גל האומיקרון הוביל להאטה בהוצאות הישראלים בכרטיסי אשראי, כך עולה מנתוני שב"א (שרותי בנק אוטומטיים) שהתפרסמו הבוקר (שלישי). במהלך חודש ינואר נרשמה ירידה של 3.3% בסכום ההוצאות הכולל בכרטיסי אשראי לעומת דצמבר, 33.76 מיליארד שקלים לעומת 34.91 מיליארד שקלים. עם זאת, ההאטה לא הגיעה לרמות של הסגר השלישי בינואר 2021.
סך ההוצאות בחודש ינואר 2022 ירדו בסכום של 1.153 מיליארד שקלים, והסתכמו ב-33.76 מיליארד שקלים לעומת סכום כולל של 34.91 מיליארד שקלים שנרשמו במערכות שב"א בחודש דצמבר 2021. סכום ההוצאה היומי באשראי עמד בינואר על 1.089 מיליארד שקלים, נתון נמוך ב-9.6% לעומת סכום השיא בהוצאה היומית שנרשם בחודש נובמבר 2021 ועמד על 1.205 מיליארד שקלים.
ההוצאות בינואר 2022 גבוהות בהשוואה לנתונים של חודש ינואר 2021, במהלכו חל הסגר השלישי והוטלו מגבלות על פעילות המשק בשל משבר הקורונה. ההוצאות בינואר השנה זינקו בשיעור של 22.2% לעומת ינואר 2021 שהסתכמו ב-27.632 מיליארד שקלים.
למרות גל האומיקרון ההוצאות בעסקאות אונליין עלו בינואר עלו ב-3.4% והסתכמו ב-20.419 מיליארד שקלים (בדצמבר 19.747 מיליארד שקלים). ההוצאות בעסקאות אונליין היו גבוהות ב-11.7% לעומת ינואר 2021 במהלכו הן הסתכמו ב-18.285 מיליארד שקלים. לעומת זאת, ההוצאות בעסקאות פיסיות בבתי העסק ירדו בשיעור של 12% והגיעו לסכום של 13.34 מיליארד שקלים לעומת 15.17 מיליארד שקלים בדצמבר 2021.
סכום ההוצאות עם הצגת כרטיס בינואר 2022 הוא הנמוך ביותר מאז פברואר 2021 במהלכו עדיין התקיים הסגר השלישי וסכום ההוצאות בעסקאות פיסיות עמד על 10.93 מיליארד שקלים. סכום ההוצאות בעסקאות פיסיות בינואר 2022 היה גבוה ב-42.7% לעומת ינואר 2021 בו הסכום עמד על 9.35 מיליארד שקלים.
ירידה של 12% נרשמה בינואר 2022 בהיקף משיכות המזומן מהכספומטים הבנקאיים. הסכום הכולל של משיכות המזומן בכספומטים הבנקאיים עמד בינואר על סכום של 4.64 מיליארד שקלים לעומת 5.27 מיליארד שקלים בדצמבר 2021. מדובר בחודש השלישי ברציפות שבו היקף משיכות המזומן מהכספומטים הבנקאיים נמצא בירידה. בהשוואה לינואר 2021, בו כאמור היה הסגר השלישי, משיכות המזומן בחודש שעבר עלו בשיעור של 10%. לפני שנה נרשמו במערכות שב"א משיכות בסכום של 4.21 מיליארד שקלים.
איתן לב טוב, מנכ"ל חברת שב"א: "הירידה בהוצאות בכרטיסי אשראי בשל גל האומיקרון היתה פחות דרמטית ומדובר על נתון שמעיד על חוזקו של המשק ועל ההסתגלות של הציבור הישראלי לבצע רכישות אונליין. היקף התחלואה צמצם את התנועה במרכזי הקניות ובקניונים ופגע בהוצאות בבתי העסק, אבל העסקים שהתאימו את הפעילות שלהם גם לאונליין הצליחו להתגבר על כך".