מדוע הלקוחות ברשת הגדולה בישראל צריכים לשלם יותר? בשנתיים האחרונות, משלוחי האונליין מהסופרים זינקו בשיעורים גבוהים במיוחד, והרבה מאוד ישראלים הסבו את הקנייה השבועית שלהם למשלוח עד הבית – במקום הסיבוב המוכר בסופר. "שופרסל" היא רשת השיווק הגדולה בישראל – אלא שלצד האתר הרשמי והמוכר שלה, היא מפעילה אתר נוסף, הפונה בעיקר לחרדים ומציע את אותם מוצרים – בחצי מחיר.
לצד אתר "שופרסל אונליין", מפעילה החברה גם את אתר "שופרסל ישיר למהדרין". באתר זה, המונגש לקהל הדתי והחרדי, מופיעים לעתים קרובות אותם מוצרים שמופיעים באתר "הרגיל", אפילו עם אותו ברקוד ולפעמים המוצרים אפילו נאספים מאותו הסניף בדיוק. עם זאת, האתרים מציגים הבדל אחד עיקרי – המחיר.
ויש לכך הרבה מאוד דוגמאות: בדקנו בעזרת אתר CHP את "שופרסל אונליין" מול אתר "שופרסל ישיר למהדרין" וגילינו יותר מ-1,100 פריטים זהים שנמכרים בפער של 10% ויותר, 665 פריטים זהים נמכרים בפער של 15% ויותר ו-320 פריטים זהים נמכרים בפער של 20% ויותר.
לשם ההשוואה: פיצה קפואה איטלקית נמכרת ב"שופרסל ישיר למהדרין" ב-15.90 שקלים – וב"שופרסל אונליין" ב-21.90 שקלים – פער של 37%. סופגניה גדולה רגילה נמכרת ב"ישיר למהדרין" ב-2.90 שקלים, וב"שופרסל אונליין" ב-5.90 שקלים – פער של 103%. סטייק סלמון קפוא נמכר ב"שופרסל ישיר למהדרין" ב-39.90 שקלים, וב"שופרסל אונליין" ב-64.90 – פער של 62%. ליטר שמן זית של דין שיווק נמכר ב"ישיר למהדרין" ב-29.90 שקלים, וב"שופרסל אונליין" ב-39.90 שקלים – פער של 33%.
יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת, ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן), התייחס לפערים הגדולים ואמר: "נידרש לפקח גם על רשתות המזון ועל המניפולציות שנעשות בתוך רשתות המזון על המחירים לצרכן. אין סיבה שאדם שאוכל כשרות, ישלם 30%-40% פחות מכשרות אחרת". הילה קניסטר, מומחית צרכנות במועדון "שלך", מסרה: "אם רשת מסוימת יכולה למכור בזול לקהל מסוים ועדיין להרוויח, אין כל סיבה שלא נמכור לכל הציבור באותו המחיר הרי. אז מדוע המחיר הוא שונה?"
מחברת "שופרסל" נמסר בתגובה: "אתר 'ישיר למהדרין׳ הינו פורמט ייעודי לאוכלוסיות הצורכות כשרויות מהדרין. לשופרסל מספר פורמטים קמעונאיים שונים, המאופיינים במגוון מוצרים שונה ומיקודים מבצעיים שונים, כך שאין מקום להשוואת פריט זה או אחר בין אתרים אלו ובין הפורמטים השונים".