוגל, ספרד, דנמרק, שוודיה ומדינות נוספות.

נמל התעופה היתרו, בריטניה (צילום: רויטרס)
נמל התעופה היתרו, בריטניה|צילום: רויטרס

מצוקת כוח אדם

עוד אחת מהשפעות משבר הקורונה על עולם התעופה היא הפגיעה הקשה בכוח אדם. בשל הירידה הכמעט מוחלטת בפעילות החברות – עובדים רבים פוטרו או התפטרו, וכעת מתמודד הענף כולו עם מחסור חמור בעובדים ביחס להיקף הפעילות, שעלה בצורה דרמטית.

למרות העלייה הגדולה הצפויה בהכנסות, חברות רבות מתקשות לגייס מחדש מספיק כוח אדם, וגם לאחר מכן לוקח זמן להכשיר אותו. כך לדוגמה, נמל התעופה סכיפהול שבאמסטרדם, אחד מנמלי התעופה העמוסים ביותר באירופה, זקוק באופן מיידי לתוספת של לפחות 500 עובדים בתחומים שונים. בימים שלפני פרוץ הקורונה הועסקו בו ובעסקים הקשורים אליו כ-68 אלף בני אדם – וכעת עומד מספרם על 58 אלף בלבד.

ביטול טיסות מתוכננות

חברות תעופה מהגדולות ביבשת, כמו לופטהאנזה, EasyJet ואחרות כבר הודיעו על צמצום טיסות רבות שתוכננו – בשל המצוקה הגדולה והקושי להתמודד עם כמויות הנוסעים הגדולות. גם נמל התעופה סכיפהול הודיע על הגבלת כמות הנוסעים שהוא מסכים לקבל, והגביל אותה לעד 70 אלף ביום – קרוב ל-16% פחות ממה שחברות התעופה תכננו.

 

נמל התעופה סכיפהול, אמסטרדם

 

 

 

 

 נמל התעופה סטנסטד, לונדון

 

 

 דאבלין, אירלנד

 

 הפגנת עובדי נמל התעופה שארל דה גול בפריז בדרישה להעלאת שכר