שר התחבורה ישראל כץ נוהג להגיד את כל המילים הנכונות שנשמעות טוב: רפורמות, תחרות, שמיים פתוחים, העלמת מונופולים. בתחום התחבורה הציבורית, הקריאה שלו נשמעת מוזרה, מכיוון שרק לפני שנה טען השר כץ בתוקף שיש לשמור על תעשיית האוטובוסים המקומית מתחרות זרה ולהגן על מקומות העבודה של שתי החברות הישראליות: "הארגז" ו"מרכבים". חברת הארגז טוענת כי משרד התחבורה החליט השנה לאמץ תקן אחר, מקל ופחות בטיחותי, שאיפשר ייבוא מכמה מדינות שונות בחו"ל. בינואר 2011 כתב השר למבקר המדינה כי "יש למשרד מדיניות ברורה ומוצהרת לעידוד רכישת אוטובוסים תוצרת הארץ". אז מה גרם לשר לשנות את עמדתו ועורו בשנה האחרונה, בנוגע לתעשייה שמעסיקה 2,000 ישראלים ומייצרת אלף אוטובוסים בשנה?
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
בשנת 2012 נכנס לשוק הפרטי שחקן חדש ומפתיע - חברת "יוטונג" הסינית. האוטובוס הסיני נגס ברווחי החברות השונות ותפס מקום של כבוד. לטענת נציגי החברה, הם "מוכרים מעולה כמה מאות כלים בשנה וחצי, שאלה מספרים דמיוניים בשוק של הארץ". מאחורי החברה עומד איציק קויפמן. "הוא אדם מאוד אמיד" אמר סוכן המכירות של קויפמן.
"הוא עלה על אוטובוס פעם?"
קויפמן הוא פעיל וקבלן קולות מוכר בליכוד, שלאחרונה הפך גם ליבואן אוטובוסים ונציג של "יוטונג" - חברת האוטובוסים הגדולה בעולם. לטענת חגי שלום, מנכ"ל יצרנית האוטובוסים המקומית "הארגז", "עסקיו של קויפמן בתחום התחבורה הם זניחים, אם היו בכלל אי פעם. אני מסופק אם הוא עלה על אוטובוס פעם".
קויפמן נוהג להעסיק פוליטיקאים בדימוס, בעבר העסיק את חיים רמון בחברה אחרת, ובשנה שעברה צחי הנגבי עוד שימש כיועץ שלו בשכר. בשוק האוטובוסים הוא חדש, אבל בזכות עברו במרכז הליכוד קויפמן מכיר לפחות אדם אחד בעולם התחבורה: את השר כץ.
חלק מהתוצרת של הארגז ומרכבים מיועדת לשלל חברות בשוק הפרטי, אבל גם המדינה קונה מהן כ-300 אוטובוסים בשנה עבור אגד ודן, כדי להבטיח את התעשייה. כך נהגה המדינה במשך עשרות שנים - לפחות עד השנה. "אנחנו תעשייה רווחית, אנחנו תעשייה איכותית שמעסיקה ומשלמת מיסים. לא מבקשים טובות מאף אחד, רק מבקשים שלא יקלקלו את מה שיש", מחה מיכה מייסנר, מנכ"ל מרכבים, על פעולות השר.
חגי שלום, מנכ"ל חברת הארגז, העביר את המפעל מתל אביב לקריית מלאכי. לדבריו, " כל השנים הללו הממשלה עודד ותמכה בתעשייה המקומית, ולכן היה ברור לי שאנחנו נקים מפעל והוא ימשיך לעבוד כמו שעבד, וכל שרי התחבורה מאז ומעולם תמכו ועודדו". כך אכן היה, עד שהשר כץ החליט לאפשר לאגד ודן לצאת למכרז פתוח בינלאומי ולקנות לא רק מישראל אלא מכל המוזיל במחיר, ובעקבות כך בתעשייה המקומיות חוששים להיעלם מהנוף.
במהלך סיור שערך בסין, ביקר השר כץ בחברת אוטובוסים אחת, יוטונג, לצד היבואן וקבלן הקולות קויפמן. כשהגיע ארצה האוטובוס הסיני הראשון השר כץ דאג לכבד את המעמד בנוכחותו ונסע עד לאילת על מנת לגזור את הסרט ולברך. "החל עידן חדש בתעשיית האוטובוסים בישראל", אמר קויפמן בטקס, וכץ בירך על כך שהאוטובוס עומד בכל התקנים.
"מדינת בננות"
מנגד, היצרנים המקומיים מוחים על היעדר יחס מצד השר: "השר כץ ביקר בחברת' יוטונג' בסין, אבל במפעל שלי הוא לא היה מאז שנכנס לתפקיד לפני חמש שנים, למרות שהוזמן", אמר מנכ"ל הארגז, ומנכ"ל מרכבים הוסיף: "גם אני הייתי שמח לקבל יחס כל כך חם ממי שמשפיע על השוק הישראלי"
ג', בכיר לשעבר בתעשיית האוטובוסים, טוען כי מתרחשים עסקים מפוקפים מאחורי הקלעים: "מה היה לנו כאן? מדינת בננות. אני מכיר הרבה מאוד אנשים בענף, כולל עובדי מדינה, שהיו יותר מפעם אחת בסין, שהיו כמה שעות במפעל ואחר כך נסעו לטייל וגילו את כל התענוגות שיש בסין".
אך למרות התמיכה של כץ, ישנה התנגדות ביורוקרטית לאוטובוס הסיני: בעתירה שהוגשה לאחרונה נגד משרד התחבורה, נטען כי כשאוטובוס הסיני הראשון הגיע לישראל, התברר שאינו עומד בתקן המחמיר הישראלי בעניין זווית הראייה של הנהג. "ככל שהנהג רואה פחות, כך הנהיגה יותר מסוכנת", טענו העותרים.
אגד ודן מסרבות לרכוש את האוטובוס הסיני
עם כל הכבוד לשוק הפרטי, הכסף הגדול נמצא בתחבורה הציבורית, שנפתחת כעת לתחרות. אגד ודן מזמינים כ-300 אוטובוסים מדי שנה, וכל יבואן חולם להיות הראשון שחולם להיכנס לשוק הזה. לטענת בכיר באגד, גם גורמים במשרד התחבורה מנסים לדחוף את האוטובוסים של קויפמן לשוק הציבורי.
הרפורמה התגלתה כאבסורד בהתגלמותו: המהלך נועד לאפשר לאגד ודן לרכוש במכרז גם אוטובוסים זרים ולהוזיל את מחיר הנסיעה לפחות בעשר אגורות לכרטיס, אבל אחרי ניסוי שערכו אגד ודן באוטובוס הסיני, הן החליטו בינתיים להישאר בשוק המקומי ולקנות רק אוטובוסים שכבר היו בפיילוט אצלם.
באור עקיבא ובקריית מלאכי ממשיכים להרכיב אוטובוסים במרץ. העובדים שעסוקים בטרדות היום יום יודעים שהענק הסיני מתקרב אל תחנת האוטובוס שלנו וימים יגידו אם אגד ודן יצליחו לעמוד בלחץ.
איציק קויפמן מסר בתגובה: "שורת גופי מחקר בינלאומיים, מבקר המדינה, משרד התחבורה וועדות הכנסת דורשים מזה שנים את פתיחת שוק התחבורה הציבורית לתחרות, בעוד ששני גורמים מקומיים השולטים בענף פועלים כדי למנוע זאת מהציבור. מובן שהדרישה לתחרות מצד גורמים אלה לא נעשית מתוך 'דאגה' למר קויפמן".
עוד הוסיף, כי "בכל פעם שקמה דרישה להוזלת מחירי התחבורה הציבורית מתעוררים מי שתחרות תפגע בו ומנסים למנוע כניסה לשוק של כל מי ש'אינו משלהם'. חברת 'יוטונג' מוכרת כחברה המובילה בעולם לייצור אוטובוסים. רק בישראל מנסים גורמים אינטרסנטיים המוכרים מוצרים נחותים במחיר מופקע להטיל דופי בחברה שזכתה במכרזים ופרסים בכל העולם. חברות רבות שכבר רכשו בישראל מאות אוטובוסים של יוטונג העבירו אליכם מכתבי הערכה ושביעות רצון ואין הבעת אמון טובה מזו. משרד התחבורה מעולם לא נתן עדיפות ליוטונג והעבר הפוליטי של מר קויפמן רק גרם לבכירי המשרד לנקוט החמרה יתרה כלפי החברה בכל הנוגע לתקנים ולאישורים הנדרשים".
ממשרד התחבורה נמסר: "נושא תקינת כלי רכב נקבע על ידי גורמי מקצוע במשרד התחבורה בלבד. לשר התחבורה אין שום קשר או מעורבות בנושא. בהתאם למדיניות הממשלה להגברת התחרותיות והפחתת יוקר המחיה התקבלה החלטה בדבר יישום המלצות ועדת טרכטנברג, להקלת הנטל הכלכלי המוטל על אזרחי המדינה באמצעות עידוד התחרות לרבות ממקורות יבוא, הפחתת הביורוקרטיה והגברת הסחר בין ישראל לעולם".
עוד צוין בתגובת המשרד: "פתיחת שוק רכש האוטובוסים למשתמשים נוספים תוזיל את מחירי האוטובוסים ותאפשר לחברות לרכוש מספר רב יותר של אוטובוסים, דבר שיאפשר לנוסעים להנות מרמת שירות גבוהה יותר. יצוין כי האוטובוסים מתוצרת יוטונג אושרו קודם עדכון התקינה לגבי שדה הראייה. האוטובוס הסיני עמד בתקן עם כניסתו לארץ". במשרד התייחסו גם לביקור שר התחבורה בסין: "בפמליות של שרים נהוג לצרף בביקורים בסין ובארצות אחרות אנשי עסקים מישראל, אך יודגש כי מר קויפמן במקרה זה הוזמן על ידי החברה הסינית".
לגבי טיסות בכירים במשרד התחבורה, נמסר כי "הטיסות ממומנות באופן מלא על ידי משרד התחבורה בלבד ויודגש כי מדיניות השר והמשרד לא הושפעה ולא קשורה לפעיל פוליטי כזה או אחר".