בימים האחרונים חזרו לחיינו חנויות הרחוב. התורים הגדולים מול החנויות הוכיחו שאחרי תקופה בה יכולנו לקנות בעיקר באינטרנט, הציבור הישראלי התגעגע לאפשרות לגעת, למשש ולמדוד את המוצרים שהוא קונה. עם זאת, ייתכן שלאחרונה קצת שכחנו את "החוקים" בכל הנוגע לקניה פיזית. ביחד עם מומחי המועצה הישראלית לצרכנות, יצרנו מדריך שעונה על השאלות לגבי נהלי הקניות, וכל המקומות הקטנים בהם אתם יכולים ליפול ולשלם הרבה כסף מיותר.
קניתי חולצת בית ספר בתחילת השנה. הילד לא לבש אפילו פעם אחת. קניתי קיץ, ועכשיו חורף. אפשר להחליף?
התשובה שלילית, חולצות בית ספר שהודפס עליהן סמל מהוות "הזמנה מיוחדת" ולכן, הן אינן ניתנו להחלפה או לביטול, אלא בהסכמת בית העסק.
קניתי במכירת חיסול 5 חולצות ב 200 שקלים, האם אני יכולה לבטל את העסקה?
התשובה ככל הנראה שלילית, תלוי בעלות כל פריט. היה ועלות כל פריט בנפרד נמוכה מ- 50 שקלים, לא ניתן יהיה לבטל את העסקה, שכן תקנות ביטול עסקה חלות רק על מוצרים שעלותם גבוהה מ- 50 שקלים. אך במקרה בו ישנו פריט בעלות של 70 שקלים, לדוגמא, ניתן יהיה לבטל את רכישת הפריט הספציפי.
קניתי סלון בעלות של 5,000 שקלים, ולפני שהוא סופק ביקשתי לבטל את העסקה. בית העסק מסכים, אך דורש ממני דמי ביטול של 5 אחוזים (250 שקלים). האם זה תקין?
התשובה שלילית, דמי הביטול במקרה של ביטול עסקה הם 5% או 100 שקלים, על פי הנמוך מבניהם.
נכנסתי לרשת בינלאומית שיש לה סניפים בארץ. על המעיל היה רשום 50 יורו ולא היה מחיר בשקלים בכלל. בקופה, באתי לשאול לגבי המחיר והקופאית אמרה שהמעיל עולה 400 שקלים. כמה אני צריך לשלם?
הצגת מחיר במט"ח היא עבירה פלילית, מכיוון שהיא מטעה את הצרכן. חלה חובה על עוסק להציג על גבי מוצר את מחירו הכולל של המוצר ובשקלים. כל הצגה אחרת אינה עולה בקנה אחד עם דרישת החוק, למעט מקרים מיוחדים בודדים, אליהם יש התייחסות בדין (כרטיסי טיסה ושירותי חבילות תיירות ונופש, דיוטי פרי וכו'). לפיכך, אם מצוין על המוצר מחיר אחד והוא במט"ח, הצרכן רשאי להניח כי מדובר במחיר המוצר בשקלים, ולעמדת המועצה - הוא זכאי לדרוש את המוצר בסכום הנקוב על התווית ובשקלים.
קיבלתי מתנה מחברה מכנסיים/חולצה, ממש יפים, אבל אחרי הסגר זה קטן עלי. רוב הזמן החנות הייתה סגורה. אפשר לבטל?
ניתן לבטל עסקה גם כאשר מדובר במוצר שניתן במתנה, ובלבד, שיש למקבל המתנה הוכחת רכישה. בגדים שלא היו בשימוש ולא הוסרה מהם התגית, ניתן לבטל בתוך יומיים שאינם ימי מנוחה ממועד הרכישה. על פי הנחיית הרשות לסחר הוגן, הימים בהם החנות הייתה סגורה בעקבות החלטת הממשלה על סגר, לא יבוא במניין הימים.
עם פתיחת החנויות קניתי לבתי נעליים, היא הלכה איתם לגן - ומיד כשיצאנו מהבית, התלוננה שהן לוחצות. האם אפשר להחליף או לבטל עקב אי התאמה?
התשובה שלילית. כאשר אנו רוכשים נעליים בחנות, ונעשה בהן שימוש, גם אם מינימאלי, אין אפשרות לבטל את העסקה.
קניתי בחנות אודם ובושם, לאחר שחזרתי הביתה הבנתי שאני לא מעוניינת במוצרים, האם אפשר לבטל?
יש להבחין בין מוצר שארוז באריזה הרמטית שלא נפתחה (כמו בושם, שארוז בצלופן שאינו ניתן לסגירה חוזרת) לבין מוצר הארוז באריזת קרטון שניתנת לפתיחה וסגירה חוזרת. לכן, את הבושם ניתן יהיה להחזיר, ככל שהאריזה לא נפתחה, בתוך 14 ימים מיום הרכישה. היה והאודם ארוז באריזת קרטון ולא באריזה הרמטית, לא ניתן יהיה לבטל עסקה שכן, מוצרי קוסמטיקה לא ניתנים לביטול, אלא רק מוצר שארוז באריזה מקורית.
קניתי תנור חדש. התחלתי לאפות, אבל אמרו לי לחכות למתקין. אני לא רוצה להפסיד יום עבודה. מה הבעיה לתקוע בשקע?
כאשר בית העסק קובע חובת התקנה, יש להמתין למתקין מטעם בית העסק. כדאי להמתין משיקולי הבטיחות (תנורים בדרך כלל דורשים גם חיבור לגז בישול ועל החיבור להיעשות על ידי מי שמוסמך), ובנוסף, כאשר הצרכן בוחר לחבר עצמאית את המוצר, הוא למעשה מפר את התנאים בתעודת האחריות, ובמקרה של תקלה, ייתכן כי לא יהיה זכאי לאחריות שניתנת למוצר מתוקף הוראות הדין.
הייתי בפגישת ייעוץ למטבח, תכננו מטבח עם מאפיינים מסוימים ובחרתי צבעים ומידות. בסגר לא יכולתי לדבר איתם. אני יכול לשנות עכשיו?
היה ולא הוחל בייצור של המטבח שהוזמן, אם בגלל הסגר, או בגלל הצורך לקבוע נקודות חשמל ומים ולבצע מדידות בדירה, ניתן יהיה לבקש ולבצע שינויים. אך במידה ובית העסק החל בייצור ויש בידיו את כל הנתונים הרלוונטיים, לא ניתן יהיה לשנות את התוכניות, וזאת על אף הסגר.
קניתי מתצוגה שולחן לפינת אוכל. הרגליים נשברו, ועבר כבר 14 יום. מותר להחליף או לתקן?
במקרה שבו מוצר נפגם תוך זמן קצר מהרכישה, והפגם לא נבע משימוש בלתי סביר, על פי הוראות חוק המכר, מחויב העוסק לתקן ולרפא את הפגם. ככל שלא ניתן לתקן או לרפא, יחויב העוסק להחליף במוצר חדש ותקין.
קניתי מכונת קפה. למעשה, המכונה ניתנה לי בחינם ואני קונה קפסולות, אבל הן לא טעימות לי. המוכר אומר שאין מה לעשות.
היה והרכישה התבצעה טלפונית באמצעות שיווק מרחוק, רשאי הצרכן לבטל את העסקה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר, גם לאחר שימוש. אך במקרה בו המכונה נרכשה בחנות והותקנה בבית הצרכן, לא תקום הזכות לביטול העסקה עקב חרטה, והצרכן יכול להפסיק רק את השירות משלוח הקפסולות בהתאם לתנאים שנקבעו.