מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם היום (רביעי) את דוח הביקורת השנתי. עיקר הדוח מוקדש לנושאים ביטחוניים, אך בחלקו מתייחס גם לתחרותיות בשוק הרכב בישראל.
לפי הדוח, ההוצאות לרכישת רכב פרטי הן מהגדולות של משקי הבית בישראל. בשנת 2020 נעו בכבישי ישראל כ-3.69 מיליון כלי רכב, מתוכם כ-3.17 מיליון רכבים פרטיים. בין השנים 2020-2016 נוספו בממוצע כ-356 אלף כלי רכב חדשים בכל שנה, ולאחר הפחתה של רכבים שנגרעו מהכביש – גדלה כמות כלי הרכב בכ-120 אלף בכל שנה בממוצע.
בשנת 2018 עמד שיעור ההוצאה על רכבים פרטיים, מתוך כלל ההוצאות השוטפות של משקי הבית, על 12.2%. נתח השוק של היבואנים הישירים עמד על 96.6%, כאשר בשנים 2017-2014 עמד אחוז הרווח הממוצע של 12 יבואני הרכב הישירים הגדולים, לפני מס, על 8.4%. אומדן המשמעות הכלכלית השנתית הממוצעת של הרווחיות הגבוהה בענף הרכב, בהשוואה לענפים אחרים שנבדקו בשנים אלה, עמד על 0.8-1.6 מיליארד שקלים.
בנוסף, אנגלמן התייחס לתחרותיות בענף הליסינג, בשוק כלי הרכב המשומשים, באשראי לרכישת כלי רכב להסדרת ענף חלקי החילוף, המוסכים והשמאים.
בדוח המליץ אנגלמן כי משרד התחבורה ורשות התחרות יפעלו לניתוח של רמת התחרותיות באמצעות כלים מתקדמים, יפעלו לשיפור רמת התחרות בענף תוך קידום היבוא המקביל, יפעלו להגברת השקיפות והרחבת המידע העומד לרשות הצרכנים ויקדמו את התקנת התקנות הנדרשות מכוח החוק - כל זאת כדי לקדם את רווחת הצרכנים.