המגעים לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה בתיווך ארה"ב עולים שלב, ולמרות שהדרך להסכם עוד ארוכה - ישראל צפויה לגזור קופון בשלל היבטים במקרה של כינון יחסים בין המדינות. כך למשל, בין ישראל לסעודיה יוכלו להתקיים קווי תעופה ישירים, בנוסף לשיתופי פעולה טכנולוגיים ולהגדלת המסחר של ישראל במשאבי הטבע שבעולם כמו הנפט.

קווי תעופה ישירים מישראל 

במקרה של הסכם עם סעודיה, חברות תעופה ישראליות צפויות לקבל אור ירוק להוצאת טיסות ישירות אל הממלכה. בשל המרחק הקטן יחסית בין שתי המדינות, הזמן המוערך של טיסות מנתב"ג לג'דה עומד על כשעתיים, ומשדה התעופה רמון הוא אף מתקצר לשעה וחצי בלבד.

בינתיים, כל עוד אין הסכם בין שתי המדינות, ישראל תוכל להסתפק בסנונית הראשונה - אלפי ערבים-ישראלים צפויים לטוס בקו ישיר לסעודיה כדי להשתתף בעלייה לרגל במכה כבר בסוף החודש הבא. כפי שפורסם ב"מהדורה המרכזית", בשבועות האחרונים חברות תעופה בירדן, בבחרין ובמדינות נוספות באזור קיבלו פניות לטובת המהלך.

סעודיה (צילום: יוסי פישר)
סעודיה|צילום: יוסי פישר

תיירות

עוד בתחום התיירות, מלבד אזרחי ישראל המוסלמים שצפוי שיוכלו לטוס ישירות לסעודיה בעונת העלייה לרגל,
אם המגעים עם הממלכה יתקדמו ואף יגיעו לכדי הסכם של ממש, הישראלים צפויים ליהנות מביקורים במדינה המסקרנת שנמצאת במרחק לא רב מאיתנו.

בסעודיה ניתן למצוא חופים יפים, אתרי מורשת היסטוריים, שמורות טבע, וכמובן מדבר שנחשב למוקד תיירות, שווקים אותנטיים ומאכלים מהמטבח הערבי. גם מחירי המלונות בממלכה נחשבים לנמוכים יחסית בהשוואה לערים אחרות בעולם אם כי הם משתנים בהתאם לרמה - וכך בקלות נוכל למצוא מאות מלונות וריזורטים מפנקים.

שיתופי פעולה טכנולוגיים עם ישראל 

בשל היותה של ישראל מעצמת-על טכנולוגית, במקרה של הסכם עם סעודיה הממלכה צפויה לאמץ פיתוחים טכנולוגיים מתקדמים של חברות ישראליות. הקשרים שעשויים להיווצר לא רק יפתחו את הדלת לחברות ישראליות בסעודיה, אלא במפרץ בכלל - ובהתאם כספים יוכלו להיכנס לישראל.

סעודיה (צילום: יוסי פישר)
סעודיה|צילום: יוסי פישר
סעודיה (צילום: יוסי פישר)
סעודיה|צילום: יוסי פישר

שילוב זרועות בתחום הרפואה 

עוד בתחומים הטכנולוגיים ניתן לומר כי הסעודים מוצאים עניין ביכולות של ישראל לייצר תרופות. במקרה של הסכם, הסעודים צפויים לשתף פעולה עם ישראל גם בתחום הרפואה, באמצעות רכישה של תרופות ומוצרים אחרים שהם תוצרת כחול-לבן.

מסחר במשאבי טבע 

נרמול היחסים עם סעודיה יאפשר לישראל לרכוש ממנה חומרי גלם. ההיצע הגדול שיש לממלכה, המחירים שזולים מאוד והשינוע היחסית קל של חומרים כמו נחושת, ברזל, עופרת וכימיקלים כמו פוליאתילן ופוליפרופילן, הם רק חלק מיתרונות הסכם עתידי בתחום המסחר.

רכישת נפט בעלות נמוכה 

זה לא סוד שסעודיה נחשבת ליצואנית הנפט הגדולה בעולם וכי תעשיית הנפט היא הסיבה העיקרית להתעשרותה. על פי נתונים שפורסמו, יותר מ-50% מהרווחים של סעודיה מגיעים מתעשיית הנפט. כך או כך, הסכם עם הממלכה יאפשר לישראל לרכוש נפט מסעודיה וכנראה במחיר אטרקטיבי.

ולמרות השיח הרב על הסכם אפשרי עם סעודיה, ד"ר נחום שילה, מומחה לסעודיה ולמדינות המפרץ ממרכז משה דיין, מצנן את ההתלהבות: "אני חושב שהאיפוריה קצת מוקדמת והסעודים לא מרוצים מהפרסומים מישראל. גם אם יש מו"מ - הם מעדיפים לעבוד מתחת לשולחן. ובכל זאת, אם הסעודים לא ייקחו צעד אחורה, ולמרות הדרישות לוויתורים בסוגיה הפלסטינית שמורכבות בממשלה הנוכחית - אין ספק שהסכם נורמליזציה יועיל לשני הצדדים באופן ממשי".

סעודיה (צילום: יוסי פישר)
סעודיה|צילום: יוסי פישר

לצד זאת, ד"ר שילה מציין כי "ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן יש חזון רציני מאוד, שמשקיעים בו הרבה כסף בדגש על היי-טק, חדשנות וגיוון הכלכלה הסעודית. יורש העצר לא רוצה להיות תלוי רק בנפט, ולכן, הם עושים הרבה השקעות בתחום ההיי-טק והפיננסי. אין ספק שלישראל יש הרבה מה לתרום, אבל זה לא שלסעודים אין עוד אלטרנטיבות. הם עוד בוחנים מה יותר כדאי להם".

הצצה לחזון של בן סלמאן

מומחה התיירות יוסי פישר, הישראלי היחיד שהיה בכנס התיירות הענק בסעודיה בחודש דצמבר, התייחס בשיחה עם N12 לאפשרות של הסכם עם סעודיה. "חזונו של יורש העצר, הנסיך בן סלמאן, נשען על פיתוח תעשיית התיירות בממלכה". לדבריו של פישר, "מדובר על פיתוח מקור הכנסה אלטרנטיבי לנפט, כשהעולם עובר לאנרגיה ירוקה. בנוסף, התיירות תייצר מיליוני מקומות עבודה לצעירות ולצעירים הסעודים. רוב האוכלוסייה הסעודית היא צעירה, כ-70% מתחת לגיל 35".

"לצורך כך, הממלכה משקיעה סכום אדיר של שישה טריליון דולרים במימוש הקמת תשתיות התיירות עד לתאריך היעד בשנת 2030", הוסיף פישר. "חצי מיליון חדרי מלון, 5 ג’יגה-פרויקטים בהיקף של מאות מיליארדי דולרים כל אחד, עשרות פרויקטים קטנים יותר של כמה מיליארדי דולרים ו-27 שדות תעופה חדשים".

סעודיה (צילום: יוסי פישר)
סעודיה|צילום: יוסי פישר

בין הפרויקטים הנוספים שמהווים חלק מהתוכנית שעליהם מצביע פישר: הרחבתו של נמל התעופה בריאד בהיקף השקעה של 100 מיליארד דולר, הקמת ארבע חברות תעופה חדשות, הגדלת צי המטוסים לכ-500 מטוסי נוסעים, שליחת עשרות אלפי סטודנטים וסטודנטיות סעודיים ללימודי תיירות במיטב האוניברסיטאות בעולם במימון מלא של הממלכה ועוד.

"בסעודיה מבינים שעל מנת להגשים את היעד של 100 מיליון תיירים בשנת 2030 סעודיה צריכה שקט ביטחוני", הוא סיכם. "הקואליציה שנתניהו יצר עם סמוטריץ' ובן גביר ציננה מאוד את הרצון הסעודי להתקרבות. "לא היה אח ורע בעולם לכך שמדינה אחת - מקימה בתוך עשור תשתית תיירותית לקליטת 100 מיליון תיירים בשנה".