הפלת המטוס הסורי בגולן הבוקר היא אירוע היסטורי, לא פחות. בעוד שב-30 השנים הראשונות לקיום המדינה הפצצות מהאוויר וקרבות בין מטוסי קרב היו מנת חלקה של ישראל כמעט בכל מלחמה, בעשורים האחרונים האיום הפך להיות אחר - בעיקר טילים ורקטות, וטייסי חיל האוויר לא התנסו בהפלה של ממש מאז מלחמת לבנון הראשונה.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
בטייסות הקרב השונות של חיל האוויר החלק הארי של התרגולים הוא תרגולים של קרבות אוויר בין מטוסים ישראליים למטוסים שמדמים מטוסי אויב. למרות האימונים שנמשכים כל העת, קרב האוויר האחרון של חיל האוויר נערך ב-1985, ודור הטייסים שיכולים להסביר ממקור ראשון כיצד לנהל קרב כזה הולך ופוחת.
במשך 37 שנותיה הראשונות של מדינת ישראל חיל האוויר הפיל למעלה מ-600 מטוסי אויב, ביחס הפלה שהוא מהטובים בעולם. ישראל הצליחה להפיל מטוסים מצריים כבר במלחמת השחרור למרות משאביה המוגבלים, ובמלחמות קדש, ההתשה, ששת הימים ויום כיפור המערכה בשמיים הייתה מקבילה למערכה בקרקע, כשמיטב הטכנולוגיה הסובייטית זרמה לחילות האוויר הערביים לאורך שנים רבות.
ההפלה האחרונה: בנובמבר 1985
שני מטוסי האויב האחרונים הופלו לפני כמעט 29 שנים, בנובמבר 1985, אז הפילו מטוסי F15 של צה"ל שני מטוסי מיג 23 של חיל האוויר הסורי. המטוסים הישראליים היו במשימת צילום מעל דרום לבנון במהלך מלחמת שלום הגליל, אז נתקלו בפטרול של חיל האוויר הסורי. שני מטוסים סורים הופלו והשאר נמלטו לעומק סוריה, וזוהי הייתה ההפלה המבצעית האחרונה בחיל, עד היום.
כפי שהוכח הבוקר, בחיל שומרים על כשירות למרות השנים הרבות שעברו מאז ההפלה האחרונה. כוחות הנ"מ שהפילו את המטוס הסורי הבוקר בצפון מתאמנים כל העת כדי לשמור על שמי ישראל נקיים ממטוסי אויב. הסכמי השלום עם מצרים וירדן וחוסר היכולת האווירית של לבנון, הפכו את השמיים הישראלים לבטוחים הרבה יותר, וקריסת ברית המועצות עצרה את האספקה השוטפת מרוסיה לחילות האוויר הערביים.
המטוס שהופל הבוקר, מדגם סוחוי 24, הוצג ב-1974 והוא נמכר לצבא האדום ולבעלות בריתה של ברית המועצות. דגמים חדשים יותר של המטוס יוצרו ברוסיה אחרי 1991, אך הם מתקשים להציג את העליונות הטכנולוגית והיעילות המבצעית של המטוסים הסובייטים - שהיו ברובם מטוסים מעולים, מטוסים שלא נפלו מהדגמים האמריקניים המקבילים המשרתים בחילות האוויר של המערב וחיל האוויר הישראלי בתוכם.