בימים האחרונים השקל הפך למטבע תזזיתי. ערכו פוחת והולך ולפי יבואנים - זה רק עניין של זמן עד שזה יתחיל לעלות לנו הצרכנים הרבה מאוד כסף. "הכול בסוף עובר לצרכן. הכול. כל מה שמטילים עליי - אני מעביר לצרכן. ואם השוק לא יקנה? נצטרך גם לשלוח עובדים הביתה", מספר אחד היבואנים ל-N12.
כשערכו של השקל פוחת, כוח הקנייה של היבואנים בחו"ל פוחת. חלק גדול מההוצאות של היבואנים הן ברכישות מוצרים בחו"ל, כלומר באירו או בדולר, זאת בעוד שההכנסות שלהם מגיעות מישראל, בשקלים. אם על כל שקל שיש להם הם יכולים לקנות פחות מוצרים, או שהם יצמצמו את הרכישות או שהם יעלו את המחירים. היבואנים הם לא בדיוק עמותות צדקה, וכשהם משלמים יותר - הם לרוב מגלגלים את ההפרש ישר לצרכן.
יאיר, יבואן מוביל של מוצרי מזון ואלכוהול, בדיוק סוגר בימים אלה את עסקאות הייבוא שלו לקראת חג הפסח. "אתמול הייתי צריך להשלים עסקה בשווי מאה אלף אירו. כשסגרתי את העסקה לפני חודשים האירו עמד על 3.5 שקלים, אתמול הגיע הזמן לשלם - ונדרשתי לשלם את העסקה בשער של 3.94 שקלים לאירו", מספר יאיר. מדובר בהתייקרות של 12%.
"הייתי אמור להעביר אתמול רק 30% מהכסף, אבל העברתי 100%, כי אני מפחד. זה כבר פוגע בתזרים שלי", המשיך. "הכול בסוף עובר לצרכן. הכול. כל מה שמטילים עליי - אני מעביר לצרכן. ואם השוק לא יקנה? נצטרך גם לשלוח עובדים הביתה. אני מעסיק 80 עובדים, יתכן ש-20 משפחות יצטרכו ללכת הביתה לפני פסח".
מחירי הרכבים צפויים לעלות?
ענף שמושפע במיוחד מהמחירים הוא ענף יבוא הרכב. בכיר בענף יבוא רכבי היוקרה העריך בשיחה עמנו כי ייקח זמן עד שהמחיר הגבוה יתגלגל לצרכן, אבל הראשונות להיעלם יהיו ההנחות. "מי שייכנס לקנות רכב מחר בבוקר, לא יקבל את אותן ההטבות שקיבלו לפני חודש, ואין ספק שמהר מאוד זה יגיע גם למחיר המחירון".
גם שמוליק בר חן, סמנכ"ל מכירות במימון ישיר, מעריך שהמחיר יזנק: "השאלה היא לא אם, אלא מתי. יש ליבואנים התחייבויות לחודשיים הקרובים במחירים קבועים מראש. אבל כשהמוצרים יתחילו להיגמר, נראה את המחירים עולים יותר ויותר". ומתי המחירים ישובו לרדת? "אני מאמין שלקראת הרבעון השלישי או הרביעי מגמת התחרות בשוק תיפתח, עם הגעת מלאים, ויתחילו ימי מבצעים והנחות. אחרת הלקוחות עלולים לא להגיע".
צרכנים רבים שואלים את עצמם מדוע המחירים עולים עכשיו, כשהשקל נחלש, אבל הם לא ירדו בכלל כשהשקל היה אחד המטבעות החזקים בעולם. למעשה גם אז המחירים עלו. ליבואנים כמובן יש תשובה לשאלה הזו, שרשראות האספקה לטענתם, העלו את מחירי חומרי הגלם בשנה האחרונה. לפי בר חן, הבעיות בשרשראות האספקה יצרו זינוק מחירים בעולם הרכב, שעדיין לא התאוששנו ממנו. "שנה שעברה רכבים הגיעו לרמה של 150-155 אלף שקל למשפחתי, מחירים שלא ראינו בעבר. קפיצת המחיר האמיתית הגיעה כשהייתה בעיית מלאי, ומשם זה כבר התקבע כסוג של סטנדרט", הוא מספר.