הבוקר (ב') שוחררה ספינת הענק Ever Given, שנתקעה בתעלת סואץ וחסמה אותה בשבוע האחרון, אבל הסאגה עדיין רחוקה מסיום. השפעות הפקק בתעלה – דרכה מגיעה רובה הגדול של הסחורה מהמזרח אל אירופה וישראל – עלולות להביא להתייקרויות ולעיכובים במוצרים שונים בשבועות הקרובים לפחות. ננסה לעשות סדר בשאלות שעל הפרק.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
אם הספינה חולצה, אז למה עדיין יש בעיה?
תעלת סואץ עדיין לא נפתחה לתנועה, אבל גם כשזה יקרה ייקח זמן עד שיוכלו לעבור יותר מ-400 האוניות הממתינות מאחורי ה"אוור-גיוון", שחרטומה נתקע בגדת התעלה. כל יום המתנה כזה מייקר את עלות ההובלה בעשרות אלפי דולרים. חלק מהאוניות העדיפו שלא לחכות ופתחו במסע סובב אפריקה כדי להגיע אל אירופה ממערב. מדובר במסע שיכול לארוך חודש שלם ועולה כ-800 אלף דולר רק בעלויות דלק.
אילו סחורות תקועות בדרכן לישראל?
בין 400 האוניות שנחסמה דרכן בתעלת סואץ נמצאות ספינות עם מכולות המיועדות לארץ. הן מגיעות בעיקר מסין והמזרח הרחוק, משם מגיעה האספקה השוטפת של כמעט כל מוצר – ממוצרי חשמל דרך ביגוד וצעצועים ועד חלקי חילוף לרכב. בנוסף למכולות, כ-10% מייבוא הברזל לישראל מגיע מסין.
האם המוצרים יתייקרו?
עלויות ההובלה המנופחות עלולות להתגלגל מחברות הספנות, דרך היבואנים, אל הצרכן בקצה. גורמים בענף הספנות מעריכים כי "הצרכן הסופי ישלם עבור ההמתנה". להערכתם, התייקרויות בישראל, ככל שיהיו, יהיו נקודתיות בלבד. עם זאת, בתחום המסחר כבר מדברים על עליית מחירים במוצרים שהביקוש להם גבוה, בפרט עכשיו בפסח, כשרבים מחדשים את הבית וקונים מתנות.
למשך כמה זמן עלול להיווצר מחסור במוצרים לארץ?
לפי התרחיש האופטימי, יחלפו עוד לפחות שבועיים או שלושה עד שהפקק ישתחרר. האירוע בסואץ מצטרף לעומס גבוה בנמלים בארץ. כיום עוגנות 53 אוניות משא מחוץ לנמלי אשדוד וחיפה וממתינות להיכנס, כיוון שאין מספיק כוח אדם בנמלים כדי לפרוק אותן.
מה יקרה למחירי הדלקים?
כשליש מהאוניות שממתינות עדיין לעבור בתעלה משנעות נפט. העיכוב יוצר "בור" באספקת הנפט, דבר שמייקר את עלותו. למרות שמחיר חבית נפט ירד היום עם ההודעה על חילוץ הספינה בסואץ, בענף טוענים כי מחירי הבנזין והדיזל בתחנות הדלק, שנקבעים פעם בחודש, צפויים להתייקר. מחיר המירבי של ליטר בנזין 95 עומד כיום על 6.20 שקלים ואמור להתעדכן ביום חמישי הקרוב.