לאחר תאונת התומ"ת ובעקבות תחקיר חדשות 2 לפני כחודש גורמים בחיל התותחנים סיפרו כי החלו להשתנות חלק מהנהלי הבטיחות. בין היתר החיילים נדרשים להקפיד על 7 שעות שינה ויציאה לנסיעות לילה עם אמצעים המאפשרים ראות בתנאי חשכה.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
בעקבות התהפכות התומ"ת (תותח מתנייע) בחודש ספטמבר האחרון בה נהרגו קצין וחייל, החליטו לוחמי התותחנים להתראיין לחדשות 2 לראשונה ולספר על המתרחש בשטח. בתחקיר ששודר ב"מהדורה המרכזית" פורסמו עדויות של חיילים שסיפרו על הסכנה הטמונה בנהיגה בכלים הכבדים בצה"ל.
השבוע, סיפרו חיילים מהחיל כי התקבלה החלטה על חידוד והקפדה על נהלים במהלך אימון. מעתה, כך הובהר לחיילים, לא תתקיים יציאה לתרגיל ללא הקפדה על 7 שעות שינה כנדרש. בנוסף, ידרשו המפקדים מעתה לוודא כי לא תתבצעה יציאה לשטח ללא אמצעי ראיית לילה שאינם תקינים.
בדובר צה"ל אישרו את הפרטים."כלל, תאונות האימונים בצה"ל מתוחקרות לעומקן", אמרו בתגובה. "ממצאי התחקירים נלמדים, ובעקבותיהם מבוצעים חידודים ושינויי נהלים בהתאם לממצאים".
בתחקיר שפורסם, תיארו חיילים ששירתו על הכלים הכבדים או משרתים כנהגים כיום, כי כמעט ואין כל הקפדה על נהלי בטיחות בשטח. את הדרך אמורים החיילים והמפקד בכלי לראות באמצעות אמצעי לראיית לילה כיוון שרוב האימונים מתבצעים בשעות הלילה, אך לדברי החיילים צריך "הרבה מזל" כדי שהכלי יעבוד.
"נהגים ומכוונים נרדמים תוך כדי נסיעה"
"ממש לא הופתעתי מהתאונה", סיפר יובל חוורוני, לשעבר נהג כלים כבדים בתותחנים. "אלה דברים שמבחינתי הם אך ורק עניין של זמן עד שהם יקרו, במסגרת המציאות הנוכחית. יש כל כך הרבה גורמי סיכון אבל אין תוכנית לפתור אותם." חוורוני התייחס גם לתאונה בה נהרגו הקצין והחייל. "יש עייפות מאוד קיצונית בתרגילים", סיפר. "קורים מצבים מאוד מאוד תכופים שהנהגים וגם המכוונים נרדמים תוך כדי נסיעה".
נדב, ששירת כנהג בחיל תיאר את הקושי במחסור השינה בתרגילים. "לרוב התרגילים אורכים מספר שעות ועד לשלושה או ארבעה ימים", שיחזר. "במהלך התרגילים יש ממש קצת שינה, בזמן יום, כשחם ואור ואתה לא באמת יכול לישון".
החיילים גם תיארו את המצב הבלתי נסבל בו המכשירים לראיית לילה פשוט אינם עובדים: "תמיד יש את האחד הזה שהמכשיר עובד לו ממש טוב וכל השאר נעים בין קצת מטושטש להרבה מטושטש, ויש כאלה שממש עדיף לזרוק אותם לפח".