כמעט כולנו נתקלו במחזה הזה: משאית שנושאת חומרי בנייה ובמהלך הנסיעה החומרים פשוט מתעופפים ממנה. אם חשבתם שמדובר רק בחול או בחצץ, מתברר שהתופעה חמורה הרבה יותר: לאחרונה נצפו לא מעט מערבלי בטון עמוסים שמפזרים את הבטון לאורך נתיבי הכביש תוך כדי נסיעה, כתוצאה מתקלה או רשלנות, ומייצרים סכנה אמיתית לנוסעים בכביש ולרוכבי האופנועים.
כשבטון נשפך על הכביש הוא הופך את הדרך למכשול קטלני. לרוכבי אופנועים זה מסוכן במיוחד והם יכולים למצוא את עצמם נמרחים על הכביש. על פי נתוני עמותת אור ירוק השנה החולפת הייתה שנה קטלנית לרוכבי האופנועים: 80 רוכבי אופנועים וקטנועים נהרגו בתאונות דרכים מתחילת השנה לעומת 60 רוכבים שנהרגו בתאריך המקביל בשנה שעברה. על פי נתוני המשטרה שהגיעו לידי N12, לא פחות מ-11 תאונות כאלה נגרמו כתוצאה מחומרים שמרוחים על הכביש.
אלון פלג, מנהל מרחב מרכז בחטיבת התפעול ואחזקה של חברת נתיבי ישראל מציין כי הבעיה המרכזית היא שמובילי הבטון נוהגים בניגוד מוחלט לחוק, ומעמיסים יותר בטון מהמותר, כך שהבטון נשפך מן המערבל העמוס יתר על המידה. "השפרצת בטון תמימה למראה על הכביש עשויה להיות גזר דין מוות לרוכב אופנוע שהחליק", הסביר פלג. "אנחנו פועלים ביד קשה כנגד אותם עבריינים - משפטית ובשיתוף המשטרה, כדי להוקיע את התופעה הקטלנית".
ההשלכות הן כמובן גם כלכליות. "אם לא נעשה ניקוי מיידי של הבטון טרם התייבשותו, התיקון כרוך בעלויות של מאות אלפי שקלים, ובעבור מוביל הבטון זה ניסיון 'לגנוב' עוד כמה מאות שקלים לכיסו".
"מדובר ברשלנות פושעת של הנהג ששופך בטון על הכביש ומסכן בעיקר את רוכבי האופנועים והקטנועים", מציין ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק. "אם מערבל הבטון לא תקין, אסור לנהג לנסוע איתו ואם הוא לא שם לב אזי מדובר ברשלנות חמורה ומסוכנת.
"תקינות הכביש היא מרכיב קריטי וחשוב ביכולת של רוכבי האופנועים והקטנועים לא לאבד שליטה. שובל הבטון והחצץ הרטוב עלול לגרום לרוכבי אופנועים וקטנועים להחליק בכביש ולהיפגע. כאשר הבטון מתקשה הוא יוצר מעין פס האטה או מכשול וגם במקרה הזה רוכב האופנוע עלול לאבד שליטה ולהיפגע מנפילה או מרכב נוסע. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והמשטרה חייבים להגביר את האכיפה של ניידות הבטיחות בצידי הדרכים כדי להרתיע נהגים מלנסוע ברכב לא תקין. במקביל, יש להגביר את המודעות לתקינות המשאיות וההבנה כי משאית לא תקינה עלולה לסכן את החיים של כולנו".