בצה"ל עברו זה מכבר לכלי טיס בלתי מאוישים - המופעלים בשלט רחוק. עתה, נחשפים לציבור, בסרטונים שמפרסם משרד הביטחון, גם כלי הרכב הבלתי מאוישים המהווים, לדברי המפתחים, "תחום מבטיח ובעל פוטנציאל בעולם היבשה".
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
בדומה למהפכה שחוללו בשנים האחרונות כלי הטיס הבלתי מאוישים, הכלים הרובוטיים היבשתיים, שפותחו על ידי מפא"ת (מינהל פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית), עשויים להוביל מהפכה של ממש ביבשה: הגברת היעילות המבצעית, הרחבת היכולות המבצעיות של כוחות היבשה והקטנת הסיכון לכוחות החי"ר והיבשה.
חלק מהיכולות שפותחו בשנים האחרונות, כבר הניבו מערכות רובוטיות הנמצאות בשלבי בדיקה וניסויים שונים: הג'יניוס - כלי הרכב הבלתי מאויש הראשון, שכבר פועל בשירות צה"ל בהצלחה רבה בארבע השנים האחרונות לאורך הגבול עם רצועת עזה. מערכת הביטחון צפויה להרחיב את השימוש בו בשנים הקרובות.
עוקף כל מכשול
הכלי השני נקרא "שותף נאמן" (ומפותח עם חברת ג'יניוס) - מדובר באבטיפוס לכלי רכב בלתי מאויש אוטונומי, המיועד למשימות תמרון. לעומת הדור הראשון, הג'יניוס, שנוסע על צירים שהוזנו למערכת מראש, השותף הנאמן יודע לנסוע באופן אוטונומי על כל השבילים המצוינים במפה.
כיצד הוא פועל? מערכת הצירים באזור מסוים מוזנת מראש לכל כלי הרכב. המפעיל יכול להצביע על נקודה מסוימת במפה - והרכב יגיע אליה באופן עצמאי - תוך כדי התמודדות ועקיפה של מכשולים שהוא פוגש בדרך.
היכולת האוטונומית שפותחה על בסיס הרכב הזה ניתנת ליישום או ניוד לפלטפורמות נוספות. בעתיד ניתן יהיה לשלוח, בראש כל שיירה כלי רכב אוטונומיים, שיישלחו לפני כל כוח עיקרי כדי לפתוח את הציר.
כלי נוסף שהוצג היום הוא הנגמ"ש (נושא גייסות משוריין) הבלתי מאויש הראשון שנמצא בניסוי בשדה ניסויים בישראל. לצידו נחשף גם כלי רובוטי אוטונומי למשימות הנדסה, המפותח עם התעשייה האווירית - מדובר בטרקטורון שפותח להתמודדות עם זירות מטענים. זהו כלי מתקדם המשלב יכולות תנועה אוטונומיות עם יכולת טיפול במטענים כגון חשיפה, חפירה והובלה למקום בטוח.