ענקית הטכנולוגיה "מטא", שידועה בשמה הקודם "פייסבוק", עומדת בפני תביעת ענק על סך 2.3 מיליארד פאונד, כך דווח ב-BBC. החברה, שבבעלותה נמצאות גם "וואטסאפ" ו"אינסטגרם", מואשמת כי עשתה שימוש לרעה בכוח שלה על מנת להגדיל משמעותית את רווחיה.

התביעה הוגשה ביום רביעי לבית הדין לערעורים לתחרות בבריטניה. מי שמובילה אותה היא ד"ר ליזה לובדהל גורמסן, מומחית לדיני תחרות. "החברה ניצלה את הדומיננטיות שלה בשוק וכפתה תנאים בלתי הוגנים על המשתמשים בבריטניה", גורמסן האשימה. "מטא אספה נתונים אישיים של המשתמשים ושלטה במידע שהם משתפים – מה שגרם לחברה להרוויח רווחים מופרזים".

הנתונים המדוברים נאספו בין השנים 2015 ל-2019, וסיפקו תמונה מפורטת אודות אופי השימוש של המשתמשים הבריטים בשירותי החברה. לפי גורמסן, כל מי שמתגורר בבריטניה והשתמש בפייסבוק לפחות פעם אחת במהלך התקופה האמורה ייכלל בתביעה - אלא אם יבחר לבטל את השתתפותו. מדובר בכ-44 מיליון אזרחים בריטים שעשויים לחלוק ביניהם את כספי הפיצויים, אם יהיו.

פייסבוק,עמוד הבית של פייסבוק, אפליקציה, אילוסטרציה (צילום: רויטרס)
"ניצלה את הדומיננטיות שלה בשוק", אילוסטרציה|צילום: רויטרס

לתביעה צפויים קשיים, כשרק בנובמבר האחרון דחה בית המשפט העליון של בריטניה תביעה דומה נגד ענקית טכנולוגיה אחרת – גוגל. השופט פסק כי התובע לא הצליח להוכיח מהי מידת הנזק שנגרמה לכל אדם ומהו הפיצוי הראוי לכל אחד. עם זאת, הוא לא שלל קבלת תביעות ייצוגיות בעתיד, אם התובע יצליח להוכיח את גובה הפיצויים.

נציג מטא הגיב לטענות ודחה אותן על הסף: "אנשים משתמשים בשירות שלנו בחינם. הם בוחרים בו כי אנחנו מספקים להם ערך ובעיקר שליטה משמעותית על המידע שאותו הם חולקים בפלטפורמות של החברה".

מקרה זה מצטרף לשורת מאבקים משפטיים שאיתם מתמודדת החברה. רק לאחרונה, נציבות הסחר הפדרלית של ארצות הברית אישרה להגיש תביעת ענק לבית המשפט על הפרה של שורת הגבלים עסקיים שהפרה החברה.