עבודות הרכבת הקלה בתל אביב יידחו? השר לביטחון הפנים גלעד ארדן כינס היום (שלישי) פגישה מיוחדת בהשתתפות ממלא מקום מפכ"ל המשטרה ניצב בנצי סאו ומפקד אגף התנועה במשטרה ניצב ירון בארי כדי לדון במוכנות המשטרה לקראת תחילת עבודות הרכבת הקלה בתל אביב. הפגישה כונסה בעקבות מידע שהגיע לידי ארדן מנציגי המשטרה ולפיו נמצאו פגמים וליקויים בהיערכות לעבודות.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
חפירות תוואי הרכבת הקלה בתל אביב אמורות לצאת לדרכן בעוד כשבועיים, ב-2 באוגוסט, אך בדיון שהתקיים דנו המשתתפים בשתי חלופות. על פי אחת החלופות, תחילת העבודות תידחה בשלושה חודשים. חלופה נוספת, שבה נוטה לתמוך השר ארדן, היא לפתוח את העבודות כסדרן רק בשלושה אזורים: רחוב קרליבך בתל אביב, רחוב אבא הלל ברמת גן ופינת הרחובות אלנבי ויהודה הלוי בתל אביב.
השר ארדן קיבל לידיו נתונים מהמשטרה לפיהם לא הוקמו מספיק חניונים ציבוריים ונתיבי תחבורה ציבורית שמטרתם להקל על עומסי התנועה הצפויים. במשרד התחבורה הבטיחו הקמת 36 חניונים ציבוריים, אך עד כה הוכשרו רק שלושה. עוד עלה בדיון שרק ב-1.3 התקיימה פגישה ראשונה בין נציגי המשטרה לבין נציגי נת"ע כדי להתחיל בעבודת מטה לפרויקט. בדיון שכינס ארדן לא השתתפו נציגי משרד התחבורה, לאחר שהשר כץ אסר זאת עליהם.
בסביבתו של השר הבהירו שמבדיקה שנעשתה עולה שהעבודות להקמת הרכבת הקלה יקרינו עד ערי הלוויין של תל אביב ובהן אשדוד, מודיעין ונתניה. בדיון עלה עוד כי הגופים הרלוונטיים לא נערכו לתחילת העבודות - לא מבחינת עומסי התחבורה וגם לא בהיבט ביטחוני, במידה שיתרחש אירוע חירום.
"אי אפשר שיבוא שר ויעשה דיון שלא בתחומו בכלל", תקף הערב שר התחבורה ישראל כץ את התנהלותו של ארדן בריאיון לתכנית שש. "היה כאן לצערי מהלך פוליטי בפרויקט לאומי ואסור שהדברים יקרו. יש כאן טעות בנוהל העבודה, אני לא חושב שזה עניין אישי".
"לבוא כשכולם כבר ערוכים לתחילת העבודות ופתאום לעשות דיון על עצם הפרויקט זה דבר שלא מתקבל", הוסיף כץ. "השר לביטחון הפנים צריך לוודא שהמשטרה תהיה ערוכה. המשטרה היא לא זו שקובעת את היעדים התחבורתיים ואין לה מושג מה הנזק אם הפרויקט ייתקע ולא יתבצע".
"ארדן מנותק מהמשטרה ופועל באופן פוליטי"
ממשרד התחבורה נמסר עם זאת כי "העבודת על הרכבת הקלה בתל אביב יימשכו במלואן, בדיוק בהתאם למה שסוכם עם כל הגורמים המקצועיים במשטרה ובהתאם ללוח הזמנים שפורסם. על השר לביטחון פנים לוודא שמשטרת ישראל מבצעת את המטלות שהוטלו עליה ולהיות ערוכה בהתאם למשימות שלקחה על עצמה".
גורמים במשרד התחבורה אמרו כי "משרד התחבורה סיכם עם המשטרה את כל נושא האכיפה הנדרשת והקצה למשטרה תקציב למימון 168 תקני שוטרים שאמורים לגדול ל-237 תקנים וכן 26 כלי רכב משטרתיים. מזה 3 שנים מתקיימים דיונים מקצועיים משותפים בין המשטרה לבין מתכנני הקו האדום ומזה חודשים מתבצעים סיורים בשטח בין נציגי נת"ע, משרד התחבורה והמשטרה במטרה להיערך לתחילת ביצוע העבודות".
עוד אמרו הגורמים כי "השר ארדן מנותק מהמשטרה ופועל באופן פוליטי וחבל כי הכל כבר סוכם עם המשטרה וישנו הסכם בין כל המשרדים לפעילות משותפת".
במשרד התחבורה גם הביעו תמיהה לגבי הנתונים בהם נקב ארדן כגון 36 חניוני חנה וסע. "מעולם לא דובר על הכשרת 36 חניונים. זה רק מראה עד כמה השר ארדן מנותק מאנשי המקצוע במשרדו".
השר כץ: "לארדן אין סמכות לנהל דיון, העבודות יחלו במועד שנקבע"
מוקדם יותר תקף השר כץ את ארדן וטען כי אין לו כל סמכות לערוך את הדיון בנושא הרכבת הקלה. בתגובה להודעה על הדיון, פנה כץ לארדן בבקשה שיבטל את הישיבה. הנימוק: מאחר ונושאי הישיבה "חורגים לחלוטין מתחום סמכותו".
"האחריות להקמת פרויקט הרכבת הקלה מוטלת עלי והעבודות יתחילו ב-2.8 בדיוק כפי שתוכנן", הצהיר השר כץ. במשרד התחבורה הבהירו כי הם וחברת נת"ע, האמונה על ביצוע העבודות, ערוכים - וכי כל הגורמים ובכללם משטרת ישראל קיבלו עדכון והתראה, והדברים תואמו איתם מבעוד מועד.
"משרד התחבורה פעל והצליח להשיג 168 תקנים חדשים שאושרו למשטרה לצורך ניהול התנועה והאכיפה בנת"צים ומצפה ממנה להיות ערוכה במועד לביצוע תפקידה", נכתב בהודעת המשרד.
במשרד לביטחון פנים נדהמו מהחרמת הדיון: "יכול להיווצר כאוס של פקקים יוצאי דופן"
גורמים במשרד לביטחון פנים נדהמו מהחלטת נציגי משרד התחבורה להחרים את הדיון. "לעניין הרכבת הקלה יש השלכות אדירות מבחינת המשרד לביטחון פנים ודברים שבגללם יכול להיווצר כאוס גדול כמו פקקים, עומסים יוצאי דופן וצירים שאולי אפילו ידרשו פינוי ואנחנו נצטרך לטפל בהם".
עוד ציינו הגורמים כי לאור בעיות אלה זומנו נציגי משרד התחבורה ונת"ע לדיון. "מי שצריך להיות ברחובות ולהזרים את התנועה בסוף זו המשטרה. יש למשל תוספת גדולה של שוטרים שנדרשת, אבל תהליך הכשרה זה חצי שנה לכל שוטר. מדובר בנוחיות של אזרחי המדינה וזו חובתה ואחריותה הישירה של משטרת ישראל. מעבר לכוח אדם המוקצה, תפקידנו לדאוג שכל הגורמים הממשלתיים יעשו מה שסוכם שהציבור לא ימצא עצמו תקוע בפקקים".