"הממשלה לא תיכנע ולא תישבר מול עובדי הנמלים": שר התחבורה ישראל כץ לא נסוג מעמדתו בנוגע להקמת הנמלים הפרטיים, למרות החרפת המאבק מצד הנמלים ואיום השביתה. "הרפורמה כבר יצאה לדרך, ולעובדים אין זכות לומר דבר בעניין", אמר כץ בראיון ל"פגוש את העיתונות".
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
"גם בית הדין לעבודה וגם בית המשפט העליון קבעו בצורה ברורה שהמכרזים להקמת נמלים חדשים בחיפה ובאשדוד יימשכו, ולעובדים אין זכות לומר דבר בעניין. לכן אפשר להגיד שהרפורמה כבר יצאה לדרך, אם כי תהליך הקמת הנמלים ייקח שנים", הצהיר כץ, "זה לא עניינם של הוועדים, של אלון חסן ותורג'מן, מה יהיה בנמלים החדשים".
"אני בהחלט חושב שצריך לקיים הידברות עם העובדים וההנהלות של הנמלים הקיימים לגבי סוגיות שקשורות לנמלים הקיימים, כגון שיפור התנאים או העמקת הרציפים כדי שיתאפשר לספינות גדולות לעגון בנמלים הקיימים", הסביר השר, " אך הוועדים חשבו שהם ימנעו מממשלת ישראל להקים נמלים חדשים מתחרים, כמו שעשו בעבר - הרעיון הזה נשבר ונגמר, והכרענו את הסוגיה הזו".
בנוגע לאפשרות השביתה הכללית במשק הדגיש כץ: "אני חושב שאני מייצג את הציבור - ראש הממשלה, שר האוצר, כל הממשלה ואני נמצאים בחזית אחת ואנחנו לא ניכנע ולא נישבר, ובזה נתרום לציבור את התרומה הגדולה ביותר. אני לא מציע להם לשבות, כי הם לא ישיגו את המטרה שלהם - אנחנו לא נפסיק את המכרזים. נלחמים בקרב שסתם יגרום סבל לציבור". השר ציין כי יש שתי אפשרויות: "האם המכרזים להקמת הנמלים החדשים נמשכים ותהיה כאן תחרות והמציאות בנמלים תשתנה, או שנלך אחורה. ואני מצהיר שלא נלך אחורה".
"חסן השתלט על הנמל"
כץ הביע הערכה לפועלו של יו"ר ההסתדרות עופר עיני ("מעריך ומכבד אותו, אדם שקול"), אך טען כי "הוא נלקח בשבי על ידי הוועדים - הם נוהגים באגרסיביות לא רק כלפי המדינה, אלא גם כלפיו. אם זה היה תלוי בו, אין לי ספק שהוא היה מכיר בהחלטת הממשלה והיה מציע לשבת למשא ומתן בנוגע לשדרוג תנאי העובדים הקיימים. אני מקווה שעיני, שרק הוא מוסמך לאשר שביתות, יגלה אחריות ולא יאשר שביתות. אם הם ישבתו זה לא יעזור להם - אנחנו לא ניכנע".
"אני לא רוצה לשבור את הוועדים", הבהיר השר, "אני מוכן לדון איתם על הסדר, אבל לא להיכנע להם על הקמת הנמלים או על ניהול הנמלים. הוועדים האלה כל כך כוחניים, כל כך התרגלו לנצח את המדינה, שנכנעים להם, שמשחדים אותם -ההסדר הקודם שלא הביא תועלת עלה שישה מיליארד שקלים לאזרחי מדינת ישראל. הם לא רוצים נמלים חדשים שיתחרו בהם, כי הם שולטים היום על השאלטר ועושים היום את מה שהם רוצים - הם מנהלים את הנמל וכל ההנהלות פוחדות. יש תהליך של התדרדרות במשך כמה עשורים- נכנעים להם, משלמים להם ולא מקבלים כלום. אזרחי ישראל רשאים לתחרות בין הנמלים.
כאשר נשאל השר כץ לגבי עמדת יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, אלון חסן, הגיב בזלזול: "הוא האסמכתא שאת מסתמכת עליו?". כץ הוסיף כי "עופר עיני החזיר אותו, וזו טעות שלו. אני לא מתערב בדרך כלל בדברים האלה - גם ברכבת לא התערבתי, ושם עיני נאלץ בסוף להדיח את יושבת ראש הוועד (גילה אדרעי) בעצמו. הנמל הוא לא של אבא של אלון חסן - הוא לא קיבל את הנמל הזה בירושה - הוא השתלט עליו. מה הקשר בין זה לבין עבודה מאורגנת?". בנוגע להאשמות מצד חסן על בזבוז כספים על פרוייקטים כושלים, מחה כץ: "אלון חסן הוא אורי גלר? הוא נוסע בעיניים עצומות? הוא לא רואה מה הולך כאן בתחבורה הציבורית ובתשתיות?"
"אין לי דבר נגד ראש ועד כזה או אחר"
"אני מאוד מעריך עבודה מאורגנת, אבל אני לא מעריך ועד שהופך למונופול, והציבור מתעב מצב שבו מישהו תופס אותו בגרוגרת ומנסה לפגוע בו. תעשו סקר בקרב הציבור - אם 80% מהציבור לא תומך בעמדתי, אני נסוג מהרפורמה", הוסיף שר התחבורה. אין לי שום דבר אישי נגד ראש ועד כזה או אחר - אני בעד עבודה מאורגנת. אני נגד קומץ ועדים מונופוליסטים, שהם האויבים הגדולים של העבודה המאורגנת - כולם נגדם והם ייכשלו במאבק שלהם, כי הממשלה נחושה".
עוד הדגיש כץ כי תוואי הרכבת המהירה לאילת "מייצג את האינטרס הציבורי", והוסיף כי חוות הדעת של ראש המוסד לשעבר היא "שטחית ולא מנומקת, ומבוססת על אי ידיעות העובדות". לדבריו, הדיונים הסביבתיים הוכרעו בוועדות השונות. "הרכבת תציל 60 אחוז משטח המדינה - מבאר שבע ועד אילת". עוד הכריז כץ כי "בתוך מספר שנים" תהיה רכבת תחתית ורכבת קלה בגוש דן - "הנושא יצא לדרך".