על רקע התחזקות השקל וצניחת שער הדולר, יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר פנה היום (שלישי) בפתח הדיון בוועדה לרשתות השיווק והבהיר: "אין לכם סיבה להעלות מחירים". קושניר אף הגדיל ואמר שהוא מקווה לראות בעתיד הקרוב ירידות מחירים ברשתות. היבואנים מצידם טוענים שההשפעה של השקל זניחה בהשוואה לעליית מחירי השילוח בעולם.

על אף שהנושא איננו על סדר היום של הוועדה, היו"ר קושניר פתח את הדיון בפנייה ישירה ליבואנים: "על רקע התחזקות השקל מול הדולר ומול מטבעות אחרים, אני רוצה לפנות ליבואנים ולרשתות השיווק ולומר - לאור מגמת התחזקות השקל והוזלת מחירי היבוא בעקבותיה, אין לכם שום סיבה להעלות מחירים. אני מקווה ומצפה שלא תנצלו את התקופה הזו להעלאת מחירים, ולכל הפחות תשמרו על רמת המחירים הנוכחית, ואולי כשתרכשו מלאים חדשים, תפנו להוזלת מחירים".

כדי להבין את פנייתו של קושניר ליבואנים צריך להבין את השפעות העלייה של השקל לעומת המטבעות האחרים בעולם על המחירים בישראל. כאשר השקל מתחזק המרוויחים העיקריים הם מי שרוכשים מוצרים בחו"ל, כלומר במטבע זר, ומקבלים משכורת בשקלים. אלו יכולים להיות צרכנים פרטיים או יבואנים.

כך לדוגמא, אם אני צרכן פרטי שרוכש מוצר באינטרנט מחו"ל במקום בחנות בישראל, אני אהנה משער הדולר הנמוך: על אף שהמחיר המצויין באתר נותר זהה למה שהיה בעבר, הוא יהיה זול יותר עבורי, שכן על כל דולר שאני משלם אני אפסיד פחות שקלים. אותו הדבר מתרחש בייבוא – היבואנים משלמים על מוצרים שמחיריהם נקובים בדולרים או בכל מטבע אחר, אך כיוון שאת הרווחים הם סופרים בשקלים, הם מרוויחים מהשער הנמוך.

כמו רבים אחרים, קושניר טוען שאת ההפסדים של היבואנים ממחירי השילוח הגבוהים, אשר נובעים מהתקלות בשרשראות האספקה בעולם, הם יכולים לקזז עם הרווחים שלהם מהתחזקות השקל. לעומת רשתות שיווק בארה"ב או באירופה, לרשתות בישראל יש יתרון שאמור להתגלגל לצרכן, והוא ההתחזקות של המטבע המקומי.

ח
יו"ר ועדת הכספים קושניר. ארכיון|צילום: יונתן סינדל, פלאש/90

רשתות השיווק בינתיים שומרות על שתיקה ולא מוכנות להגיב לטענות הקשות נגדן. עם זאת, יבואנים ששוחחו עם N12 מסבירים שעליות המחירים שאנו חווים כיום הן כבר אחרי הקיזוז עם השקל החזק. לטענת אותם יבואנים מחירי ההובלה קפצו בשיעור הרבה יותר גבוה מאשר הירידה של הדולר - מ-2,000 דולר לכל מכולה ל-15 אלף דולר. על כן, גם לאחר קיזוז הרווחים מהתחזקות השקל, ישנן עליות מחירים מחויבות המציאות, ואילו השקל היה חלש יותר הן היו הרבה יותר גבוהות.

רק אתמול פורסם כי עוד יבואן גדול, חברת שסטוביץ, מתכוונת להעלות מחירים בעשרות אחוזים. על פי הדיווח ב"תוכנית חיסכון" מחירי מברשות השיניים של מרידול, מי הפה של קולגייט ומוצרי סנו יתייקרו בצורה משמעותית. משסטוביץ נמסר כי "זו המציאות העולמית בתקופת הפוסט-קורונה", וזה אכן נכון - אך האם זו צריכה להיות גם המציאות בישראל?