אפילו חברי הכנסת החרדים לא האמינו שהאיום הרפה שלהם נגד עבודות הקמת "גשר יהודית" ישיג תוצאה מהירה כל כך. כל גורמי המקצוע כבר אישרו את עבודות ההקמה של גשר בנתיבי איילון בסופי שבוע, אבל שר התחבורה כ"ץ הודיע: העבודות מוקפאות, צריך למצוא חלופה אחרת לבצע אותן. בתגובה, גורמים בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו יצאו נגד המהלך ומסרו: "לא סביר שיעצרו את נתיבי איילון באמצע השבוע".
המסמך שחושף את כמות עובדי הרכבת בשבת
עבודות ההקמה של הגשר, שנועד להולכי רגל מעל נתיבי איילון, כבר נקבעו לשש השבתות הקרובות. בהודעתו טען כ"ץ שההחלטה לבצע את העבודות בשבת היא "מיותרת ומקוממת" ולכן הקפיא אותה. לטענתו ניתן לבצע את העבודות בשעות הלילה באמצע השבוע.
אלא שמתכתובת שהגיעה לידי החדשות עולה שכבר לפני חודשיים פנתה חברת נתיבי איילון, ששייכת למשרד התחבורה של כ"ץ, למשרד העבודה והרווחה וביקשה היתר לביצוע העבודות בשבת, כאלה שדורשות חסימה של נתיבי איילון ל-24 שעות, במשך שש פעמים.
"החלופה היחידה האפשרית בנסיבות העניין לביצוע הנחת הקורות כאמור הינה בימי שבת", נכתב בפניית נתיבי איילון. במכתב נוסף מפורטת כמות העובדים הדרושה, שכוללת רק ארבעה עובדים יהודים, מתוך 28 בסך הכול. גם במשטרה טענו שהשבת הוא המועד האפשרי היחיד.
"על מנת לבצע את התוכנית שהוצגה, נוכל לאשר עבודה זו בשבת בלבד כאשר תנועת הרכבות מופסקת, נפחי התנועה קטנים והפגיעה בחיי השגרה מינימלית", הובהר במכתב ששלחה המשטרה למשרד העבודה. "באמצע שבוע לא ניתן לאשר חסימה למשך ארוך כל כך, הן בהיבט הציבורי והן בהיבט הבטיחותי". בהתאם להודעות הללו, משרד העבודה אישר עבודות בשבת, למעט בזו שחלה בין ראש השנה ליום כיפור, בגלל חשש מפגיעה רגשות הציבור.
השר כ"ץ התראיין ברביעי במהדורה המרכזית והודיע שהעבודות שהוקפאו יידחו לפחות בחצי שנה. "נכון שזה התחיל במחאת החרדים, אבל היום בדקתי את הדברים ואני אומר באופן חד משמעי שאני לא הולך לאשר את ביצוע העבודות בסופי שבוע ולא באמצע השבוע", אמר השר. "השיקול שלי הוא שיקול לאומי".
כ"ץ נשאל איך ייתכן שלא ידע על ההחלטה אם חברת איילון היא חברה ממשלתית שנמצאת תחת אחריותו. "ההודעה שיצאה אתמול באופן הכי מוגזם היא של עיריית ת"א, של ראש העיר דרך חברת נתיבי איילון", טען. "לא הייתי מודע".
באמצע השבוע - 750 אלף רכבים באיילון ביממה
בנתיבי איילון ובמשרד העבודה והרווחה הבינו שהעבודות עלולות להיות נפיצות מבחינה פוליטית ולכן מראש הורידו למינימום את מספר העובדים היהודים שניתן להם אישור העבודה. במסמך רשמי של המשרד נכתב שמתוך 28 עובדים במשמרת, 24 הם לא יהודים וארבעה בלבד יהודים. בכל סוף שבוע תוכננו שלוש משמרות, כך שאמורים היו לעבוד 12 יהודים בלבד.
לשם השוואה, ברכבת ישראל עבדו בסוף השבוע האחרון 326 עובדים, מתוכם 133 יהודים, בכל רחבי הארץ. כלומר, בימים שישי ושבת עבדו ברכבת פי 11 יהודים ממה שתוכננו לעבוד בעבודות על הקמת הגשר מעל איילון.
מבחינת הפגיעה בנוסעים אין ספק שעבודות במהלך השבוע יגרמו נזק גדול יותר לציבור. במהלך יממה באמצע השבוע עוברים בנתיבי איילון כ-750 אלף כלי רכב, ואילו בסוף שבוע עוברים כ-630 אלף.
לצד זה, במהלך השבוע יש רכבת שעלולה להיות מושבתת כתוצאה מהעבודות, וכמובן פקקים גדולים בכל הכבישים הסובבים את איילון. משכך יוצא שהפגיעה תהיה לפחות כפולה אם העבודות יעברו לאמצע השבוע.
בהכנת הידיעה השתתפו ירון אברהם, יאיר שרקי, לי נעים ועמליה דואק
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
צמרת מערכת הביטחון, בכירי מערכת אכיפת החוק, אומנים מובילים וגיבורים מעוררי השראה – וכולם Live על במות בנייני האומה. ועידת המשפיעים של חברת החדשות ב-3 בספטמבר 2018 בבנייני האומה בירושלים | הבטיחו את מקומכם והירשמו: https://newsevent.co.il/