כשאלי אברהם, בן 52 מהרצליה, נעצר לפני 3 חודשים בנמל התעופה בבאקו, בירת אזרבייג'ן, בגלל 5 כדורים של אקדח ששכח במזוודה, הוא לא תיאר לעצמו שהוא יעוכב במדינה למשך חודשיים וחצי. "השאלה הראשונה שכולם שאלו אותי בביטחון בבאקו הייתה 'איך עברת בתל אביב?', זה לא הסתדר להם", הוא משחזר. "הלוואי והיו אומרים לי משהו בנתב"ג".
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
לפי נתוני משרד החוץ, מתחילת 2017 עוכבו 19 ישראלים בכניסות ל-8 מדינות כשבתיקיהם התגלו סוגים שונים של תחמושת: 6 בטשקנט (אוזבקיסטן), 3 בטאבה (מצרים), שניים בבאקו (אזרבייג'ן), שניים בניו דלהי ואחד במומביי (הודו), שניים בכרתים (יוון), אחד בבוקרשט (רומניה), אחד בקייפטאון (דרום אפריקה) ואחד בהונג קונג (סין). מרבית התחמושת שאותרה ברשותם היא כדורי תחמושת שנשכחו בתיקים, בדך כלל משירות צבאי סדיר או מילואים.
ברוב המקרים הם מעוכבים לזמן קצר בנמל התעופה הזר, אך בלא מעט מקרים העיכוב מדרדר למעצר, לעיתים גם ממושך, ולהליכים משפטיים שעלולים להיגרר שנים. התופעה המדאיגה שפוגעת בישראלים רבים מטרידה גם לא מעט את משרד החוץ, שנדרש להפעיל משאבים רבים כדי לפעול בניסיון לסייע בשחרורם.
חשוב להדגיש: כל הגורמים עמם שוחחנו מאשרים כי כל חפציו של כל נוסע שיוצא מישראל דרך נתב"ג עוברים שיקוף. אז איך זה שנוסעים עולים על מטוסים מישראל עם כדורי תחמושת שלא מתגלים כאן – אבל מתגלים מעבר לים?
"לא מה שמחפשים"
ת', עובדת לשעבר במערך הבידוק בנתב"ג, לא מופתעת מהנתונים. "זה לא מה שאנחנו מחפשים", היא אומרת. לדבריה, על פי ההנחיות, גם אם מתגלים קליעים בתיקים, הבודקים אינם מחויבים להתריע על כך בפני הנוסע. "את הבודקת בשיקוף זה לא מעניין", היא אומרת. "זה לא משהו שאי פעם אמרו לנו שאנחנו צריכים לחפש". מכונת השיקוף, מוסיפה ת', גם לא תמיד מכוילת למצב שמאפשר לה לקלוט כדור בודד.
פיני שיף, מנכ"ל הארגון הארצי של מפעלי השמירה והאבטחה בישראל, לשעבר סמנכ"ל רשות שדות התעופה וראש מערך האבטחה בנתב"ג, מסביר כי למרות האמצעים הטכנולוגיים המתקדמים, תמיד יהיה שיעור מזערי של פריטים שלא ייקלט במערכות. "בתוך הכמות האדירה של יחידות כבודה, יש מקרים שבזווית מסוימת של השיקוף הכדור ייראה כמו פס שחור או צללית שדומה לעיפרון", הוא מסביר. "זה קורה, זו סטייה סטטיסטית".
שיף מסביר כי על פי נהלי האבטחה בישראל, כדור תחמושת שאינו מחובר לכלי נשק או למחסנית אינו מהווה איום. לכן, הוא אומר, ברשות שדות התעופה לא מחויבים להתריע על כך בפני הנוסעים. "מערכת השיקוף המשוכללת אמורה לוודא שלא עולה למטוס חומר נפץ שעלול לסכן את ביטחון הטיסה", הוא אומר.
"ראיתי שחור"
דליה חדד, בת 52 מבאר שבע, נתפסה לפני כחודש בנמל התעופה באזרבייג'ן עם חמישה כדורי רובה בתיק. "בהתחלה הייתי רגועה, לא הבנתי מה הם רוצים ממני", משחזרת חדד. "כשראיתי את הכדורים ראיתי שחור".
חדד עברה חקירה ממושכת ונאסר עליה לצאת מהבירה באקו. רק לאחר כחודש היא שוחררה. "חוסר האונים וחוסר הוודאות היו מאוד קשים", היא אומרת. "כל החיים ב'הולד'. לא יכולתי לחזור לילדים, לבעל, לעבודה".
נחזור לאלי אברהם, ש"בילה" חודשיים וחצי באזרבייג'ן בגלל קליעים שנשכחו בתיק. חודשיים וחצי שבהם איבד לקוחות והכנסות של העסק שלו. "זה הכניס אותי לבור", הוא משתף. "עכשיו אני מנסה לשקם הכל מחדש. זה לא קל. זה אלפי שקלים".
אברהם בחר להשקיע חלק מהזמן הכפוי שלו שם בתחקור המצב אליו נקלע. "בזמן השהייה שלי שם דיברתי עם דיילים מישראייר והם אמרו לי שמה שלא יכול לגרום נזק למטוס לא מעניין אף אחד", הוא מספר.
אברהם לא פוטר את עצמו מאחריות, אבל משוכנע כי הרשויות בישראל יכלו לפעול יותר כדי לסייע לו שלא להיכנס למצב הזה. "בחיים לא חשבתי שאוכל לשכוח כדור של אקדח בתיק", הוא אומר. "טעיתי. זה יכול לקרות לכל אחד. את העונש שלי קיבלתי, אבל אני לא רוצה שזה יקרה לילדים שלי ולא לאף אחד אחר. אפשר למנוע את זה".
סיוע על חשבוננו
אין מחלוקת על כך שהאחריות לבדוק את התיק ולוודא שאין בו חפצים מסוכנים ואסורים כמו תחמושת מוטלת על הנוסע. אך האם ישנה דרך פשוטה שגם המדינה תסייע למנוע מכל כך הרבה ישראלים להיעצר בחו"ל בגלל טעות? המדינה, נזכיר, מעניקה פעמים רבות סיוע לישראלים שנעצרים בחו"ל בגלל מקרים אלה, סיוע שעולה לא מעט כסף מכספי המסים של כולנו.
גורמים במשרד החוץ הביעו פליאה מהפרטים שהצגנו בפניהם בתחקיר הזה, שיש לציין שעבר את אישור הצנזורה. ברשות שדות התעופה נמנעו מלענות ישירות לשאלה בנימוק של מדיניות שלפיה אין הם מפרטים בכל הנוגע לנהלי ביטחון.
"רשות שדות התעופה שבה וממליצה לנוסעים לבדוק היטב את כבודתם טרם ההגעה לנמל התעופה", ביקשו להזכיר ברשות שדות התעופה. "הטסת חפצים האסורים להטסה מהווה הפרה של תקנות הביטחון בשדות התעופה הן בישראל והן בכל נמל תעופה אחר".
גם במשרד החוץ קראו לנוסעים לקחת אחריות. "הכנסת חלקי נשק למדינה זרה מהווה עבירה פלילית שעלולה להוביל להליכי חקירה, מעצר ומשפט אשר במקרה הטוב יסתיימו בעיכוב ממושך במדינת היעד ותשלום קנסות כספיים גבוהים", הזכירו.
סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי מסרה בתגובה:
"בשל הפניות הרבות בנושא, קיימתי מספר דיונים עם מחלקת ישראלים בחו"ל במשרד החוץ, שנמצאת בקשר עם רשות שדות התעופה. במהלך הדיונים הוסכם על תיאום מול רשות שדות התעופה על מנת למנוע הישנות מקרים שכאלה. הוחלט על הצבת שילוט רלוונטי בשדה התעופה, שמטרתו להגביר את מודעות הנוסעים בטרם צאתם מן הארץ. כמו כן, נבחנו דרכים אפשריות לביצוע תשאול קפדני של הנוסעים באשר להימצאות אפשרית של קליעים ושאריות תחמושת בתיקיהם. בנוסף, מחלקת ישראלים בחו"ל הנפיקה צ'ק ליסט למטיילים (מצ"ב תמונה), בדגש על אלו הנוסעים למדינות כמו אזרבייג'ן, תאילנד, הודו ומדינות אחרות שהוזכרו בתחקיר ככאלו בהם נעצרו ישראלים. אני מברכת על העלאת המודעות לנושא החשוב וממליצה למטיילים לבדוק טרם נסיעתם את האזהרות וההמלצות המתפרסמות באתר משרד החוץ".