אחרי אירופה וארה"ב, גם בישראל מתחילים לחשוב על הגבלת כוחן של ענקיות הטכנולוגיה כמו פייסבוק וגוגל. ברשות התחרות אומרים בימים אלה שהם אופטימיים לגבי המהלך ולדעתם כבר בחודשים הקרובים אפשר יהיה לסגור את הפער מול אירופה ולנקוט בצעדים דומים שיגבילו את החברות, בפרט אלו שעוסקות בסחר באינטרנט. 

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

בהודעה שהוציאה רשות התחרות, נטען כי למרות שענקיות הטכנולוגיה מסייעות לעסקים הקטנים ומאפשרות להם להגיע לקהלים גדולים מאוד, ככל שפלטפורמה מקוונת נעשית מרכזית יותר עבור תחום עיסוק מסוים, כך גדלה התלות של המשתמשים העסקיים והפרטיים בה. היתרון המובהק של הרשת הגדולה מול המשתמש הקטן עלול להתבטא בפרקטיקות בלתי הוגנות, בתנאי סחר לא קבילים ועוד.

באיחוד האירופי נכנסו לתוקפן שורה של תקנות חדשות ביולי אשתקד, וברשות התחרות מנסים להעתיק את התקנות עם ההתאמות הנדרשות לשוק הקטן שלנו. הרעיון המרכזי שבבסיס הרגולציה האירופית הוא יצירת כללים של תנאים מסחריים הוגנים שישפרו את כוח המיקוח של המשתמשים, ימזערו את פערי המידע מול הפלטפורמות המקוונות ויגדילו את הוודאות העסקית. 

רשות התחרות המליצה לאמץ חקיקה דומה לרגולציה האירופית, ולהחיל את כלל ההוראות ביחס להוגנות ושקיפות בהתאם לרגולציה האירופית. עם זאת, הרשות, שעושה צעדים ראשונים בלבד בכיוון, עדיין לא גיבשה המלצות סופיות והיא פותחת כמה נקודות להתייחסות הציבור: על אילו פלטפורמות מקוונות יש להחיל את הרגולציה בישראל, אילו כללים מתוך הרגולציה האירופית יש להחיל בישראל ומהו מנגנון האכיפה המתאים בישראל? 

מה אומרות התקנות באירופה?

הרגולציה האירופית קובעת איסורים ישירים של פרקטיקות לא הוגנות, כגון: חובת יידוע על שינוי בתנאי השימוש מראש; איסור על החלת שינויים באופן רטרואקטיבי; חובת הודעה מראש על סיום או השעיה של השימוש ומתן אפשרות לתיקון בטרם ההשעיה.

כמו כן, קובעת הרגולציה כללים ביחס לחשיפה למידע, שקיפות ויצירת וודאות: הצגת תנאי השימוש בצורה נהירה וקלה להבנה במגוון נושאים; גילוי הפרמטרים המרכזיים לדירוג שנעשה בפלטפורמה המקוונת ובמנועי חיפוש; תיאור כל יחס מועדף למוצר או שירות שמצוי בקשרי בעלות עם הפלטפורמה; יידוע בדבר כל גישה למידע ובדבר העברת מידע של המשתמש העסקי לצד שלישי.

נוסף על כך, קובעת הרגולציה מנגנון יישוב מחלוקות בשלוש מדרגות – חובה להחזיק מנגנון קבלת פניות, הצבעה של שני מגשרים חיצוניים ואפשרות לנקיטה בהליכים משפטיים פרטיים נגד הפלטפורמות המקוונות בגין אי קיום הוראות הרגולציה.