פרטים חדשים נחשפים: שתי קצינות היו חלק ממבצע הפלת המל"טים האירנים, שנשלחו לעבר ישראל לפני כשנה. סרן ש', טייסת F35, הפילה את אחד המל"טים האירניים - וקצינה נוספת הכווינה את הטייסים.

בחיל האוויר פרסמו הערב (שלישי) כי שתי הקצינות היו "חלק בלתי נפרד מהיירוט המוצלח של המל"טים האירניים". סרן ש' מטייסת 116 ("אריות הדרום") טסה במבנה המטוסים. סרן (במיל׳) ש', בקרית טיסה ביחידת הבקרה הצפונית, הייתה "מי שהכווינה את הטייסים בעזרת תמונת השמיים במהלך המשימה". עוד הוסיפו בחיל: "יום האישה הוא הזדמנות טובה להזכיר שבחיל-האוויר משרתות נשות חיל".

סרן (במיל׳) ש׳, בקרית טיסה ביחידת הבקרה הצפונית (צילום: חיל האוויר)
הכווינה את הטייסים. סרן (במיל׳) ש׳, בקרית טיסה ביחידת הבקרה הצפונית|צילום: חיל האוויר

תיעוד חדש מהתקרית הותר לפרסום אתמול, וחשף את הרגעים הדרמטיים של הפלת המל"טים האירניים - ראשון חצה את עירק ואת ירדן לכיוון ישראל והמל"ט השני ירד דרומה מכיוון הים האדום לשטחנו. 

המל"טים ששוגרו בשני נתיבים שונים הם מדגם שהאד 197, המתאפיין בטווח טיסה של 3,000 ק"מ ומהירות טיסה איטית של 150 קמ"ש. אף שקשה לאתר את הכלים האלה, בישראל הצליחו לזהות אותם טסים רחוק משטח המדינה והזניקו שני זוגות של מטוסי F-35 ("אדיר") לאזור הדרומי ולאזור הצפוני בשעת לילה מאוחרת.

מל
מל"ט אירני שיורט על ידי צה"ל|עיבוד: דובר צה"ל

הטייסים זיהו את הכלים טסים בגובה נמוך בדרך לישראל ואז שיגרו שני, טילים אחד לכל מל"ט, והפילו אותם. מדובר בהפלה עולמית ראשונה שמבצע כלי טיס מסוג F-35. בישראל יודעים לומר בוודאות שאירן עומדת מאחורי השיגור, שמוכיח כי היא נוטלת על עצמה סיכונים גדולים, נוכח ניסיון התקיפה הישיר של ישראל.

המל"טים זוהו, מפקד חיל האוויר הורה ליירט אותם

מפקד חיל האוויר ששהה באותו הזמן בבור שבקרייה צפה במתרחש. ברגע שווידאו שם שמזהים את המטרות ושמדובר במל"טים התוקפים - הוא נתן אור ירוק לבצע את ההפלה. המצלמה התרמית של מטוסי ה-F-35 וצילום הקסדה של הטייס תיעדו את הרגעים הדרמטיים. 

מל
מל"ט אירני שיורט על ידי צה"ל|צילום: דובר צה"ל
מל
מל"ט אירני שיורט על ידי צה"ל|צילום: דובר צה"ל

בסרטון שמתעד את יירוט המל"ט נשמע הטייס שמזהה את המטרה אומר "אחד מגע, נראה מטוס, מיד נעדכן זיהוי. חידשתי מגע ואני מגע איתה (עם המטרה). קיבלתי רשאי אש חופשית על המטרה. מוביל מבנה: 1 שיגר. מטרה נפגעה".

"באותו לילה הוזנקנו לכיוון אותם כלים אירניים שהתכוונו לחדור", שחזר רב-סרן ג', סגן מפקד ב' בטייסת 116 ומוביל מבנה מטוסי הקרב ביירוט. "לאחר יציאה למטוסים ולאחר המראה קיבלנו את הפרטים הראשונים מיחידת הבקרה האווירית שמדובר באותם כלים. הבנו שאנחנו צריכים להגיע לזירה, לזהות אותם ולגלות אותם בעצמו ובהמשך גם להמשיך ליירוט מוצלח".

"ברגע שהגענו לזירה הצלחנו לגלות את המטרות ובהמשך גם להפליל את המטרה", המשיך רב-סרן ג'. "מכאן קיבלנו את האישור ליירט את המטה. ביצענו מפה ליירוט מוצלח והצלחנו להפיל את המטרה. במקביל אלינו הטייסת האחות שלנו, טייסת 140, הפילה כלי נוסף".

שברי המל"טים נאספו מהמדבר שבו הם הופלו. המערך הטכנולוגי של אגף המודיעין ניתח את מערכות התקשורת, מערכות הניווט, חלקי הכנף ומבני כלי הטיס - ומסקנתם הוודאית הייתה שמדובר בדגם שהאד 197 מתוצרת אירן.

"אני זוכר את הרגע המיוחד הזה", הוסיף מפקד טייסת 140 סגן-אלוף ד'. "אני כמנהל יושב בטייסת בחדר המבצעים ומקבל את הקריאה בקשר מזוג הטייסים שהם הפילו את המטרה ויירטו אותה לפני שהיא חדרה לשטח מדינת ישראל. זהו רגע היסטורי והתחושה הייתה מאוד מרגשת על הפלת F-35 ראשונה בעולם".

מל
עיבוד: דובר צה"ל