מטוסי
מטוסי "ראם", ארכיון|צילום: אתר חיל האוויר, חדשות

תוך שבועיים - הלקחים תוקנו ומטוסי ההרקולס של חיל האוויר יחזרו לשמיים: לפני שבועיים הושבתו מערכי ה"קרנף" וה"ראם", בעקבות הדוח שחשף שורת ליקויים בתקרית שבה הידרדר מטוס מסוג "קרנף". היום (שישי) החליט מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין, על החזרת המטוסים לטיסות אימונים - החל מיום ראשון הקרוב. 

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

התאונה התרחשה ב-30 בינואר בבסיס של חיל האוויר בדרום. שני עובדי תחזוקה נפצעו באורח קל כאשר מטוס "קרנף" (הרקולס C-130) הידרדר למרחק של כ-100 מטרים במהלך הרצת מנועים שגרתית. המטוס המשיך לנוע עד שנפל לתוך תעלה.

התאונה שהובילה להשבתה (צילום: עד ראייה, חדשות)
הידרדרות המטוס, בחודש ינואר|צילום: עד ראייה, חדשות

"הביקורת עברה בהצלחה ועלה כי הליקויים שהביאו לתאונה תוקנו", הודיע היום נורקין - שהשבית ב-20 ביוני את המערך לצורך בדיקות ותיקונים. בצה"ל הדגישו כי בשבועיים האחרונים תוקנו הליקויים המיידיים: "ההחלטה התקבלה בהמלצת ראש להק הציוד, תת-אלוף שמעון צנציפר, ולאחר תהליך משותף של חיל האוויר והתעשייה האווירית בשבועיים האחרונים".

"קרנף" ו"שמשון" במטס חיל האוויר האחרון|צילום: חדשות

"שיפור באיכות ובמקצועיות"

עוד נמסר כי "תיקון הליקויים נבדק אתמול במסגרת ביקורת של להק הציוד של חיל האוויר למערך האחזקה של התעשייה האווירית בבסיס חיל האוויר בנבטים שהצביעה על שיפור באיכות ומקצועיות התהליכים ברמת האחזקה, ובסיכומה הוחלט על תוכנית ארוכת טווח להמשך טיפול ברמת האחזקה כפי שסיכם מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, לאור ועדת החקירה.

לסיכום, הדגישו, "חיל האוויר ימשיך בשיתוף הפעולה עם התעשייה האווירית המהווה מרכיב מרכזי ביכולות המבצעיות של החיל".

בחודש יוני סיכמה ועדת החקירה את פעולותיה, לאחר חמישה חודשים. מהממצאים, שהוצגו לנורקין ב-19 ביוני, עלה כי " התאונה נגרמה בשל ביצוע הרצת מנועים עם לחץ חלקי במערכת הבלימה של המטוס ובשל תפעול שגוי של פעולות החירום שהובילו לחוסר הצלחה בבלימת המטוס".

עוד קבעה הוועדה כי "תהליכי הבקרה והבטחת האיכות של התעשייה האווירית לקו בחסר ולא זיהו את החריגות מההוראות והסטנדרטים של חיל-האוויר להם מחויבת התעשייה". נורקין התייחס אז לממצאים ואמר כי כל תאונה היא נמנעת לתפיסתו ושיבח את החקירה המקצועית.

מפקד חיל האוויר קבע אז: "מקורם של הגורמים הישירים לתאונה הינם תפעול שגוי של אנשי האחזקה. כמו כן, תרבות האחזקה ורמת הבקרה של התעשייה האווירית כפי שהשתקפו בדוח החקירה הינם מתחת לרף הנדרש".