תקופת הקורונה גרמה לפגיעה כמעט בכל תחום בכלכלה הישראלית. אך בעוד רבים הצליחו, במידה מסוימת, להתאושש מהמכה הקשה – ענפים מסוימים נמצאים עדיין בעיצומו של משבר חמור, שטרם ברור מתי יגיע לקיצו. ברקע החלטת קבינט הקורונה היום (שני) "להרים את הבלם" על המשך מדיניות החזרה לשגרה – אלו הגורמים שימשיכו לספוג נזקים כלכליים ותפעוליים משמעותיים בעקבות הבלימה.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
פתיחת הרכבת מתעכבת: "איך מצפים שנגיע לעבודה?"
בעקבות ההתפרצות החדשה שישראל חווה בימים אלו החליטו כאמור השרים על הקפאת צעדים - שתוכננו כבר לשבוע הקרוב. אחד המרכזיים שבהם היה החזרת רכבת ישראל לפעולה. בשלב זה הוחלט להקפיא את פתיחת הקווים - והדבר משפיע על ישראלים רבים, שנאלצים לבלות שעות ארוכות בדרכים חלופיות בהגיעם לעבודה.
"זה פשוט לעג לרש", אמר שוהם שניר, תושב פרדס חנה שמתמודד בימים אלה עם היעדר הרכבת ועם הבעייתיות הרבה בתחבורה הציבורית החלופית. "אם לפני תקופת הקורונה לקח לי כשעה ורבע להגיע לעבודה – היום אני לפחות שעתיים בדרכים", סיפר. עוד הוא הוסיף: "שקברניטי המדינה ומקבלי ההחלטות יגיעו מביתם לעבודה בתחבורה הציבורית, בלי הרכבים עם הצ'קלקות. איך הם מצפים שנגיע?"
אבירם טולדנו, רואה חשבון מחדרה שעובד מהבית כיוון שהרכבת לא פועלת, סיפר: "לפני שהתחילה הקורונה הייתי נוסע כל בוקר בקו המהיר או הפרברי למקום העבודה שלי בתל אביב וחזרה. זאת דרך מאוד נוחה שחוסכת כסף. מאז תחילת המשבר, מקום העבודה שלי עבר למתכונת של עבודה מהבית. לי אישית, במקרה, זה היה מזל כי אני יכול להמשיך לעבוד מהבית - אבל יצא לי להכיר לא מעט אנשים שפוטרו עקב מיקומם הגיאוגרפי (בפריפריה) ואי יכולתם להגיע לעבודה בעקבות השבתת הרכבת".
על הדחיות החוזרות בהשבת הרכבת לפעילות אמר אבירם: "אני יכול להאמין שיש פתרונות, ויש אפשריות כן להפעיל את הרכבת בצורה כזו שלא תפגע באלפי נוסעים שמשתמשים בשירותי הרכבת ולא לדחות אותה כל פעם מחדש וליצר תסכול אצל אותם המשתמשים".
מאות נוסעי תחבורה ציבורית חתמו תוך שעות על עצומה אינטרנטית של ארגון 15 דקות, הקוראת לקבינט הקורונה להשיב מיידית את שירותי הרכבות. "לדחייה יש משמעויות קשות לגבי היכולת לשוב לעבודה, ללימודים או להגיע לקבלת טיפול רפואי", נכתב במסמך. החותמים הדגישו את הפגיעה הגדולה בפריפריה שנובעת מההחלטה, ואת העומסים שנוצרו על האוטובוסים בימים אלה – מה שלטענתם מגדיל את סיכויי ההדבקה של הנוסעים. הם סיכמו: "ההתנהלות הבלתי שקופה והמבולבלת של הממשלה הובילה לכך שאנחנו לא מצליחים לחזור לשגרה".
יו"ר ועד עובדי הרכבת גילה אדרעי פנתה לראש הממשלה ולשר הבריאות בבקשה שיאפשרו להם להחזיר את הרכבת לפעילות: "יש לנו את היכולת לשמור על בריאות הציבור והעובדים". מעבר לפגיעה הלוגיסטית בנוסעים, שמשפיעה על היכולת של המשק לחזור לפעילות – הדגישה יו"ר הוועד שכ-1,000 עובדים נמצאים בבית כבר תקופה ארוכה ונפגעו כלכלית באופן דרמטי.
ענף התרבות: מגבלות בפעילות ודחייה בחזרת שגרת המופעים
עולם ההופעות, ההצגות ושאר אירועי התרבות, שחזרתם תוכננה במקור לשבוע הבא – קיבל בשורה קשה מהממשלה, כשקבינט הקורונה החליט היום להקפיא את המתווה בשל התרחבות התחלואה. המשמעות היא שהתיאטראות, בתי הקולנוע ואולמות המופעים יישארו בינתיים סגורים, חרף ההבטחות והמתווה שגובש. מעבר לאכזבה של הציבור הרחב, מדובר במכה אנושה לענף כולו על כל עובדיו – שהיו הראשונים שהפסיקו את פעילותם.
במאהל המחאה של ענף התרבות, תקף המפיק רמי בז'ה את ההחלטה שהתגבשה: "הנה עוד הוכחה שתעשיית התרבות לא באמת חוזרת לעבוד". הוא הוסיף בכאב: "אין לנו כסף, אין לנו הכנסות, אין לנו פרנסה. משרד האוצר, אנא: תנו לנו את מה שמגיע לנו".
יו"ר אמ"י, אגודת אמני ישראל, יענקל'ה מנדל, אמר: "קראנו בדאגה את התדרוכים שיצאו לפני ישיבת קבינט הקורונה, לפיהם מתווה החזרה של עולם התרבות, עליו עמלנו קשות, יושהה. אני קורא מכאן לשר התרבות, שהוא שותפנו למאבק - אל תאפשר לאפליה הזאת לעבור בשקט והילחם איתנו על מנת שנוכל להחזיר את עולם התרבות לחיים בצורה בטוחה ושקולה כפי שסוכם רק לפני מספר ימים".
חשוב לזכור שבהתאם להסכמות במתווה החזרה לשגרה של התרבות והאמנות בישראל – המהלך כולל שורה של הגבלות משמעותיות, שישפיעו כלכלית על הענף, גם כשישוב לפעילות. הסוגייה המרכזית היא שלא תתאפשר תפוסה מלאה של קהל בהופעות, ותהיה חובת ריווח והקפדה על הנחיות משרד הבריאות.
שר התרבות והספורט חילי טרופר אמר: "דחיית מתווה התרבות על ידי קבינט הקורונה היא בשורה מעציבה, אך לצערי, מצב התחלואה הגובר הוא שהביא את הקבינט להחליט על הצעדים. יש בי כאב ואני מודע לכאב הרב של אנשי התרבות אשר נערכו לפתיחה מחודשת כבר ביום ראשון הקרוב. אני מחוייב לעולם התרבות ואמשיך לפעול כדי לאפשר לעולם התרבות לשוב לפעילות ולסייע לו להיחלץ מהמצוקה הקשה אליה נקלע".
תעשיית האירועים: "לא יודעים איך נוכל לצמצם כך את כמות המוזמנים"
זוגות רבים שתכננו מראש את נישואיהם לקיץ הזה, נכוו אף הם ממשבר הקורונה – ששיבש להם את התכניות. התעשייה כולה נפגעה מאוד, וגם כעת, אחרי החלטת קבינת הקורונה– ניתן יהיה לקיים חתונות במתכונת מצומצמת ביותר של עד 250 איש.
"ההחלטה הזו מאוד קשה לנו", שיתפו אחד הזוגות. "יש לנו 600 מוזמנים ואנחנו לא יודעים איך נוכל לצמצם כמות כזו משמעותית מהאורחים שלנו", הוסיפו. "המחשבה לוותר על כמות כזו נכבדת היא קשה. טרם החלטו מה נעשה ואם בכלל נקיים את החתונה במתכונת הזו".
רועי ביטון, שמתחתן בשבוע הבא, שלח הודעה ברשתות החברתיות לנתניהו, בה כתב לו: "אדוני ראש הממשלה, אני חושב שמהלך כזה ירסק את הענף לגמרי, וגם את כל נותני השירות מסביב". הוא הדגיש בפניו את ההיערכות של בעלי תפקידים רבים מאוד שהתארגנו כדי לקיים אירועים בתאריך שנקבע בתחילה, ואת ההשפעה הכספית שיש להחלטות המגבילות את החזרה לשגרה כפי שתוכננה.
לאחר ישיבת קבינט הקורונה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "הישיבה נפתחה בסקירה של המומחים. הם מראים לנו שיש עלייה חדה מאוד בתחלואה. יכול להיות שאנחנו כבר בתוך המדד הזה של הכפלה תוך עשרה ימים של קצב הנדבקים. אני מקווה מאוד שלא".
"הדבר שהחלטנו לעשות", המשיך נתניהו, "זה קודם כל להרים את בלם היד. אנחנו עצרנו את כל ההקלות שהיינו אמורים להחיל בימים הקרובים, נבדוק את זה בשבוע הקרוב. יוצא מן הכלל אחד זה אולמות אירועים - נאפשר את הפעלתם בהתאם להנחיות משרד הבריאות ונדווח לכם בהמשך. אני מבקש מכם, למען הכלכלה שלנו, למען הבריאות שלנו, למען החיים של כולנו - אנא הקפידו על הכללים", כך ראש הממשלה.