העתיד הלוט בערפל של המטוסים המאוישים תופס מקום מרכזי בסלון האווירי שנערך בימים אלה בפריז. ב-10 השנים האחרונות עלו ההשקעות והיקפי הייצור של כלי טיס בלתי מאוישים בארצות הברית ב-150%-200%. לעומתם, עידן מסוקי התקיפה תם וגם עתיד מטוסי הקרב עוד לא בטוח. לסדק הזה נכנסת חברת אלביט שזיהתה את הצורך בשדרוג מערכות מתקדמות במטוס והתאמת תא הטייס לטכנולוגיית מסכי המגע.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
במהלך הסלון האווירי חשפה חברת אלביט את SuperVision - מערכת שאמורה לחולל שינוי רדיקלי באופיו של תא הטייס (קוקפיט) בעתיד. על פי תפישת המערכת, מרכז הקוקפיט העתידי הוא למעשה צג מגע ענק שמציג בפני הטייס את כל המידע הרלוונטי למשימה: הסביבה החיצונית, נתוני המטוס, מצב המשימה, איומים מתפתחים ועוד. במובנים רבים יהיה הקוקפיט דומה לסמארטפון ענק.
כיום נאלצים טייסים ללקט כמות מידע עצומה מעשרות שעונים שונים בקוקפיט רק על מנת לבצע הערכה של המטוס, אך המערכת החדשה אמורה להציג את המידע כולו לאחר שכבר עבר עיבוד מחשב ובצורה אינטואיטיבית שתפחית משמעותית מהעומס על הטייס. הצגת מידע גרפית ומופשטת תאפשר לכלול בתצוגה אחת את המידע שמגיע מכל החיישנים האפשריים.
הדור ה-5 של מטוסי הקרב עדיין לא כאן
נושא נוסף שמעסיק את באי הסלון האווירי הוא עסקות הענק של מטוסי קרב מדור 4.5. הפחד הגדול ביותר של חילות האוויר בעולם כיום הוא להיות הרוכש האחרון של מטוס קרב שלא ייוצר יותר - דבר שישאיר את חיל האוויר תקוע עם מטוס ללא תמיכה לוגיסטית, חלקי חילוף ויכולת להפעילו לאורך בזמן בצורה יעילה וחסכונית.
כעת, אולי בגלל שהדור החמישי של מטוסי הקרב (החמקן האמריקני F-35, החמקן הרוסי T-50 והחמקן הסיני J-31) מתמהמה, למטוסי הקרב מדור 4.5 יש עדנה. אחד הבולטים בהם הוא הטייפון - מטוס דו מנועי רב-משימתי שמתוכנן ומיוצר על ידי איגוד של שלוש חברות (בהן נציגויות של גרמניה, ספרד, איטליה ובריטניה). הטייפון מעורר עניין רב באיחוד האמירויות ובבריטניה, שמוכרחות לשדרג את צי מטוסי הקרב שלהן, וגם בכווית ובבחריין.
מדינות אחרות שממתינות ל-F-35 המתקדם בוחנות בשלב זה הצטיידות במטוסים של חברת דאסו הצרפתית (יצרנית מטוס הקרב ראפאל) וחברת סאאב השוודית (יצרנית מטוס הקרב גריפן). הודו, שמצטיידת במערכות נשק חדשות במיליארדים, חתמה על עסקת רכש ענקית עם דאסו. הדיונים על העסקה הגיעו עד לרמת ראשי המדינות בהודו ובצרפת והסתכמו לבסוף בהסכם בשווי 15 מיליארד דולר, שבמסגרתו יירכשו לפחות 36 מטוסים.
בפברואר האחרון נחתמה עסקת נשק גדולה בין צרפת לבין מצרים, במהלך ביקורו של שר ההגנה הצבאי בקהיר. במסגרת העסקה תספק דאסו הצרפתית 24 מטוסי קרב מסוג ראפאל וחימוש מתאים. העסקה עם מצרים היוותה בסופו של דבר זרז לעסקת הענק עם הודו.
העסקות עם הודו ומצרים ממצבות את דאסו הצרפתית כחברה המובילה באירופה, כשהיא חולפת בדרכה על פני תאגיד יורופייטר (יצרן הטייפון). כעת כשהביקוש למטוסים הללו גבוה במיוחד, יצרניות המטוסים הגדולות - כמו דאסו, יורופייטר וגם בואינג ולוקהיד מרטין - משקיעות מאמצים אדירים בסלון האווירי לשכנע ולמכור.