דוח מבקר המדינה שהותר לפרסום לפני זמן קצר חשף לא רק שורה של ליקויים חמורים בפעילות הרכבת בארץ, אלא גם תמונת מצב מדאיגה למדי באשר לבטיחות התנועה האווירית האזרחית בישראל. ממצאי הבדיקה העלו כי חרף התרעות חוזרות ונשנות מצד מערכת הביטחון על האיום הכבד שנשקף למטוסי הנוסעים הישראלים ועל הדחיפות הרבה במתן מענה הולם לו, נרשמת סחבת ארוכת שנים ביישום התכניות שאומצו.
מי שהורה על מיגון התעופה האזרחית היה ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, בעקבות ירי טילי כתף אל מטוס "ארקיע" בקניה ב-2002. אותו האירוע הביא לכך ששרון הורה כבר אז על התקנת מערכות מיגון בסיסיות במטוסים, כמענה מיידי, לצד פיתוח מערכת הגנה מקיפה לטווח הארוך שתדאג לכך שכלי הטיס הישראלים יוכלו לנוע בשמיים בבטחה.
בדיקת המבקר העלתה כי חרף העובדה שבמטה ללוחמה בטרור קבעו כי למטוסי הנוסעים הישראלים נשקף "איום מהותי" מירי טילי כתף, נחתם חוזה ההתקשרות לפיתוח והתקנת מערכת המיגון המקיפה רק ביוני 2009 - כשש שנים וחצי אחרי מתן ההוראה בנושא.
"פער בין עוצמת האיום למימוש המענה"
בעקבות הערות המבקר הורה במרס אשתקד ראש הממשלה בנימין נתניהו על האצת פיתוח המערכת, אולם נוסחה הסופי של הצעת ההחלטה בסוגיה הוגש על ידי נציגי משרד התחבורה רק כחמישה חודשים אחר כך - "על אף שמדובר בנושא בעל דחיפות לאומית ביטחונית וכן כי בכל יום שחולף ללא טיפול קיים סיכון לתעופה האזרחית ולאלפי נוסעים", הסביר לינדנשטראוס.
בסיכום הממצאים קבע כי אלה "מצביעים על מחדל מתמשך בהיערכות להגנה על התחבורה האווירית האזרחית הישראלית" וכתב כי "יש לראות בחומרה יתרה מצב שבו למרות ההתרעות על הסכנה לתעופה האזרחית נותר פער בין עוצמת האיום ומימוש המענה". המבקר אף הזהיר כי "תוצאות העיכוב המתמשך בהתקנת המערכות עלולות להיות חמורות".
דוח מבקר המדינה 2012 - הסיקור המלא:
51% מבתי הספר חורגים מגובה תשלומי ההורים
שוויון בנטל? זינוק של 60% בחרדים שקיבלו פטור משירות בצה"ל