שלושה אנשי עסקים מגיעים בערב חם לדובאי, בדרכם לכנס רפואי מיוחד. הם יושבים בנאומים ובקבוצות המיקוד, ומנהלים שיחות מסדרון עם באי הכנס. אף אחד מהנוכחים לא מודע לזה ששלושת אנשי העסקים אינם חלק מהתעשייה הרפואית, הם גם אינם מתעניינים בהשקעה כלכלית בתחום. למעשה, הם חלק ממבצע מודיעין בין-לאומי, שלא יבייש גם ארגוני ביון מדינתיים, במטרה להשיג מידע.

הסיפור הזה מתחיל הרחק משם וקרוב לכאן - במשרד קטן ומעוצב בהרצליה פיתוח. לא מדובר במרגלים מטעם המדינה, למרות הדמיון: הם חלק מהמרוץ העולמי אחר מידע עסקי, כזה שיכול להציל תאגידי ענק – וגם לגרום למפלה מהירה ומוחצת. גורמים אנונימיים פועלים כל העת ברחבי העולם, משפיעים על עסקאות של עשרות מיליוני דולרים וגם פותרים סכסוכים עסקיים ומשפטיים ארוכים וסבוכים.

"העולם שלנו בנוי ממספר תחומים מרכזיים, כשהראשון הוא תחום האסטרטגיה והייעוץ", מסביר שי ברייטנר, אחד מבעלי החברה והמנכ"ל של חברת BICI, בשיחה עם מגזין N12. "אנחנו שומעים את הבעיות של הלקוחות לעומק, לומדים את הפרטים, ועושים מיפוי מהזווית שלנו, של איך ניתן לפתור אותן. מה שמעניין אותנו זה לראות איך אנחנו מובילים את הלקוח לפיתרון הנכון עבורו".

החברה, שפועלת כבר 13 שנים, סייעה לאורך התקופה למספר רב של גורמים בכירים במשק הישראלי במהלכים עסקיים שונים וכן לצמרת המשפטית במדינת ישראל, אך העבודה שלהם אינה מוגבלת רק לישראל. "BICI יודעת לספק מענה במקומות רבים בעולם", מציין ברייטנר בגאווה. "במשך שנים של פעילות עסקית יצרנו תשתית לאיסוף מודיעין ולפעילות מבצעית במגוון רחב של יעדים".

ריגול מודיעין עסקי (צילום: 123rf)
היעד הפטפטן בכנס לא ידע מה מחכה לו. אילוסטרציה|צילום: 123rf

"המטרה הייתה לגרום לו למסור פרטים"

מתחת למעטה הסודיות מסתתר הלב הפועם של עולם המודיעין העסקי, שיכול לפרוץ גבולות וגם לשנות צורה במהירות. בעוד חלק מה"מטרות" לא יודעות כלל מי מנסה להגיע אליהן – ובשל מי – עבור העובדים זו חווייה שונה לחלוטין.

כשנכנסים למשרדי החברה, יש את הרושם שמדובר בחברה טכנולוגית מן המניין ואי אפשר לנחש במה עוסק הצוות המקצועי שמאחורי דלתות הזכוכית הנעולות. שם, ב"אופן ספייס", מעורבבים יוצאי יחידת 8200, אנשי קהיליית המודיעין, עורכי דין, אנשי תקשורת ואנשי עסקים: הם יושבים יחד ומשלבים את היכולות והניסיון שלהם למציאת פתרונות לכמה מהבעיות העסקיות והמשפטיות המורכבות והדיסקרטיות ביותר.

התמהיל הזה מגיע גם לצמרת BICI – ברייטנר, כפי שהעיד על עצמו באתר החברה, הוא איש עסקים שמתמחה בניהול משברים וסכסוכים עסקיים. לצידו עומד שותפו, איש שב"כ לשעבר, ומנהלים נוספים מהעולם המודיעיני והמבצעי - ביניהם גם בכיר לשעבר במוסד. למרות שבחברה סירבו להתייחס לתפקידו המפורש ולחלוקת המשימות ביניהם, ניתן להניח מה תרומתו לצוות.

ובחזרה לסיפור כנס הרפואה בדובאי – זיכרון שמצית ניצוץ בעיניו של ברייטנר. "הצוות שלנו היה מורכב משני סוכנים וסוכנת", הוא משחזר. "המטרה שלנו הייתה לגרום למארגן הכנס, שהיה בכיר בחברה רפואית ידועה, למסור פרטים בנוגע לסכסוך עסקי בו היה מעורב עם הלקוח שלנו".

דובאי (צילום: רויטרס, חדשות)
המפגש העסקי הניב סודות מפתיעים|צילום: רויטרס, חדשות

בתוך כמה ימים בודדים הכינו ב-BICI את מבצע המודיעין המסובך, שכלל הכנת סיפור כיסוי שלם ומחקר מעמיק. הסוכנת פעלה במסווה של בעלת חברת סטארט-אפ רפואית, ושני הנלווים היו ה"יועצים" שלה. לאחר שיחה קצרה הם הבינו שהאובייקט, מארגן הכנס, מעוניין - ספק בטכנולוגיה, ספק בסוכנת, ויום לאחר מכן כבר נקבעה בינם פגישה מסודרת.

בשבועות האחרונים צצו ועלו פרסומים על השימושים הפוליטיים שעושים במקצוע המודיעין העסקי – בין היתר בהתייחסות למידע שנאסף בחברת CGI שנשכרה כדי לבדוק את ההדלפות בכחול לבן. חברת "בלאק קיוב" הסתבכה בקנה מידה גדול כאשר עובדים של החברה נעצרו ברומניה עם ציוד האזנה. גם המעורבות בפרשת הארווי וויינסטיין – לטובת מפיק הסרטים הידוע לשמצה שניסה לפעול נגד המתלוננות -  עוררה ביקורת לא מעטה.

אירועים מסוג זה הובילו לעיתים לדיון ציבורי על מה שלרוב נעשה בצללים – ולאחרונה גם נשמעה ביקורת כלפי הפועלים בתחום. "בעבודה שלנו אין טובים ורעים, אנחנו לא בית משפט ולא מתיימרים להיות כאלה", מסכימים השותפים בחברת BICI - שהוזכרה בפרשת איש העסקים רמי ברכה, שאסף מידע על פרסומים בנוגע לתלונות על הטרדות מיניות מצידו: בתחקיר עובדה נטען כי בוצע מעקב אחר עיתונאיות ונשים הקשורות לפרשה.

//img.mako.co.il//2021/01/28/Bici_quote_2.png

"יש לנו לקוח, ואנחנו נשרת את האינטרסים שלו. ועדיין, הגבולות שלנו מאוד ברורים", מבהירים השותפים. את העקיצה למתחרים שמנסים לחיות גם הם בעולם של צללים היה קשה לפספס: "ראינו מה התוצאה שהגיעו אליה גורמים אחרים שחיפשו קיצורי דרך". 

ובכל זאת, ישנם מקרים שהחוק לא ברור לגביהם ולא מספק מענה ממשי – ואז עולות ומתחדדות הדילמות. "יש תיקים שאנחנו לא לוקחים, כי ההרגשה היא שהפעולה שאנחנו צריכים לנקוט כלפי האובייקט היא לא פרופורציונלית כלפי האירוע שלשמו הגענו", מדגיש ברייטנר. "הקו האדום הוא גם אנושי ואתי".

המשימה הושלמה - בלי שהיעד יודע

בניגוד לתדמית שאולי נוצרה לתחום, העיקר הוא לאו דווקא הפעילות המבצעית, אלא בשילוב עם יכולות מחקר מעמיקות. ב-BICI ידעו לספר שהשילוב בין מחקר איכותי ומעמיק לפעילות מבצעית הוא הגורם המרכזי להצלחה במתן הפיתרון. בפרויקטים מסוימים, כשהמחקר מתבצע ברמה גבוהה מאוד, לעתים הפעילות המבצעית הופכת למיותרת.

ריגול מודיעין עסקי (צילום: 123rf)
שיטות שנשמעות כמו סרט ריגול. אילוסטרציה|צילום: 123rf

"תמיד טוב לדעת מה הרקע של האדם שאיתו רוצים להיכנס להתקשרות עסקית", מסביר ברייטנר על הקריטריונים החשובים ביותר במקצוע. "צריך לנסות לבנות לו פרופיל אישיותי ועסקי ולראות אם זה האדם שהייתי רוצה לרוץ איתו. במקרים רבים, משברים עסקיים וסכסוכים היו יכולים להימנע בקלות אם הבדיקה הראשונית הייתה מתבצעת אפילו ברמה בסיסית".

יום לאחר הפגישה ה"מקרית" בכנס הרפואי, שלושת הסוכנים והאובייקט התכנסו לפגישה במשרד מפואר ומרושת במצלמות ומכשירי הקלטה בדובאי. לאחר שיחה עסקית קצרה, הארבעה אכלו צוהריים, שתו כמה כוסות והחלו לדבר גם על נושאים אחרים. לאחר מספר שעות, ו"הכוונה" מצד הסוכנים, האובייקט כבר סיפר מיוזמתו את כל הפרטים שהיו נדרשים להשלמת החקירה. עד היום, אותו אדם לא מודע לזה שבאותה פגישה פגש את שליחיהם של BICI.

_OBJ