מייסד WeWork אדם נוימן, אחד היזמים הדומיננטיים בתחום הכלכלה השיתופית, מבצע מהלך מפתיע ומשקיע 10 מיליון דולר בחברת קאר2גו (היום GoTo Global). נוימן יקבל שליש ממניות החברה הישראלית, לפי שווי של 30 מיליון דולר אחרי הכסף. הקשר עם נוימן נוצר בעקבות היכרות עם יו"ר קאר2גו דרך פעילות פילנטרופית של השניים.
קאר2גו היא חברה בת של שגריר, שתחזיק לאחר הקצאת המניות לנוימן ב-54%. שגריר ובעלי מניות קיימים בחברה אף המירו הלוואה של 9 מיליון דולר למניות, כך שקאר2גו מגדירה את סבב הגיוס כסבב של 19 מיליון דולר. נציג מטעמו של נוימן יישב בדירקטוריון החברה.
GoTo Global היא החברה מאחורי שירותי השכרת הרכבים קאר2גו ואוטותל, וכן שירותים בערים נוספות בישראל. החברה הוקמה ב-2008 ופועלת כיום ב-12 ערים בישראל ובמלטה. מי שמנהל אותה הוא גיל לייזר, שאומר בשיחה עם "גלובס" כי הייחוד של החברה הוא הכוונה שלה לספק ללקוחות חמישה שירותים תחת אפליקציה אחת - השכרת רכב לטווח ארוך ולטווח קצר, השכרת אופנועים, אופניים וקורקינטים. כל השירותים מסופקים על ידי החברה עצמה, כלומר היא תתחרה מול שלל חברות. החברה מעסיקה 160 עובדים, כ-25 מהם בתחום המחקר והפיתוח.
GoTo Global הציגה ב-2019 הכנסות של 13 מיליון דולר, גידול שנתי ממוצע של 35% בארבע השנים האחרונות, כך לפי נתונים שסיפקה החברה. בשנה שעברה הפסידה החברה 2.5 מיליון דולר. לייזר מספר כי החברה מתכננת להתרחב באירופה ל"עיר מאוד תחרותית", כהגדרתו, אך לא רצה למסור את שם העיר כדי לא לספק מידע למתחרים.
החברה פועלת בשווקים מאוד תחרותיים, והחברות המתחרות נוהגות להוציא סכומי כסף גדולים על שיווק ומכירות במטרה לרכוש לקוחות, ומתוך דגש על צמיחה מהירה. לייזר אומר כי העובדה שהחברה מספקת חמישה שירותים שונים עוזרת לה להפחית הן את ההוצאות על רכישת הלקוחות. "הלקוח הולך על בירד כי יש לו זמינות. את זה אני יכול לספק יותר טוב כי בעיר שאני פועל אני השחקן הכי גדול", אומר לייזר.
כמו כן, מגוון השירותים יפחיתו לדבריו את עלויות התפעול, מכיוון שעובדי התפעול יכולים לדאוג לכמה שירותים במקביל. הוא מעריך כי זה מאפשר לחסוך 50% מכוח האדם שאחראי על תפעול.
לדבריו, זה גם נותן לחברה יתרון ברמת הדאטה והיכולת להפיק מהמידע תובנות. לייזר מוסיף כי בחברה שמים דגש על צמיחה שיכולה להביא לרווחיות, והוסיף כי המטרה היא להגיע בכל עיר לאיזון תפעולי שנה וחצי לאחר תחילת הפעילות בה. לייזר לא מוטרד מהרכב האוטונומי ואומר כי בעתיד החברה תפעיל גם מערך של רכבים אוטונומיים.
נוימן, שהקים את חברת חללי העבודה WeWork ב-2008, הוביל אותה לשווי של 47 מיליארד דולר בשוק הפרטי, אך הודח מתפקיד המנכ"ל שלה בשנה שעברה לאחר ניסיון הנפקה כושל. החברה הצליחה לקבל בהנפקה שווי של כ-10-15 מיליארד דולר, והחליטה להישאר חברה פרטית.
התשקיף ש-WeWork הגישה לקראת ההנפקה חשף כמה עסקאות בעלי עניין של נוימן, בהן מכירה לחברה את הזכויות על השם החדש תמורת 5 מיליון דולר (העסקה בוטלה לאחר הביקורת). התשקיף גם ספג ביקורת על כך ששולבו בו מסרים רוחניים. בעמק הסיליקון יש דגש על צמיחה מהירה על חשבון השורה התחתונה אך WeWork והמשקיעה הגדולה שלה סופטבנק הפכו להיות סמל לגרסה הקיצונית של המודל הזה. נוימן אמור לקבל חבילת פרישה נדיבה שבמסגרתה מניותיו יירכשו בהיקף של קרוב למיליארד דולר, אך סופטבנק נסוגה מההתחייבות הזאת ומייסד WeWork הגיש נגדה באחרונה תביעה.
נוימן הפך עם הזמן לדמות שנויה במחלוקת, וגם נשמע שהדנ"א של WeWork שונה מהדנ"א שלכם.
"קטונתי מלשפוט מה היה שם. הוא הצליח לבנות חברה מטורפת ושינה את תחום חללי העבודה. צריך להוריד בפניו את הכובע. אדם עם הגאונות שלו הצליח לעשות משהו מאוד גדול וזאת חברה ששינתה את העולם. אנחנו גם צריכים לשנות את השוק שאנחנו חיים בו כי אנשים עדיין חושבים שהם צריכים להיות בעלים של אוטו.
"לגבי הדנ"א. אדם השקיע בנו בגלל שהוא אהב את הדנ"א, את שיטות העבודה, את ההבנה שלנו. יש פה דנ"א של 12 שנה ויש פה אנשים מאוד מקצועיים. אני מביא את הניסיון שלי ויש לנו יו"ר שבנה חברות גדולות. ואם מוסיפים לכך את האנרגיות והידע של אדם נוכל להגיע להישגים. זה כסף חכם, העדפנו אותו על כסף מקרנות הון סיכון".
איך הקורונה השפיעה עליכם?
"יש כמובן השפעה, בטח בתקופה של סגר. לא סגרנו את העסק ולו ליום אחד כדי לתת ללקוחות ביטחון תחבורתי אנחנו ממשיכים לעבוד תמיד, אם זה מגפה או מלחמה. אבל כמו שחזינו ואמרנו - נחזור מהר יותר מכל שירות אחר וככה קרה. נוסע בוחר נסיעה לפי העלות ורמת הסכנה - הוא לא רוצה להיות ברכבת או באוטובוס. מאי ויוני היו החודשים הכי טובים שלנו בהרשמות. נרשמו הרבה אנשים שלא רוצים להיות במונית שירות או אנשים שהחזירו את רכב הליסינג למקום העבודה".
הכתבה המקורית נמצאת בגלובס