אחרי שעתיים של נסיעה מהרקליון שבכרתים והחלפת מכוניות פעמיים, עכשיו החבורה הזאת שעומדת על המזח וממתינה כמעט בטוחה שאף אחד לא עוקב אחריה. המשטרה המקומית אסרה על הסירה לצאת לים והנוכחים משוכנעים שמדובר בקונספירציה ישראלית. בין הנוכחים גם אמין אבו ראשד, בכיר בחמאס חוץ על פי ישראל ואחראי על גיוס כספים לתנועה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

לקראת חצות עולה החבורה שוב על הסירה. בין הנוכחים חבר הכנסת באסל גאטס, צוות של רשת אל ג'זירה וגם מונסף אל-מרזוקי - מי שהיה נשיא תוניסיה לאחר המהפכה במדינה והדמות הבכירה ביותר שהצליחו מארגני המשט לגייס. באופק כבר נראה יעד ההפלגה הקצרה - סירת המריאן. באחת בלילה התמקמנו במה שיהיה משכננו בארבעת הימים הקרובים. על התורן מתוח דגל שוודיה, הצוות סקנדינבי וכולם מגדירים את עצמם פעילי זכויות אדם שנלחמים למען עזה.

הזמן בשיט עובר לאט, לא עושים כמעט דבר, עסוקים בלהמתין. מה שמעלה את המורל בין היתר הוא השידורים הישירים מכאן לעולם הערבי באמצעות צוות אל ג'זירה. מי שמנגן אום כולתום בסקסופון ומנסה להנעים את זמנם של הנוכחים הוא דרור פיילר - ישראלי לשעבר, פעיל שמאל רדיקלי, קומוניסט, תומך ב-BDS ומתגורר בשוודיה.

משט מריאן (צילום: חדשות 2)
צילום: חדשות 2

"לומדים לשלוט בעצמנו"

כמעט מהרגע הראשון, כך מתברר עד מהרה, המריאן לא שטה לבדה. "לספינה הזאת אין סיגנל של מערכת זיהוי אוטומטית", מצביע הקפטן יואן על המכ"ם. "אנחנו לא לבד. אלה ספינות שאינן מעוניינות להסגיר את זהותן אך מעוניינות להראות שהן פה. אני מאמין שעוקבים אחרינו ורוצים לראות מה אנחנו עושים".

לכל הנוכחים ברור שהעימות יגיע, שזה רק עניין של זמן. פעמיים ביום מתכוננים להתנגדות פסיבית בסדנאות מיוחדות שנתבקשנו לא לצלם. "אנחנו לומדים לשלוט בעצמנו כדי שלא נכה, לא נירק, לא נקלל", מסביר פיילר, "לא נעשה שום דבר שיכול להתפרש על ידי החיילים כפעולה התקפית".

מו
מו"מ באמצעות המגפון|צילום:

"כאן הסתיים המסע"

במרחק של 160 קילומטרים מפורט סעיד, הספינות שעוקבות אחר מריאן יוצרות קשר ורגע האמת מגיע. "בוקר טוב", מכריז קצין חיל הים במגפון בשלוש שפות. "הניסיון שלכם להגיע לעזה הוא הפרה של החוק הבינלאומי, אתם מתבקשים לעצור. על עזה יש מצור ימי שיימשך. כאן הסתיים המסע ומכאן נלווה אתכם לנמל אשדוד".

קצין חיל הים וחבר הכנסת באסל גאטס פותחים במשא ומתן מאולתר באמצעות מגפונים, אך השיחות נכשלות ולוחמי השייטת עולים לסיפון במפתיע. עם עלייתם הם נתקלים באחד מהפעילים שקשר את עצמו לסירה ומפעילים אקדח טייזר. כשצל המרמרה מאפיל על המריאן, בחיל הים לא לוקחים סיכונים.

אלימות לא הייתה על הסירה הזאת, לכל היותר התנגדות בלתי אלימה. ההשתלטות הייתה מהירה ומקצועית, אנשי המשט טוענים שטייזר הופעל על ארבעה מאנשיהם. לאחר 15 שעות הפלגה נוספות, המריאן הגיעה לנמל אשדוד והמסך ירד על ניסיון נוסף לשבור את הסגר הימי מעל רצועת עזה.